Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
en als het met stationair niet gaat, een beetje gas geven.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Om 'm op de blokken te krijgen moet je soms een beetje gas bij geven. Eigenlijk waren dat de enige momenten dat ik een koppelingspedaal miste, ik vond het erg lastig doseren. Uiteindelijk liet ons budget het toe 'blokloos' verder te camperen en daar ben ik nog steeds erg blij mee.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Ik zou nooit een andere camper dan een automaat, robot of niet, kopen.
Met de huidige 6-bak robot van Fiat geen enkel probleem. Na chiptuning naar 180 pK ook geen schakelgaten tijdens het op- of afschakelen en genoeg vermogen om overal lekker met 110 km/h tegenop te rijden. Gemiddeld verbruik op 45.000 km staat nu op 1:10.6
Er zijn enkele jaargangen, voornamelijk de Euro-6 Fiat Ducato's met robotbak en sjoemel software, die zijn uitgevoerd met een koppelingsplaat van Fiat met plastic veertjes. Die breken vroeg of laat en dan sta je stil. Afslepen en een koppelingsplaat van Sachs met metalen veren lost dit probleem voor altijd op. Dat kun je dus ook preventief laten doen. Ik ken een garage die hierin gespecialiseerd is en er reeds meer dan 30 heeft geholpen.
Met de huidige 6-bak robot van Fiat geen enkel probleem. Na chiptuning naar 180 pK ook geen schakelgaten tijdens het op- of afschakelen en genoeg vermogen om overal lekker met 110 km/h tegenop te rijden. Gemiddeld verbruik op 45.000 km staat nu op 1:10.6
Er zijn enkele jaargangen, voornamelijk de Euro-6 Fiat Ducato's met robotbak en sjoemel software, die zijn uitgevoerd met een koppelingsplaat van Fiat met plastic veertjes. Die breken vroeg of laat en dan sta je stil. Afslepen en een koppelingsplaat van Sachs met metalen veren lost dit probleem voor altijd op. Dat kun je dus ook preventief laten doen. Ik ken een garage die hierin gespecialiseerd is en er reeds meer dan 30 heeft geholpen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
- Locatie: Twente
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Waar kan ik terecht voor die chiptuning?Kees_S schreef: ↑di 19 okt 2021, 19:27Ik zou nooit een andere camper dan een automaat, robot of niet, kopen.
Met de huidige 6-bak robot van Fiat geen enkel probleem. Na chiptuning naar 180 pK ook geen schakelgaten tijdens het op- of afschakelen en genoeg vermogen om overal lekker met 110 km/h tegenop te rijden. Gemiddeld verbruik op 45.000 km staat nu op 1:10.6
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Die kun je laten doen in een van de vele vestigingen van ATM chiptuning. Google maar.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Ik draai met onze 3,5 tons buscamper met 160pk motor 8,6l/100km bij rustig rijgedrag. Kruissnelheid is bij ons max ca. 110km/u. Eén op tien is zeker haalbaar als je niet al teveel haast hebt.
[/quote]
Oeps , dit kan ik even niet volgen en roept wat vragen op :
"8,6l/100km bij rustig rijgedrag" : is volgens mij nog altijd 1 : 11,62
"Kruissnelheid is bij ons max ca. 110km/u " : is dit wat u verstaat onder rustig rijgedrag ? (Dit is natuurlijk een subjectief begrip , wat voor de een snel is is voor de ander rustig.)
"Eén op tien is zeker haalbaar als je niet al teveel haast hebt" : niet teveel haast is dit voor u hetzelfde als rustig rijgedrag ?
1:10 is 10L/100km , dat is duidelijk meer als 8,6L/100km
Groet Rob
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Ik bedoelde te zeggen dat die één op tien ook haalbaar is (of op zijn minst lijkt) als je liever wat harder rijdt dan die 110 maar nog niet plankgas gaat. Ik word in Duitsland nog best vaak ingehaald, vandaar dat ik denk dat wij het rustig aan doen
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Rijstijl heeft ontegezenlijk een flinke invloed op het verbruik; daar doet een automaat niets aan af. Van volautomaten weet ik dat ze later opschakelen naarmate je het gaspedaal dieper intrapt, dan rijd je dus automatisch met hogere toerentallen en dus een hoger verbruik bij het accelereren.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Dit onderwerp kwam al eerder voorbij
Ik rij al automaat vanaf mijn eerste DS met Borg-Warner automaat, nadien Jeeps ook allemaal met automaat. Nu een Fiat 500 en een Ducatobus beide met robotbak, de 500 is lang niet zo zuinig als beloofd in de folders maar het ding gaat als de brandweer en dat is hier vaak erg leuk.
De Ducato gedraagt zich voorbeeldig en komt tegenwoordig 12,5 km ver op 1 liter Premium diesel, dan moet ik wel rustig rijden en 110 km/ uur als maximum aanhouden.
Het ding schakelt prima mits je niet te veel met het gaspedaal speelt, rotondes rij ik tegenwoordig met plezier, dat was met onze handgeschakelde Hymer wel anders.
Gebruikt zou ik een Ducato met robotbak niet snel aanschaffen, sommige chauffeurs slopen die dingen omdat ze niet (willen) leren met zo'n ding om te gaan.
Ik rij al automaat vanaf mijn eerste DS met Borg-Warner automaat, nadien Jeeps ook allemaal met automaat. Nu een Fiat 500 en een Ducatobus beide met robotbak, de 500 is lang niet zo zuinig als beloofd in de folders maar het ding gaat als de brandweer en dat is hier vaak erg leuk.
De Ducato gedraagt zich voorbeeldig en komt tegenwoordig 12,5 km ver op 1 liter Premium diesel, dan moet ik wel rustig rijden en 110 km/ uur als maximum aanhouden.
Het ding schakelt prima mits je niet te veel met het gaspedaal speelt, rotondes rij ik tegenwoordig met plezier, dat was met onze handgeschakelde Hymer wel anders.
Gebruikt zou ik een Ducato met robotbak niet snel aanschaffen, sommige chauffeurs slopen die dingen omdat ze niet (willen) leren met zo'n ding om te gaan.
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Ik dacht ook dat ik er al eerder over gelezen had, maar ik kon op het forum niets meer vinden over een vergelijking.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Dit is een goede vraag. Met een manuele bak en koppeling kennen we het antwoord. Vraagt wat oefening en dan kan je perfect doseren. Niet aan iedereen gegeven trouwens.
Met een volautomaat, met een lage 1ste gang en weinig pk zal het resultaat beter zijn als met een minder goede combinatie. De koppelomvormer slipt lekker in eerste en het resultaat is zachtjes aanrijden. Behalve als je het gaspedaal te diep induwt.
Een robotbak maakt in zo een situaties vaak een bokkensprong. Het is echt moeilijk om bv slechts 3cm vooruit te rijden. Dat is gevaarlijk want je schiet zo over de blokken heen. Doseren is maar beperkt mogelijk. Maar het is enkel gevaarlijk bij kritische situaties en voor de rest geen probleem hoor.
Verder hangt de kwaliteit af van de elektronica. De betere robotbakken hebben knopjes en standen waarmee je de slip van de koppeling kan instellen om zulke manoeuvres te doen. Ook tractiecontrole, sperren enz. Dan gaat het allemaal wat beter. Vooral een schakelaar om de remmen los te laten is van belang als je bv achterwaarts tegen een helling moet parkeren tussen 2 voertuigen. Dat vindt ik zelf één van de moeilijkste manoeuvres.
Zelf heb ik volgende standen op mijn camper robotbak: D, DS, DM, MX, R, RM en dan ook nog keuze tussen automatisch of manueel schakelen. En heel veel versnellingen, te veel om te allemaal te gebruiken. Vanaf dag 1 kan je rijden maar het vraagt zeker wat oefening om echt goed te worden. Je mag niet oud worden en moet het onderhouden. Vooruitkijken en op tijd de juiste stand inschakelen (dus niet enkel de juiste versnelling) is de boodschap. Bedoeling is dat je een probleem ziet voor dat het er is.
Groeten Kampo
- jaap van duijn
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
- Locatie: KATWIJK ZH
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
@GJVonk,
Ja dat kan, net hoe het staat soms klein beetje gas bij maar komt altijd goed bij ons tenminste EN als ik bij anderen kijk (mag dat) dan doen die dat precies zo.
Nu met de camper al 2 jaar de E&P level - 4 poten maar toch soms de blokken erbij nodig, reden is dat je wel lekker horizontaal kan staan maar dan de voorwielen vrij staan van de grond.
In dat geval rij ik op de blokken, dan blokje hout onder de poten, anders hebben die weer te weinig slag en staan we horizontaal en niet de wielen vrij voelt iets steviger aan.
@Kampo,
Daar hebben we echt gene last van "dat sprongetje maken", gaat allemaal met beleid en de airco uit, dit om die aan/uit fan herrie te voorkomen, denk dat mensen daar zenuwachtig van worden .
Jaap
Ja dat kan, net hoe het staat soms klein beetje gas bij maar komt altijd goed bij ons tenminste EN als ik bij anderen kijk (mag dat) dan doen die dat precies zo.
Nu met de camper al 2 jaar de E&P level - 4 poten maar toch soms de blokken erbij nodig, reden is dat je wel lekker horizontaal kan staan maar dan de voorwielen vrij staan van de grond.
In dat geval rij ik op de blokken, dan blokje hout onder de poten, anders hebben die weer te weinig slag en staan we horizontaal en niet de wielen vrij voelt iets steviger aan.
@Kampo,
Daar hebben we echt gene last van "dat sprongetje maken", gaat allemaal met beleid en de airco uit, dit om die aan/uit fan herrie te voorkomen, denk dat mensen daar zenuwachtig van worden .
Jaap
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Ik rijd met die Robotautomaat van Fiat precies tot op elke stand van de blokken. Geen bokkensprongen dus, ook geen jump over. Je hebt immers altijd een handrem en een 2e versnelling in de handbak stand. Verder is het de kunst van de goede en geoefende chauffeur. Wie daar problemen mee heeft kan ik de rijvaardigheidstraining van de NKC aanraden. Die geeft daarna ook nog vijf jaar lang 10% korting op de verzekeringspremie. Je kunt die in groepsverband door op vaste dagen verspreid door het land, of solo bij de regionaal aangesloten rijscholen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
- hurktoilet
- Berichten: 8260
- Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
- Contacteer:
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Vraagje uit nieuwsgierigheid, komt misschien doordat ik afgezien van vijf weken in een huurauto in de VS geen ervaring met automaten heb: wat hebben jullie toch tegen handgeschakelde wagens? Je zit toch in de auto, dan kun je het net zo goed zelf doen, toch? Zo'n automaat kost al snel 4-5 mille extra, dat kun je dan aan iets anders besteden...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Twitter: @Camper_toerist