Robotbak of automaat met koppelomvormer?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Kroppie »

en als het met stationair niet gaat, een beetje gas geven.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door jheeck »

Om 'm op de blokken te krijgen moet je soms een beetje gas bij geven. Eigenlijk waren dat de enige momenten dat ik een koppelingspedaal miste, ik vond het erg lastig doseren. Uiteindelijk liet ons budget het toe 'blokloos' verder te camperen en daar ben ik nog steeds erg blij mee.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Kees_S »

Ik zou nooit een andere camper dan een automaat, robot of niet, kopen.
Met de huidige 6-bak robot van Fiat geen enkel probleem. Na chiptuning naar 180 pK ook geen schakelgaten tijdens het op- of afschakelen en genoeg vermogen om overal lekker met 110 km/h tegenop te rijden. Gemiddeld verbruik op 45.000 km staat nu op 1:10.6
Er zijn enkele jaargangen, voornamelijk de Euro-6 Fiat Ducato's met robotbak en sjoemel software, die zijn uitgevoerd met een koppelingsplaat van Fiat met plastic veertjes. Die breken vroeg of laat en dan sta je stil. Afslepen en een koppelingsplaat van Sachs met metalen veren lost dit probleem voor altijd op. Dat kun je dus ook preventief laten doen. Ik ken een garage die hierin gespecialiseerd is en er reeds meer dan 30 heeft geholpen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door gebruikersnaam »

Kees_S schreef:
di 19 okt 2021, 19:27
Ik zou nooit een andere camper dan een automaat, robot of niet, kopen.
Met de huidige 6-bak robot van Fiat geen enkel probleem. Na chiptuning naar 180 pK ook geen schakelgaten tijdens het op- of afschakelen en genoeg vermogen om overal lekker met 110 km/h tegenop te rijden. Gemiddeld verbruik op 45.000 km staat nu op 1:10.6
Waar kan ik terecht voor die chiptuning?
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Kees_S »

Die kun je laten doen in een van de vele vestigingen van ATM chiptuning. Google maar.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer



Bericht door Robenan »

jheeck schreef:
di 19 okt 2021, 15:48
Ik draai met onze 3,5 tons buscamper met 160pk motor 8,6l/100km bij rustig rijgedrag. Kruissnelheid is bij ons max ca. 110km/u. Eén op tien is zeker haalbaar als je niet al teveel haast hebt.
[/quote]

Oeps , dit kan ik even niet volgen en roept wat vragen op :

"8,6l/100km bij rustig rijgedrag" : is volgens mij nog altijd 1 : 11,62
"Kruissnelheid is bij ons max ca. 110km/u " : is dit wat u verstaat onder rustig rijgedrag ? (Dit is natuurlijk een subjectief begrip , wat voor de een snel is is voor de ander rustig.)
"Eén op tien is zeker haalbaar als je niet al teveel haast hebt" : niet teveel haast is dit voor u hetzelfde als rustig rijgedrag ?
1:10 is 10L/100km , dat is duidelijk meer als 8,6L/100km

Groet Rob :wave:
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door jheeck »

Ik bedoelde te zeggen dat die één op tien ook haalbaar is (of op zijn minst lijkt) als je liever wat harder rijdt dan die 110 maar nog niet plankgas gaat. Ik word in Duitsland nog best vaak ingehaald, vandaar dat ik denk dat wij het rustig aan doen ;-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door gjvonk »

Rijstijl heeft ontegezenlijk een flinke invloed op het verbruik; daar doet een automaat niets aan af. Van volautomaten weet ik dat ze later opschakelen naarmate je het gaspedaal dieper intrapt, dan rijd je dus automatisch met hogere toerentallen en dus een hoger verbruik bij het accelereren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door isoplus »

Dit onderwerp kwam al eerder voorbij :-B
Ik rij al automaat vanaf mijn eerste DS met Borg-Warner automaat, nadien Jeeps ook allemaal met automaat. Nu een Fiat 500 en een Ducatobus beide met robotbak, de 500 is lang niet zo zuinig als beloofd in de folders maar het ding gaat als de brandweer en dat is hier vaak erg leuk.
De Ducato gedraagt zich voorbeeldig en komt tegenwoordig 12,5 km ver op 1 liter Premium diesel, dan moet ik wel rustig rijden en 110 km/ uur als maximum aanhouden.
Het ding schakelt prima mits je niet te veel met het gaspedaal speelt, rotondes rij ik tegenwoordig met plezier, dat was met onze handgeschakelde Hymer wel anders.
Gebruikt zou ik een Ducato met robotbak niet snel aanschaffen, sommige chauffeurs slopen die dingen omdat ze niet (willen) leren met zo'n ding om te gaan.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door gjvonk »

Ik dacht ook dat ik er al eerder over gelezen had, maar ik kon op het forum niets meer vinden over een vergelijking.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door kampo »

gjvonk schreef:
di 19 okt 2021, 19:07
...Kun je met stationair toerental met een koppelomvormer eigenlijk de oprijblokken 'opkruipen'? Een koppelomvormer zorgt immers voor 'kruipen' met een ingeschakelde versnelling?
Dit is een goede vraag. Met een manuele bak en koppeling kennen we het antwoord. Vraagt wat oefening en dan kan je perfect doseren. Niet aan iedereen gegeven trouwens.

Met een volautomaat, met een lage 1ste gang en weinig pk zal het resultaat beter zijn als met een minder goede combinatie. De koppelomvormer slipt lekker in eerste en het resultaat is zachtjes aanrijden. Behalve als je het gaspedaal te diep induwt.

Een robotbak maakt in zo een situaties vaak een bokkensprong. Het is echt moeilijk om bv slechts 3cm vooruit te rijden. Dat is gevaarlijk want je schiet zo over de blokken heen. Doseren is maar beperkt mogelijk. Maar het is enkel gevaarlijk bij kritische situaties en voor de rest geen probleem hoor.

Verder hangt de kwaliteit af van de elektronica. De betere robotbakken hebben knopjes en standen waarmee je de slip van de koppeling kan instellen om zulke manoeuvres te doen. Ook tractiecontrole, sperren enz. Dan gaat het allemaal wat beter. Vooral een schakelaar om de remmen los te laten is van belang als je bv achterwaarts tegen een helling moet parkeren tussen 2 voertuigen. Dat vindt ik zelf één van de moeilijkste manoeuvres.

Zelf heb ik volgende standen op mijn camper robotbak: D, DS, DM, MX, R, RM en dan ook nog keuze tussen automatisch of manueel schakelen. En heel veel versnellingen, te veel om te allemaal te gebruiken. Vanaf dag 1 kan je rijden maar het vraagt zeker wat oefening om echt goed te worden. Je mag niet oud worden en moet het onderhouden. Vooruitkijken en op tijd de juiste stand inschakelen (dus niet enkel de juiste versnelling) is de boodschap. Bedoeling is dat je een probleem ziet voor dat het er is.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2144
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door jaap van duijn »

@GJVonk,

Ja dat kan, net hoe het staat soms klein beetje gas bij maar komt altijd goed bij ons tenminste EN als ik bij anderen kijk (mag dat) dan doen die dat precies zo.
Nu met de camper al 2 jaar de E&P level - 4 poten maar toch soms de blokken erbij nodig, reden is dat je wel lekker horizontaal kan staan maar dan de voorwielen vrij staan van de grond.
In dat geval rij ik op de blokken, dan blokje hout onder de poten, anders hebben die weer te weinig slag en staan we horizontaal en niet de wielen vrij voelt iets steviger aan.

@Kampo,

Daar hebben we echt gene last van "dat sprongetje maken", gaat allemaal met beleid en de airco uit, dit om die aan/uit fan herrie te voorkomen, denk dat mensen daar zenuwachtig van worden :).

Jaap
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Kees_S »

Ik rijd met die Robotautomaat van Fiat precies tot op elke stand van de blokken. Geen bokkensprongen dus, ook geen jump over. Je hebt immers altijd een handrem en een 2e versnelling in de handbak stand. Verder is het de kunst van de goede en geoefende chauffeur. Wie daar problemen mee heeft kan ik de rijvaardigheidstraining van de NKC aanraden. Die geeft daarna ook nog vijf jaar lang 10% korting op de verzekeringspremie. Je kunt die in groepsverband door op vaste dagen verspreid door het land, of solo bij de regionaal aangesloten rijscholen.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door hurktoilet »

Vraagje uit nieuwsgierigheid, komt misschien doordat ik afgezien van vijf weken in een huurauto in de VS geen ervaring met automaten heb: wat hebben jullie toch tegen handgeschakelde wagens? Je zit toch in de auto, dan kun je het net zo goed zelf doen, toch? Zo'n automaat kost al snel 4-5 mille extra, dat kun je dan aan iets anders besteden...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie