Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Bij jong gebruikte campers kom ik zowel campers met de robotbak tegen (Fiat) als met een volautomaat met koppelomvormer (Mercedes, Ford en nu ook af en toe Fiat). De meeste campers op Mercedes vallen af: ik vind ze te zwaar (+3.500 kg) en te duur.
In campers met de robotbakken is de meeste en meest betaalbare keus, maar daarover lees ik ook veel gedoe. Wie hebben er ervaringen met de volautomaat met koppelomvormer? Is die techniek betrouwbaarder?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
In campers met de robotbakken is de meeste en meest betaalbare keus, maar daarover lees ik ook veel gedoe. Wie hebben er ervaringen met de volautomaat met koppelomvormer? Is die techniek betrouwbaarder?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Ik zou ook graag een automaat versnelling willen in de camper, en dan een echte volautomatisch bak geen robot.
De vol automaten zijn er al lang en de schakel robot nog maar betrekkelijk kort en het geeft nog te vaak problemen.
Fiat had ooit een elektrische geregelde automaat bak, bleek een rampen ding te zijn.
Mercedes heeft er goed spul in zitten, maar is weer duurder, een Zf bak(merk) doen het erg goed.
De schakelrobot zit op een gewone versnellingsbak en doet wat je anders zelf doet op en neer met de versnellingsbak.
Een volautomatische bak daar gaat alles vloeiend door de koppel omvormer en rijdt ook fijner.
De vol automaten zijn er al lang en de schakel robot nog maar betrekkelijk kort en het geeft nog te vaak problemen.
Fiat had ooit een elektrische geregelde automaat bak, bleek een rampen ding te zijn.
Mercedes heeft er goed spul in zitten, maar is weer duurder, een Zf bak(merk) doen het erg goed.
De schakelrobot zit op een gewone versnellingsbak en doet wat je anders zelf doet op en neer met de versnellingsbak.
Een volautomatische bak daar gaat alles vloeiend door de koppel omvormer en rijdt ook fijner.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Los van eventuele technische issues vind ik de nieuwe automaat van Fiat veel fijner rijden dan de robotbak. Hij schakelt vlotter over waar de robotbak echt ontkoppelt en daardoor op onverwachte momenten voor kortstondig vermogensverlies zorgt.
Met geen van beide heb ik problemen gehad maar dat komt waarschijnlijk door mijn zeer beperkte ervaring, drie weken en ca. 2000 km in een huurcamper met robotbak in 2019 en inmiddels een kleine tienduizend kilometer met de nieuwe automaat, eerst gehuurd en nu ruim 7k in onze eigen camper.
In mijn beleving is een automaat met koppelomvormer hier niet zozeer nieuw maar juist de beproefde techniek, robotbakken zijn later gekomen voor zover ik weet.
Met geen van beide heb ik problemen gehad maar dat komt waarschijnlijk door mijn zeer beperkte ervaring, drie weken en ca. 2000 km in een huurcamper met robotbak in 2019 en inmiddels een kleine tienduizend kilometer met de nieuwe automaat, eerst gehuurd en nu ruim 7k in onze eigen camper.
In mijn beleving is een automaat met koppelomvormer hier niet zozeer nieuw maar juist de beproefde techniek, robotbakken zijn later gekomen voor zover ik weet.
Laatst gewijzigd door jheeck op di 19 okt 2021, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
- Bas vd laar
- Berichten: 6199
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
- Locatie: Twente
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Onze camper heeft nu eenmaal zo'n robotversnelling en dat accepteer je dan.
Onze auto heeft een echte automaat en dat is zoals een automaat bedoeld is.
Aan de andere kant: 100 keer liever een robotautomaat dan een handgeschakelde versnellingsbak.
Onze auto heeft een echte automaat en dat is zoals een automaat bedoeld is.
Aan de andere kant: 100 keer liever een robotautomaat dan een handgeschakelde versnellingsbak.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Neem nooit, nooit de robotbak, zeker die van Fiat niet, langzaam, storinggevoelig en die van Fiat heeft een probleem/gebrek met de koppeling (hier al vaker beschreven).
Hebben nu de nieuwe (echte) 9 versnelling automaat in onze Ducato (automaat is van het duitse ZF). Topper; soepel, snel en door de negen versnellingen altijd voldoende trekkracht.
Hebben nu de nieuwe (echte) 9 versnelling automaat in onze Ducato (automaat is van het duitse ZF). Topper; soepel, snel en door de negen versnellingen altijd voldoende trekkracht.
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Volgens mijn ervaringen is dit het enige juiste antwoord.gebruikersnaam schreef: ↑di 19 okt 2021, 14:52Onze camper heeft nu eenmaal zo'n robotversnelling en dat accepteer je dan.
Onze auto heeft een echte automaat en dat is zoals een automaat bedoeld is.
Aan de andere kant: 100 keer liever een robotautomaat dan een handgeschakelde versnellingsbak.
Zat laatst weer naast een wat oudere bestuurder en dat ben ik trouwens zelf ook. Niet te doen hoe slecht die reed met zijn manuele bak. Zoveel schakelfouten worden gemaakt. Te laag, vol in toeren, onvolledig koppelen, enz. Voet altijd laten rusten op de koppelingspedaal en nog veel meer. Ex beroepschauffeur trouwens.
Natuurlijk is een robotbak minder aangenaam als één met koppelomvormer, maar wel vele malen beter en aangenamer te rijden als een manueel. Met een automaat heb je dat mishandelen niet en ook bijna altijd minder verbruik.
Een automaat in combinatie met camper rijden vraagt trouwens nog altijd om ingrijpen als het nodig is. Veel gebruikers doen dat echt te weinig. Opleiding en rijles volgen is voor een grote groep verkeersdeelnemers gewoon aan te bevelen. Zeker vanaf een bepaalde leeftijd want je aandacht gaat achteruit en slechte gewoontes nemen de overhand.
Je gaat je toch niet baseren op informatie en ervaringen uit vervlogen tijden ?
Eigenlijk was de Mercedes sprintshift het kantelpunt. Die problemen toen, hebben iedere merk wakker gemaakt. Daarna zijn de robotbakken bij alle merken stapsgewijs beter geworden.
En nu zitten we op het volgende kantelmoment. Alles met koppelomvormer. Zowel Daily (Hi 8 Matic), Sprinter 7gang wordt 9, Transit 6 en vervolgens 10 gang, en Ducato zeer recent met 9 traps automaat, volgen allemaal het oude robotgebeuren op. Binnenkort bestaat de robotautomaat enkel nog op vrachtwagens.
Groeten Kampo
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Nieuw is de koppelomvormer techniek helemaal niet: Amerikanen reden er al begin jaren 60 mee rond volgens mij. Veel later (eind 70 er jaren?) is pas de lock-up techniek daaraan toegevoegd.
Maar er wordt bevestigd wat ik al vermoed: dat wordt nog even sparen en wat meer geld uitgeven .
@GeMa en JHeeck: wat is jullie gemiddelde brandstofverbruik? Op een Duitse site kwam ik een half integraal test tegen op een Ford Transit 170 pk met volautomatische zesbak met koppelomvormer. Daar werd een verbruik vermeld van 12,4 l/100 km. Hoe is dat bij Fiat en welke motorvermogens zijn bij jullie toegepast?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Maar er wordt bevestigd wat ik al vermoed: dat wordt nog even sparen en wat meer geld uitgeven .
@GeMa en JHeeck: wat is jullie gemiddelde brandstofverbruik? Op een Duitse site kwam ik een half integraal test tegen op een Ford Transit 170 pk met volautomatische zesbak met koppelomvormer. Daar werd een verbruik vermeld van 12,4 l/100 km. Hoe is dat bij Fiat en welke motorvermogens zijn bij jullie toegepast?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door gjvonk op di 19 okt 2021, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Volgende keer misschien de vraag stellen welke techniek de goedkoopste is ?
Groeten Kampo
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Ik draai met onze 3,5 tons buscamper met 160pk motor 8,6l/100km bij rustig rijgedrag. Kruissnelheid is bij ons max ca. 110km/u. Eén op tien is zeker haalbaar als je niet al teveel haast hebt.gjvonk schreef: ↑di 19 okt 2021, 15:38@GeMa en JHeeck: wat is jullie gemiddelde brandstofverbruik? Op een Duitse site kwam ik een half integraal test tegen op een Ford Transit 170 pk met volautomatische zesbak met koppelomvormer. Daar werd een verbruik vermeld van 12,4 l/100 km. Hoe is dat bij Fiat en welke motorvermogens zijn bij jullie toegepast?
Groet!
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Jurjen
ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
- jaap van duijn
- Berichten: 2106
- Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
- Locatie: KATWIJK ZH
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
@GJVonk,
Met onze Ducato multijet 130 sinds 24-05-2019 24000 km gereden plm
Teller staat nu gemiddelde op 10,4 liter per 100 km over die 24000 km gemeten.
Ik kom zelden op of zelfs boven de 100 km/uur, onze snelheid is meest 90-95
Waar al die mooie getallen vandaan komen, verrekt als ik dat begrijp.
Oja we rijden met een robot 6 bak
Jaap
Met onze Ducato multijet 130 sinds 24-05-2019 24000 km gereden plm
Teller staat nu gemiddelde op 10,4 liter per 100 km over die 24000 km gemeten.
Ik kom zelden op of zelfs boven de 100 km/uur, onze snelheid is meest 90-95
Waar al die mooie getallen vandaan komen, verrekt als ik dat begrijp.
Oja we rijden met een robot 6 bak
Jaap
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Duidelijk. Kan niet anders dan dat een half integraal door zijn 'uitstulpingen' meer luchtweerstand heeft, dus minder zuinig zal zijn, maar ik kwam met onze 1e buscamper niet verder dan 10l/100km en met de laatste 10,9 l/100km. Dit waren beide handgeschakelde wagens.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
- Locatie: Twente
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer
Ik ben ook een oudere bestuurder.kampo schreef: ↑di 19 okt 2021, 15:38Zat laatst weer naast een wat oudere bestuurder en dat ben ik trouwens zelf ook. Niet te doen hoe slecht die reed met zijn manuele bak. Zoveel schakelfouten worden gemaakt. Te laag, vol in toeren, onvolledig koppelen, enz. Voet altijd laten rusten op de koppelingspedaal en nog veel meer.
Raadsel:
Hoe weet je dat een automobilist doof is?
Luister maar naar de gierende motor bij het inparkeren en wegrijden.
Mensen die een hoorapparaat nodig hebben (of het hebben en niet dragen) hebben óók een automaat nodig.
Dat voorkomt mishandeling van de aandrijflijn van de auto.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Zeker in drukke verkeerssituaties heb ik een automaat als een zegen ervaren...vandaar dat onze volgende camper een volautomaat moet hebben.
Kun je met stationair toerental met een koppelomvormer eigenlijk de oprijblokken 'opkruipen'? Een koppelomvormer zorgt immers voor 'kruipen' met een ingeschakelde versnelling?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Kun je met stationair toerental met een koppelomvormer eigenlijk de oprijblokken 'opkruipen'? Een koppelomvormer zorgt immers voor 'kruipen' met een ingeschakelde versnelling?
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan