Ja dat zal voor mij ook leren worden: ik weet wel het basisprincipe van een automaat met koppelomvormer: je kunt de schakelmomenten beïnvloeden met het gaspedaal en bij manoeuvres kan de 'kruipeigenschap' goed helpen. Doseren van het gas zal dan lastig zijn omdat ik dan opeens met mijn rechtervoet de mate van aandrijving moet regelen in plaats van met de linkervoet een gelimiteerde slip met de koppeling uitvoeren.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Robotbak of automaat met koppelomvormer?
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 676
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?
Afremmen op de motor? Klinkt gek, gewoon terug zetten van D naar 3 > 2 (soms zelfs 1) en dan even gasgeven (!), zodat de koppelomvormer 'Lockt'.hurktoilet schreef: ↑do 21 okt 2021, 12:05Da's inderdaad nog een puntje: afremmen op de motor lijkt me tegennatuurlijk voor een automaat? Weet dat automaten vroeger een handmatige 1 en 2 hadden.maar er zijn ook hellingen waar je in de derde naar beneden wil...
Als gevolg van een ongeval (wintersport) in 1995 in onze Land Rover de 5 bak vervangen door een automaat. En kan inmiddels beamen, dat terrein rijden met een automaat een verademing is. Alleen spelen met het gas en voor de rest alleen maar op de ondergrond, boomtakken en rotspunten letten !
Geen afgeslagen motor meer of, nog erger, een 'ruikende' koppelingsplaat.
En inderdaad, ook ik heb er aan moeten wennen, maar even een 'dot' gas en daarna gewoon op de motor rem afdalen.
Kan niet meer zonder (en dat is niet om mijn fysieke gestel !)
Daarom (zie bij de voetnoot), op zoek naar een nieuwe Camper, uiteraard met een 'echte' automaat
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )