Robotbak of automaat met koppelomvormer?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Kroppie »

:clap:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door gebruikersnaam »

hurktoilet schreef:
wo 20 okt 2021, 18:49
Vraagje uit nieuwsgierigheid, komt misschien doordat ik afgezien van vijf weken in een huurauto in de VS geen ervaring met automaten heb: wat hebben jullie toch tegen handgeschakelde wagens? Je zit toch in de auto, dan kun je het net zo goed zelf doen, toch? Zo'n automaat kost al snel 4-5 mille extra, dat kun je dan aan iets anders besteden...
Laat ik het zo proberen duidelijk te maken:
Vele jaren geleden wilde ik graag dat onze nieuwe personenauto een automaat zou hebben.
Mijn vrouw was tegen, de redenen kan iedereen zelf invullen.
De volgende auto was een prachtige Volvo V90 (het baksteenmodel) met automaat.
Vanaf dat moment was mijn vrouw om.
Helemaal om.
Bij ons komt geen auto met handschakeling meer op de stoep.

Weet je, het gemak, de rust, optrekken op een helling, in de file, met de cruise control,....
Heerlijk.
Onze camper moest dan ook perse met automaat.
Weliswaar een gemankeerde automaat, maar nog altijd 100 keer beter dan een handgeschakelde versnelling.
(in mijn ogen dan)

En ja, je kan je geld overal aan besteden en soms lijken investeringen veel geld, maar eenmaal uitgegeven voel je het niet meer.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door jheeck »

hurktoilet schreef:
wo 20 okt 2021, 18:49
Wat hebben jullie toch tegen handgeschakelde wagens?
Waar zal ik eens beginnen.... Ik kom, zeker in hobbelig landschap, veel minder moe uit een automatisch geschakelde wagen. Een moderne automaat 'weet' veel beter dan ik hoe de motor wordt belast en welke versnelling daar het beste bij past. Ik vind het heerlijk daar niet over na te hoeven denken en zo meer aandacht aan het verkeer te kunnen besteden. Eén van mijn eerste overwegingen om automaat te gaan rijden was ruim vijftien jaar geleden nog een andere, ik was filerijden met een handbak redelijk zat, zonder koppelingspedaal gaat dat ook relaxter.
Voor wat de meerprijs betreft, ik had de automaat als must have in de wensenlijst gezet met "zonder wordt het geen vakantie".
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Kroppie »

geld heeft pas waarde als je het ergens aan uit kan geven.

en ik kies voor een handbak omdat ik zelf wil en nog kan kiezen in welke versnelling ik rij en hoe en wanneer ik de koppeling bedien.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door DiffRental »

Mijn voorkeur ligt bij een automaat met koppelomvormer.
Heb verschillende ervaringen met automaat wagens, van de oude 3 bakken tot de 7 bak van Mercedes uit mijn E klasse.
Mijn Vito heeft nog een 5 bak automaat, de 7 bak uit de E was zoveel prettiger dat ik hoge verwachtingen heb van de 9 traps automaat.
Voornaamste reden van voorkeur is het gemak van rijden, het is een stuk minder vermoeiend.

Onze Ducato is handgeschakeld, ook goed en zal hem er niet voor wegdoen. De robot bak bewust niet gekozen en een buscamper op basis van een sprinter is niet zo praktisch en erg kostbaar. Geldt ook voor de personenwagens, heb er net zoveel gehad met als zonder automaat.

Al die luxe is gewoon prettig, je moet het niet hebben maar wel verdomd fijn.
Geldt ook voor adaptieve cruis control, licht en regen sensor etc etc. Eenmaal gewend en je hebt het graag op elke auto. :D
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Gijs68 »

[/quote]
Eén van mijn eerste overwegingen om automaat te gaan rijden was ruim vijftien jaar geleden nog een andere, ik was filerijden met een handbak redelijk zat, zonder koppelingspedaal gaat dat ook relaxter.
Voor wat de meerprijs betreft, ik had de automaat als must have in de wensenlijst gezet met "zonder wordt het geen vakantie".
[/quote]

Exact dat... Bij mij op mijn werk is een automaat zelfs "verplicht". Je bent al druk genoeg met het verkeer en dan helpt ongemerkt het niet hoeven schakelen toch mee. Zou nooit meer anders willen.
En ik heb weliswaar nog geen 5000 km met de fiat 9traps automaat gereden, maar tot op heden echt super.
In het verleden wel eens met zo'n robotbak gereden maar dat haalt het niet bij deze. Ik zou ff doorsparen GJ
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door isoplus »

Wij rijden op weg naar het zuiden nog steeds door Parijs, dat was met onze handgeschakelde Hymer toch wel een opgave voor de koppelingspoot.
Het knietje ging protesteren, nu met de robotbak rijden wij ontspannen door Parijs en doet bij file rijden de robot al dat stompzinnige schakelen.
Bovendien kun je beter je aandacht bij het verkeer houden en dat is daar wel makkelijk :wink: .
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Kees_S »

hurktoilet schreef:
wo 20 okt 2021, 18:49
Vraagje uit nieuwsgierigheid, komt misschien doordat ik afgezien van vijf weken in een huurauto in de VS geen ervaring met automaten heb: wat hebben jullie toch tegen handgeschakelde wagens? Je zit toch in de auto, dan kun je het net zo goed zelf doen, toch? Zo'n automaat kost al snel 4-5 mille extra, dat kun je dan aan iets anders besteden...
De robotbak van Fiat kost ongeveer €.1200,- extra en dat heb ik er graag voor over met mijn gehandicapte linker been.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door macfocus »

Waarom een automaat?(in mijn geval de Fiat 6- traps robotbak)

1. hij zat er al in, had er een handbak ingezeten had ik nu met de hand geschakeld. Kosten dus ook geen issue.
2. Het is gewoon makkelijk, zeker met al die fijn rotondes en drempels.
3. In de bergen rijdt het heerlijk, één ding minder te doen.
4. En in de leasebak idd een automaat, omdat ik het koppelen in de file helemaal zat was. Nu werk ik vrijwel permanent thuis, dus boeit jet niet meer zo.
5. In de oldtimer zit een handbak en dat rijdt heerlijk.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door hurktoilet »

Kees_S schreef:
wo 20 okt 2021, 21:33
De robotbak van Fiat kost ongeveer €.1200,- extra en dat heb ik er graag voor over met mijn gehandicapte linker been.
Snap ik, dat maakt de afweging heel anders. Dan gaat mijn stelling, dat je net zo goed zelf kunt schakelen als je toch achter het stuur zit, uiteraard niet meer op.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door gjvonk »

Voor ons telt het gemak en de focus die je op het verkeer kunt hebben: op zich rijden we al jaren lang meerdere keren per jaar via Parijs en hebben dan altijd ook een stuk van de Boulevard Peripherique. Op de terugweg deze zomer reden we noodgedwongen met een vervagende auto met automaat naar huis in plaats van met onze camper. We hebben nog nooit zo relaxed door Parijs en dus door druk verkeer gereden.

Ook ik was een overtuigd schakel bak rijder, nu dus niet meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Pilha »

En daarmee hoeft het dievengilde ook al niet meer te schakelen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door jheeck »

Wat een wonderlijke gedachtenkronkel, maak je camper niet te comfortabel in gebruik want dan wordt 'ie diefstalgevoeliger?
Wij hebben dat ding voor ons plezier gekocht, als ik bij elke stap ga nadenken over dergelijke risico's gaat 'ie subiet de deur weer uit want dan is de lol er gauw af.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Robotbak of automaat met koppelomvormer?



Bericht door Zijspan »

Wij reden al onze spullen naar ons nieuwe adres toe in Portugal met een automaat bak in de Daily, wat een luxe is dat om zo te rijden, en we rijden niet via Parijs maar gewoon route nationale, nog een poos wachten dan zijn er ook weer wel campers met volautomatisch bak te koop.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie