Extra zitplekken in ex-rolstoelbus

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Extra zitplekken in ex-rolstoelbus



Bericht door HoK »

Hallo,

Sinds een aantal weken ben ik eigenaar van een Fiat Ducato welke eerder gebruikt is als rolstoelbus. Nu ben ik aan het fantaseren/plannen hoe deze bus een camper gaat worden. De rolstoel kon je vastzetten d.m.v. verschillende haken en gordels die je vast kunt klikken in airplane rails. Voor de duidelijkheid, onderaan een foto van zo'n rail.

Afbeelding
Over de hele lengte van de vloer zitten 5 van deze rails.

Zijn er ervaringen met extra zitplekken creëren op deze rails? Ik lees van alles over gordelbokken, maar als met dit systeem mensen in rolstoelen vervoerd mochten worden, waarom dan geen zittende mensen op een bank? Graag zou ik 4 personen willen vervoeren in deze bus, vandaar.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Extra zitplekken in ex-rolstoelbus



Bericht door tonic »

Deze specifieke vraag zal je direct aan de RDW moeten stellen
bekend
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 20:09

Re: Extra zitplekken in ex-rolstoelbus



Bericht door bekend »

Ook ik heb een ex rolstoelbus. Bij de keuring rdw als camper heb ik 2 stoelen die in de rails horen, erin gezet. Ik had dus nog geen draaiplateaus onder de voorstoelen.
Misschien kun je voor de keuring. Ergens twee stoelen "lenen". Denk aan rolstoelauto ombouw bedrijven of aan een rolstoel taxi bedrijf. Ik had dus ook een bed en keukentje erin gebouwd voor de keuring
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Extra zitplekken in ex-rolstoelbus



Bericht door Bart200 »

Je kan ook informeren bij een bedrijf dat dit soort vloeren inbouwt.
Hoeveel zitplaatsen staan er op het kenteken van de bus? want bij rolstoel vervoer worden er vaak ook begeleiders meegenomen en die hebben een zitplaats nodig.
Het lijkt op dezelfde vloer in mijn bus, dat is een smartfloor. zie ook smartfloor.nl
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Extra zitplekken in ex-rolstoelbus



Bericht door tonic »

Inderdaad zal je alleen de originele stoelen moeten gebruiken welke bij de rails horen.
Ik zou contact opnemen met de leverancier van de vloer. De RDW is een registrerende partij er moet iemand verklaren of deze constructie de krachten kan hebben.
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Extra zitplekken in ex-rolstoelbus



Bericht door HoK »

Bedankt voor de reacties.

@Bekend. Klinkt als een prima plannetje, alhoewel ik geen haast heb met omkeuren. Als het zoals @Bart200 zegt echt smartfloor is dan is het nog een relatief lokaal bedrijf ook :thumbup: . Op kenteken heeft de bus 3 zitplekken waarvan zeker is 2 zitplekken bestuurders- en bijrijdersstoel en 1 onzekere niet aanwezige stoel (denk dat dat de rolstoel is)
Plaats reactie