Alde verwarming

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Alde verwarming



Bericht door Andorus »

Wij zijn op pad rond de mont Ventoux en de kachel moet s.nachts aan het is een Alde lange jan type 2928 comfort ik heb er in 16 jaar geen omkijken naar gehad maar nu bij het aan en uitslaan tikt hij steeds van hard naar zacht wegsterven heel irritant je slaapt er niet van het komt van achter het rooster bovenaan en heeft niets met de ontsteking te maken verder werkt alles goed ik zet hem s.nachts al heel laag zodat hij niet steeds aanslaat heeft iemand enig idee wat dit is?
fred flair
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Alde verwarming



Bericht door lassche »

Zit er nog voldoende vloeistof in?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 756
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: Alde verwarming



Bericht door kowa »

Kan het het uitzetten en krimpen van de metalen zijn.
Is het 's avonds koud daar.
Ben je de Mount Ventoux aan het beklimmen.
Onderweg naar (t)huis
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Alde verwarming



Bericht door Andorus »

Ja er zit voldoende vloeistof in en de Mont Ventouxheb ik vorig jaar beklommen moet nu nog gebeuren het is best fris hier s.nachts overdag mooi weer
fred flair
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alde verwarming



Bericht door Kroppie »

als metaal warm word zet het uit en als het afkoeld krimpt het weer, in een kachel heeft niet alles dezelfde temperatuur, en daardoor gaan metalen delen t.o.v. elkaar bewegen en dat veroorzaakt spanningen en beweging in de afzonderlijke delen en daardoor tikken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Alde verwarming



Bericht door Gino608D »

Ik heb een Alde 3010, maar herken het probleem niet echt. Als de verwarming aan gaat hoor je de convectoren wel wat tikken, maar als alles op temperatuur is blijft het daar ook wel bij. In de nacht hoor ik nooit iets. Overigens is het tikkende geluid wat ik hoor ook niet zo hard dat ik er niet van zou kunnen slapen.

Wellicht kun je een geluidsfragment plaatsen en iets duidelijker aangeven waar het geluid vandaan komt. Komt het uit de kachel of uit de convectoren?

Maar als het een metalige tikkend geluid is dan is de kans groot dat het de convectoren zijn. Dan is het wel raar dat je dit de afgelopen 16 jaar nooit eerder hebt gehoord.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Alde verwarming



Bericht door Kroppie »

misschien helpt kachel hoger zetten zodat ie blijft branden en daardoor warm blijft en geen periodes heeft dat ie uit is en afkoeldt, wat zeker helpt is kachel uit en een extra deken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Alde verwarming



Bericht door Going »

Ik heb mijn 3010 3 maanden geleden helemaal schoongemaakt.
Alles losgemaakt, de brander met lucht gereinigd, de lucht toevoer ventilator met kwastje geheel stof en vetvrij gemaakt.
Nu heb ik het probleem dat ik alleen weet of ie aanslaat door het tikken van thermostaat relay in de display. De brander hoor ik niet meer , zelfs niet met mijn gehoor apparaatjes in.
Mijn advies, maak de boel regureus schoon. Mag wel na 16 jaar.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Alde verwarming



Bericht door Andorus »

Hoi kroppie als ik de kachel hoger zet slaat hij steeds sneller aan als het koud is en word ik helemaal gek van dat getik de extra deken heb ik al omdat hij nu heel laag staat bedankt voor jullie antwoorden
Gr.Fred
fred flair
Plaats reactie