Fiamma Aqua F: nieuw maar met een hels lawaai

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Fiamma Aqua F: nieuw maar met een hels lawaai



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars

Bij mijn zelfbouw Renault heb ik een Shureflow waterpomp gebruikt en die was vrij stil.

In mijn huidige Hymer B654 heb ik de dompelpomp lang geleden vervangen door een Fiamma Aqua 8 met een 10l debiet en dat ding maakte t.o.v. de Shureflow vrij veel lawaai.

Die is 14-dagen geleden vervangen door de Fiamma Aqua F ook met 10l debiet. Dat ding maakt zo een lawaai, vooral bij het opstarten maar ook tijdens het normaal draaien dat je denk, wanneer gaat de camper beginnen mee schudden.

is er een camperaar die dezelfde ervaring heeft met de Fiamma Aqua F met 10l debiet of is er iets mis met mijn nieuwe pomp?

Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiamma Aqua F nieuw met een hels lawaai



Bericht door gjvonk »

Ik heb 0 ervaringen met Fiamma pompen, de Reich dompel pompen die ik ken, hoor je wel, maar je moet echt wel luisteren. Onze laatste nieuwe was een Reich met 25 l/min opbrengst in theorie; de leidingen en terugslag klep zorgen voor tegendruk en dus minder opbrengst.

Terwijl ik dit schrijf: is jouw pomp niet te licht?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiamma Aqua F nieuw met een hels lawaai



Bericht door isoplus »

Die pompjes worden geleverd met trillingsdempers, heb je die wel goed geplaatst?
Indien niet wordt het geratel van de pomp doorgegeven aan de ombouw van het spul waarop de pomp staat.
Horen doe je ze altijd wel.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Fiamma Aqua F nieuw met een hels lawaai



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars,

Het dempingsysteem van het type 8 was wel beter dan het type F. Maar de dempers zijn, bij beide types, voor-geinstalleerd en daar kun je weinig aan veranderen.

Het 10 liter debiet is voldoende om een douche te nemen. Een hoger debiet geeft volgens mij, bij douchen, een hoger waterverbruikt.

Ik ben dus op zoek naar iemand die een Fiamma Aqua F met 10 liter debiet gebruikt. De 13 liters versie heeft een andere contructie 4 kamers i.p.v. 3 voor het F type van 10 liters.

Groeten en dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiamma Aqua F nieuw met een hels lawaai



Bericht door Peter LMC »

Ik gebruik de 10 ltr versie Jozef maar wat wil je precies weten :?:
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Fiamma Aqua F nieuw met een hels lawaai



Bericht door Sandor Gora »

Mijne zit onder de zitbank en rammelde daar wat tegen de houten plank. Met stukje schuimrubber opgelost.
Maar misschien deugt uw pomp niet? Wat zegt de verkoper?
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiamma Aqua F nieuw met een hels lawaai



Bericht door isoplus »

Zet de boutjes of schroeven van de dempers eens iets minder vast,
En kijk eens of de aanzuig- en perslang wel flexibel genoeg zijn.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Fiamma Aqua F nieuw met een hels lawaai



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars

Sorry voor de late reactie, ik was drukdoende met het monteren van de Alpha Camp Pro2 omni-antenne op de zijkant van mijn schotelantenne.

Wat ik precies wil weten; “Of Camperaars met de Fiamma Aqua F tevreden zijn van het lawaai niveau als de pomp opstart en draait.” De Aqua 8, gemonteerd op dezelfde plaats – naast de boiler, onderaan in de kleerkast – was aanmerkelijk stiller. Voordat ik de verkoper contacteer wil best weten of mijn pomp aanmerkelijk luider werk dan zou moeten.

Zeker deze week nog ga ik de pomp losmaken van de wand en gewoon in mijn hand laten draaien. Zodoende zou ik moeten horen wat effect de dempende ophanging heeft op het lawaai niveau. Vandaar gaan we verder.

Groeten en dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Fiamma Aqua F nieuw met een hels lawaai



Bericht door Frits U »

Hallo beste camperraars

Ik heb vandaag ook een reserve dompelpomp gekocht , die in mijn Adria nu zit geeft 12 ltr. met 0,5 bar druk.
Die ik besteld heb geeft 18 ltr. met 0,9 bar druk
Het merk is gelijk

Heeft iemand van ons ervaring met deze manier van ombouw? Behalve dat de tank sneller leeg is ;)
Moet ik iets bijzonders doen ?

Alvast dank voor je reactie

Groetkes Frits
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiamma Aqua F: nieuw maar met een hels lawaai



Bericht door gjvonk »

Ooit onze standaard pomp vervangen door een Reich twin met een dubbele opbrengst, gaat prima. Tank sneller leeg? Valt ook wel mee hoor. De leidingen hebben bij meer opbrengst (=debiet) meer weerstand. Meer comfort? Dat zeker wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie