Naaldvilt kwaliteit en verwerking

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Carlocamper
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 8:43

Naaldvilt kwaliteit en verwerking



Bericht door Carlocamper »

Bouwers,

Een deel van mijn camper gaat bekleed worden met naaldvilt. Nu wilde ik naaldvilt van de wit kopen alleen daar lees ik wat mindere reviews van.
Zijn er mensen die mij een grijs/midden grijs naaldvilt product kunnen aanraden wat en makkelijk te verwerken is en goed van kwaliteit is.

Ik hoor graag van jullie

gr Carlo
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Naaldvilt kwaliteit en verwerking



Bericht door henk en lila »

Wij hebben onze buscamper van binnen grotendeels afgewerkt met een enigszins rekbare midden grijze naald vilt van de Wit. Ik weet niet of ze dezelfde kwaliteit/type nog hebben . Er stond ook geen nummer op of iets dergelijks. Maar deze bevalt ons nog steeds erg goed en ook het aanbrengen ging prima. Juist omdat je bij rondingen een beetje kunt reken en trekken.
Plafond was samen wel een dingetje maar wij hebben tapijtlijm gebruikt; dan kun je wat langer schuiven. Die blij f je wel een poosje langer ruiken (vooral in de zon). Maar die Bison soorten is meteen ramvast en dat is lastig bij een stuk van 1,80 x 3,30 meter (waar je onder staat met zijn tweeën).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Carlocamper
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 8:43

Re: Naaldvilt kwaliteit en verwerking



Bericht door Carlocamper »

Ik twijfel heel erg omdat de curves die ik moet bekleden best lastig zijn. Ik had de midden grijs ook al gezien alleen die vond ik erg stug.
Zijn er nog meer bouwers die hier ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Naaldvilt kwaliteit en verwerking



Bericht door kampo »

De elasticiteit kies je zelf.
Er bestaan zo veel soorten.
Ik zou daarnaast vooral letten op watervastheid, vuilafstotend, geur, en verouderingsbestendig.
Een schuifdeur wordt regelmatig kliedernat.
De prijs is verschillend maar als je de hoeveelheid werk en het resultaat gaat bekijken is de laagste prijs misschien geen goed advies.
Als je geen ervaring hebt, dan is dat, om te beginnen het grootste probleem.
Je kan best eerst wat oefenen met de verschillende lijmen op een vergelijkbaar object. Echt moeilijk is het trouwens niet.
Geloof de verhalen en filmpjes niet. Ga vooral zelf naar het resultaat kijken.
Je komt wat tegen...
Groeten Kampo
Plaats reactie