Hoe haal ik de lampenkap weg?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
jeromw
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 aug 2021, 12:51

Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door jeromw »

Beste mensen, graag hulp!

Betreft: Citroën jumper 2014 (pössl roadcruiser).
Remlamp rechtsachter kapot en wil hem vervangen, maar krijg de kap niet los en ik word niet veel wijzer van de handleiding. Voordat ik echt alles kapot maak :bang: graag advies over welk mechanisme het beste werkt om de beschermkap los te halen.

Dank :)
Gebruikersavatar
Stratocaster
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 21:06
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door Stratocaster »

Dat gaat van binnenuit, met een pijpsleutel.
Let op dat je de moer niet laat vallen!
De hele lampunit kun je dan losnemen.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Stratocaster
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 21:06
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door Stratocaster »

Het zijn twee moeren.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door Kroppie »

klein klontje zachtblijvende kit in de pijpsleutel dan blijft de moer zitten en valt niet naar beneden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jeromw
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 aug 2021, 12:51

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door jeromw »

Dank! Klopt het dat de moeren uit het zicht zitten en waar je alleen met de deur open bij kunt?
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door Adfur »

jeromw schreef:
do 14 okt 2021, 18:46
Dank! Klopt het dat de moeren uit het zicht zitten en waar je alleen met de deur open bij kunt?
Ja dat klopt, alleen vanaf de binnenzijde. Duw een stukje schuimrubber eronder, valt de moer, dan kun je hem pakken. Als hij onderin valt vermoedelijk niet meer.
Wie deze constructie ooit heeft bedacht heeft vermoedelijk nooit zelf een lamp verwisseld.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door Kroppie »

buiten dat de bedenker vrijwel zeker nooit zelf een lamp verwisseld heeft, is het een typisch staaltje van hedendaagse klantenbinding, maak iets heel simpels maar lekker moeilijk, gaan de mensen eerder naar de garage

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jeromw
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 16 aug 2021, 12:51

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door jeromw »

Haha duidelijk! Ik dacht dat dit ook echt een klusje van niks zou worden, maar niets bleek minder waar. Dank voor de hulp!
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door 309T16 »

Helaas maar al te vaak waar ja.

Nicht van mij met een gloednieuwe Peugeot 308 op vakantie in Noorwegen. Dimlicht lamp stuk. Reserve aanwezig. Haar man heeft het na een uur opgegeven en Peugeot Assistance ingeschakeld. Monteur moest van 100 km ver weg komen om alleen lampje te wisselen.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door FrankJC »

Een tijdje geleden beide achterlicht units vervangen(Ducato), gaat ook van binnenuit, als je alleen een lamp moet vervangen moet je na het uitnemen van de unit daar ook nog de achterkant van demonteren om bij de lampen te kunnen komen, niet moeilijk maar wel een beetje onhandig.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door EasyBee »

Kroppie schreef:
do 14 okt 2021, 19:00
buiten dat de bedenker vrijwel zeker nooit zelf een lamp verwisseld heeft, is het een typisch staaltje van hedendaagse klantenbinding, maak iets heel simpels maar lekker moeilijk, gaan de mensen eerder naar de garage

jos
In eerste instantie wordt er bij het ontwerp en de productie gekeken naar de goedkoopste productiewijze. Onderhoudbaarheid komt hooguit op de tweede zo niet derde plek. Dat het ook nog meer bezoek aan de garage oplevert omdat de gebruiker het zelf niet kan, is mooi meegenomen voor de dealer. Bij bijna elk product wordt je door- of terugverwezen naar de leverancier, maar bij auto's en motoren hebben ze het gelijk over de dealer. Lijkt de narcoticabranche wel. Of hebben die dat woord nou juist weer overgenomen uit de auto en motor wereld?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door Transitje »

Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door zwerf-busje »

Als er kasten in de weg staan, dan gaat het met een pijpsleutel ook niet lukken.
Heb een tijdje geleden het uitgeprobeerd bij mijn eigen buscamper, het beste werkt een sleutel zoals een soort bougiesleutel, die kan je onder een variabele hoek erop zetten.

Ik draai dan eerst met de sleutel de moer een paar slagen los, tot je met de hand verder kan draaien.
Dat laatste is ook niet makkelijk, maar het gaat net.

Edit: dit is wat ik bedoel, een scharnierende kniesleutel:
https://www.klium.nl/facom-66a18x19-sch ... aten-96096
Laatst gewijzigd door zwerf-busje op vr 15 okt 2021, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Ruud
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Hoe haal ik de lampenkap weg?



Bericht door DJSmiley »

Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie