Start- of semitractie accu?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Start- of semitractie accu?



Bericht door RobMG »

Goedemorgen, na een (koud) nachtje zonder stroom en wat verbruikers gebruikt te hebben, draaide mijn startmotor vanmorgen wat langzamer rond. Zowel hh als startaccu worden normaliter geladen door zonnepaneel/dynamo/acculader. Kennelijk wordt de startaccu dus ook ontladen door verbruikers in de camper. Waarschijnlijk sowieso tijd voor een nw startaccu. Mijn camper heeft 2 identieke Varta 100 Ah semitractie accus voor start en hh. Nu is mijn vraag wat de beste vervanging voor de startaccu is.....weer een semi tractie of specifieke startaccu? Is er overigens een eenvoudige manier om te voorkomen dat mijn startaccu wordt leeggetrokken door verbruikers in de camper? Bij voorbaat dank. Groet Rob.
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Gijs68 »

Als je je startaccu blijft gebruiken als huishoudaccu dan wellicht beter semitracti. Een startaccu ontlaad maar ca 20%. Een semitractie wel tot 80%. Dan heb je altijd meer amperes tot je beschikking. Wel op gevaar dat je te weinig overhoud voor starten dus :-B

Als je wel wilt scheiden dan bijvoorbeeld deze tussenbouwen;
https://www.dewitschijndel.nl/victron-e ... ngsrelais/
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door TestCase »

Om de laatste vraag te beantwoorden: Wanneer je avatar foto klopt zou er al een scheidingsrelais in moeten zitten? Kijk of die aanwezig is tussen start en hh accu en nog schakelt wanneer motor loopt of uit staat. (Cyrix relais bijv.) Volg de dikke kabels meestal vanaf startaccu. Check daarnaast of iemand, vorige eigenaar?, zaken rechtstreeks op de startaccu heeft aangesloten. (Er wordt nl. nogal wat geknoeit door sommigen. )

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door CaradoT135 »

RobMG schreef:
do 14 okt 2021, 11:55
Kennelijk wordt de startaccu dus ook ontladen door verbruikers in de camper. Is er overigens een eenvoudige manier om te voorkomen dat mijn startaccu wordt leeggetrokken door verbruikers in de camper?
Normaal gesproken krijgen alle gebruikers stroom van de HH accu, op de radio en aanstekeraansluiting na. Die krijgen meestal via de startaccu hun voeding. De tweede mogelijkheid is dat een knutselaar een gebruiker(s) op de startaccu heeft aangesloten. Maar dat is te controleren.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door PaulBng »

Rob,

Niet p/o hele avond radio aan gehad?


Paul
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 834
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door De Boer op toer »

En als het een gescheiden systeem is, dan een gewone lood accu voor het starten en een semitractie accu voor het huishoudelijk gebeuren.
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Kroppie »

een startaccu is bedoeld en speciaal geconstrueerd om gedurende een korte tijd een heleboel stroom te leveren, een hh/semitractie accu i bedoeld en ook speciaal gemaakt om gedurende lange tijd een veel lagere stroom te leveren, 2 wezenlijk verschillende dingen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door RobMG »

Dank voor jullie heldere reacties. @Gijs: ga ik naar kijken. @ Kees: heb niet de indruk dat er geknoeid is met aansluitingen, maar ga het na zodra thuis. Mijn avatar is juist, maar vlg mij geen cyrix, moet de passagierstoel verwijderen om echt goed de bekabeling te volgen. @ caradoT135: ga ik ook thuis uitzoeken. @Paul, ja wel de hele avond mp3 speler vd autoradio aan. Geen idee wat deze verbruikt. Vanavond staan we aan de paal, dus morgen geen verrassingen. Ik ga dus eerst mij huiswerk doen en afhankelijk daarvan bepalen wat voor accu. Nogmaals dank. Groet Rob.
CaradoT135
Berichten: 2356
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door CaradoT135 »

@Paul, ja wel de hele avond mp3 speler vd autoradio aan. Geen idee wat deze verbruikt.
Daarom heb ik de stroomvoorziening van de radio en 12v aansluitingen op het dashbord als één van de eersten aangepast toen ik mijn camper heb aangeschaft. Van de startaccu afgekoppeld en via de EBL op de HH accu aangesloten. Als ik niet aan de paal sta wordt mijn start accu niet onnodig belast door de radio en het laden van de telefoon en aanverwante apparaten.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door TestCase »

Dat scheidingsrelais kan ook in de EBL zitten, vaak onder de passagiersstoel. Meet de spanning op de hh accu en startaccu wanneer in rust, deze zullen waarschijnlijk verschillen. (Misschien maar weinig maar toch.) Start de motor en meet weer na 2min. Nu moeten ze gelijk zijn. Zoja scheidingsrelais werkt.
Autoradio trekt op 'normaal' volume zo'n 2 à 3A dus 5uur aan is ~12Ah.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Bas vd laar »

Grote kans dat alleen je startaccu kaduuk is en je scheidingsrelais gewoon goed werkt.
Om te testen: Zet een multimeter op je startaccu, zet daarna lampen en verbruikers aan in de camper, als het voltage inzakt werkt je scheidingsrelais inderdaad niet .
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door rzwiebel »

En niet genoemd, daarom doe ik het maar.
Soms blijven relais "plakken" en maken dan onbedoeld verbinding. Test dus even of jouw scheidingsrelais met de dynamo uit wel het contact verbreekt. Zo niet, dan zul je hem moeten vervangen. Ook al is die in de EBL ingebouwd, dat is een koud kunstje.
Zie https://www.zwiebelfam.nl/schaudt-ebl-reparatie/
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door TestCase »

@rzwiebel: Post no 11?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door RobMG »

Zo we zijn weer thuis;dus gelegenheid om eea even na te lopen. Mijn camper is niet voorzien van een Cyrix relais, ook geen relais in de EBL (= PC 090 van CBE), wel een CSB2 controller (zie https://www.cbe.it/en/csb2/). Volgens mij zou deze globaal hetzelfde beogen, klopt dat? Een groen lampje zou aan moeten geven dat de controller gereed is om de start accu te laden. Nu brandt dit lampje constant, ook als de spanning van de hh accu hoger is dan de aangegeven schakelspanning van 12,5 V. Is het een verkeerde gedachte dat er dan een constante open verbinding is tussen hh accu en startaccu? Naar mijn idee zou dat dus ook inhouden dat de startaccu leeggetrokken wordt, door verbruikers in de camper, hetgeen mijn eerder geschetste probleem zou kunnen verklaren. In feite wat rzwiebel al aaangaf. Indien dit het geval zou zijn ligt vervanging door een Cyrix relais voor de hand. Klopt mijn redenering of gaat die ergens mank? Met dank. Groet Rob.
Plaats reactie