Start- of semitractie accu?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door TestCase »

Meten zoals ik aangaf in een paar posts eerder. Wat zijn de accuspanningen wanneer motor uit staat en wanneer motor een paar minuten draait. De rest is gissen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Kroppie »

en nog geen meetapparaat?, action a 3,99 euro !

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door RobMG »

Sorry Kees, dat stukje is me ontgaan...ga ik alsnog doen. En ja hoor , Jos, meetapparatuur is voorhanden. Groet Rob
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Bas vd laar »

multimeter op de startaccu, verbruikers binnen aan en je weet het
1 minuut werk...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door kampo »

RobMG schreef:
za 16 okt 2021, 15:01
...Mijn camper is niet voorzien van een Cyrix relais, ook geen relais in de EBL (= PC 090 van CBE), wel een CSB2 controller (zie https://www.cbe.it/en/csb2/). Volgens mij zou deze globaal hetzelfde beogen, klopt dat? Een groen lampje zou aan moeten geven dat de controller gereed is om de start accu te laden. Nu brandt dit lampje constant, ook als de spanning van de hh accu hoger is dan de aangegeven schakelspanning van 12,5 V. Is het een verkeerde gedachte dat er dan een constante open verbinding is tussen hh accu en startaccu? Naar mijn idee zou dat dus ook inhouden dat de startaccu leeggetrokken wordt, door verbruikers in de camper, hetgeen mijn eerder geschetste probleem zou kunnen verklaren. In feite wat rzwiebel al aaangaf. Indien dit het geval zou zijn ligt vervanging door een Cyrix relais voor de hand. Klopt mijn redenering of gaat die ergens mank? Met dank...
Dit zal waarschijnlijk fout zijn. Want dat is geen scheidingsrelais.
Zo een CBS2 dient normaal om de startaccu bij te laden vanuit de HH accu, wanneer je aan de walstroom staat.
Zoek verder en je zal ergens een scheidingsrelais vinden.

Met een voltmeter en wat metingen een keer in stilstand en daarna met draaiende motor, kan je zien hoe en of de scheidingsrelais werkt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 199
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door rzwiebel »

Deze "intelligente" schakelaar schakelt HH-accu aan start-accu bij een spanning van > 12,5 V van de HH-accu en laadt de start-accu dan maximaal met 4A (als de spanning van de HH-accu >13,5V is) Typisch Italiaans; de Duitse ingenieurs zouden die 12,5V schakelspanning geheel weglaten en alleen gaan laden als de HH-accu spanning > 13,5V is (dus als die geladen wordt), maar goed dat terzijde.
Nu zul je wel géén regelbare voeding in huis hebben, maar misschien wel een oplader 12V (géén acculader, die geeft minstens 13,7V). Zet op de rode draad 12V en de zwarte draad de massa; meet dan vervolgens of op de blauwe draad een spanning verschijnt. Zo ja, dan is ie stuk.
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Pedro48 »

Effe een heel ander idee..
Nu is de startaccu in bijna alle campers een loodaccu.
Met andere eigenschappen dan de huishoudaccu.
In mijn geval, en dat zal bij velen zo zijn, een startaccu ergens, en 2 grotere loodaccu's parrallel.
Nu zijn er inmiddels lifepo4 accu's die beide eigenschappen in zich verenigen. In ieder geval, je kunt er een dikke motor ook mee starten. Sommige auto's hebben ook al geen loodaccu meer.
Waarom dan niet alle 3 de zware lood accus's vervangen door 1 Lifepo4 ?
Het max ontladen voor huishoudgebruik lijkt me redelijk eenvoudig iets te beperken, zodat er altijd nog voldoende overblijft voor het starten van de motor.
Waarom wordt dit eigenlijk niet toegepast?
Het scheelt weer een accu..
De lifepo4 zal wel duurder worden, het BMS zal de startstroom ook moeten kunnen leveren.
Of..mogelijk de startstroom buiten het BMS om.
De cellen moeten uiteraard wel iets van 4S of 5 S ontlaadstroom aan moeten kunnen voor starten.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Karelkaywa »

Niks nieuws onder de zon. Ik rij nu bijna 3 jaar met de SolidPower SmartOne van 240Ah. 20% Gereserveerd voor starten. Zie http://solidpower.nl/producten/accu-systemen
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Pedro48 »

Interessant Karel !
Dat opent perspectieven.
Je hoort er weinig over, en waarom het wiel opnieuw uitvinden als er al iets goed functionerends bestaat..
Welk fabrikaat heeft jouw camper?
Het zou mooi zijn als de accu zou passen in de huidige ruimte van mijn Ducato.
Oh..niet goed gelezen..het past. :wink:
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Karelkaywa »

Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Ik heb een Ducato buscamper van 2019. Deze accu kost een paar centen maar dan heb je ook wat .
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Pedro48 »

Ja, inderdaad.
240 Ah Li is ook best heel veel.
Wij rijden nu al enkele jaren mer 2 x 95 Ah AGM accu's.
Wat ruim voldoende is gebleken voor ons campergedrag, waarbij wij ook zonder stroompaal eigenlijk nooit tekort komen ( in de periode mei tm sept tenminste) Dat zou betekenen dat we bijv. aan 120 Ah Li ruim voldoende zouden moeten hebben.
Mogelijk nog iets meer voor wat extra reserve.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
jackentiny
Berichten: 228
Lid geworden op: ma 08 dec 2014, 21:39
Locatie: Stein

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door jackentiny »

Interessant,

mijn hh accu 240Ah heeft na 4 jaar al de geest gegeven :bang: , ik verwacht dat mijn motoraccu na 12 jaar :D ook binnenkort aan vervanging toe is,

Ik vraag me nog af hoe deze accu aan bestaande systemen inclusief zonnepaneel gekoppeld wordt?

Ik krijg alleen geen prijslijst te zien als ik de brochure download :-?

Groet,
Jack
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door Karelkaywa »

Bel of mail de leverancier en je krijgt je antwoorden.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Start- of semitractie accu?



Bericht door CaradoT135 »

jackentiny schreef:
vr 05 nov 2021, 20:02
Ik krijg alleen geen prijslijst te zien als ik de brochure download.
SolidP.JPG
SolidP.JPG (12.91 KiB) 138 keer bekeken
Plaats reactie