Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door zonderwaarde »

Wij hebben een Pössl 2 Win op onderstel Citroën Jumper 3 (2013), inclusief softlock sluithulp.

De schuifdeur ging de laatste tijd steeds moeilijker open: we moesten steeds meer kracht uitoefenen op de buitenhendel om deze nog te kunnen openen (langs de buitenzijde). En uiteindelijk is deze nu niet meer open te krijgen langs buiten. Het openen via de binnenkant lukt wel nog steeds.
Iemand die mij kan zeggen wat de oorzaak hiervan kan zijn? + Eventuele kostprijs om dit te laten herstellen? Of dient er een nieuw slot gemonteerd te worden?

Alvast bedankt voor eventuele reacties! :bow:
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door jheeck »

Ik zou beginnen met alle zichtbare delen van het slotmechaniek, aan de achterkant van de schuifdeur, goed smeren. Als tweede uitzoeken of de binnenbekleding er makkelijk af kan zodat je ook bij het binnenwerk van de buitenhandgreep kunt om dat te smeren.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door Aloys »

zonderwaarde schreef:
di 12 okt 2021, 12:17
Wij hebben een Pössl 2 Win op onderstel Citroën Jumper 3 (2013), inclusief softlock sluithulp.
Voor de duidelijkheid: het betreft hier dus een (deels) elektrische schuifdeur!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door jheeck »

Ow. Is softlock dan wat anders dan de softclose van AST? Die laatste heb ik af fabriek op mijn schuifdeur zitten en dat blijft daarmee technisch gezien een handbediende deur. De softclose werkt ook alleen maar bij ingeschakelde boord-/huishoudstroom.

Update: Filmpje bekeken en en de softlock van Pössl is iets anders dan de softclose van AST maar ik zou de schuifdeur inclusief slotmechaniek toch handbediend noemen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door evdoetelaar+larana »

Klopt. Softclose is alleen de sluithulp (die van AST) . Er is ook een electrische schuifdeur, volledig electrisch openen en sluiten (met afstandsbediening). Adria heeft in 2020 diverse modellen met zo'n electrische schuifdeur uitgerust. Voor zover ik heb begrepen, geen positieve gebruikerservaringen (slecht functionerend mechanisme).
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
twin600spt
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 18 feb 2015, 17:58
Locatie: scheveningen/liouville

Re: Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door twin600spt »

ligt het niet aan de kabel die in de onderste rail met een haak de deur vergrendeld. te zie als de deur open is je kan hem iets verstellen.
succes Hans
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door gjvonk »

De kabel die je onderaan de deur ziet als hij open is, bedient alleen de deurvanger aan het eind van de rail om hem open te houden.

De deur wordt gesloten met 2 autodeur grendels aan de achterzijde van de deur: 1 middenin en 1 boven. Ik had het probleem heel af en toe met heet weer en de schuifdeur in de zon geparkeerd. Ik heb er nooit iets aan gedaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door zonderwaarde »

Excuses voor de late reactie, het zijn drukke weken. Ik bekijk het eerstdaags, zal zien of ik alles eens kan insmeren en of ik makkelijk bij het binnenwerk geraak. Alvast bedankt voor jullie tips!
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door zonderwaarde »

Ik zie net dat ik hier nooit heb laten weten wat de oorzaak was :oops:

het bleek uiteindelijk de rubber rond de schuifdeuropening die ervoor zorgde dat de deur bleef 'plakken' aan de rubber: na deze enkele keren in te smeren met siliconenspray was het probleem verholpen.

Heb ik weer een wijze les geleerd: regelmatig de rubbers van ramen en deuren onderhouden met siliconenspray :thumbup:
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Schuifdeur Citroën Jumper opent niet meer



Bericht door BoxerCamp »

:lol3: :lol3: :lol3: :thumbup: iets met beter laat dan nooit :P

thx voor de terugkoppeling

Plus siliconenspray zorgt dat deurrubbers niet vast vriezen :wink:
Plaats reactie