Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk



Bericht door pwhooftman »

Van https://www.mvwautotechniek.nl/gasklep/:

"Elke benzinemotor heeft een gasklep. Met de gasklep kan de hoeveelheid lucht worden geregeld die de cilinder binnen komt. Dieselmotoren hebben ook een gasklep, maar die staat altijd volledig open bij draaiende motor. Dit komt omdat een dieselmotor op een luchtoverschot werkt. De gasklep bij dieselmotoren dient er alleen voor om de motor rustig af te laten slaan."
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door isoplus »

Je moet het niet zoeken bij de turbo immers de eerste 3500 km was er niets aan de hand. De hogere turbodruk is er van aanvang aan geweest.
Nieuwe zuigerveren en overmaatse zuigers plus uitgeboorde cilinders dat spul heeft in het begin rijden met gevoel nodig.
De krachtiger turbo en wellicht meer brandstof daagt uit tot forser rijden, we zijn allemaal jong geweest :wink:
Dus ik gok toch op een mechanisch probleem.
Iets anders, kennelijk was er geen olieverbruik de eerste 3500 km, bijzonder bij een pas geassembleerde motor maar dat kan natuurlijk.
Daarna is TS gaan bijvullen en gooit de motor de olie uit de carterontluchting terwijl er bij stationair draaien geen overdruk vastgesteld kan worden.
Dat probleem wordt erger naarmate er meer kilometers afgelegd worden.
Er is dus iets ernstig mis of hij peilt niet goed en er zit veel te veel olie in het carter.
Ik geloof dat een monteur wel in staat is om fatsoenlijk olie te peilen.
Toch nog maar eens alle specificaties en maten van de cilinders, zuigers en veren bij elkaar zoeken en kijken wat daar niet kan kloppen.
Overigens werd er melding gemaakt van lagere compressie, hoe heb je dat bereikt?
Indien er toch een probleem zou zijn met de hogere turbodruk dan moet je nalopen waar en waarom die druk bij volle kracht in het carter terecht kan komen.
Zelf geloof ik daar niet in, wel de verbrandingsdruk langs de veren maar dan moet je olie ook pikzwart zijn en dat is na 3500 km niet normaal.
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door dethleffsi6810 »

compressiedruk goed en lektest ook goed,maar bedenk wel overmatige olie ook afdicht(tussen zuigerveren en cilinderwand), en een vertekend test beeld
kunnen geven.
Ik denk toch echt dat je aan je zuigerveren moet denken, ik denk een combinatie van niet goed ingelopen zuigerveren/olie schraapveren, en een wel heel hoge turbodruk.
vraag heb je de "spaltmaat" (hoeveel de zuigers boven het blok uitsteken) gemeten, uit je verhaal begrijp ik dat je die aangepast hebt.?
Theo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Klinkt plausibel. Maar, dan zou je toch echt wat moeten merken aan de uitlaatgassen.

Erg curieus dit probleem. Ik volg dit topic met grote interesse.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door bennieh »

Ik hoop niet dat de term "overdruk" in deze chat misschien niet door iedereen hetzelfde geïnterpreteerd wordt.
Ter illustratie: de meeste turbodrukmeters kennen, met de klok mee, een oplopende schaal die:
- begint met negatieve waarden tussen -1 bar en 0 bar: een druk lager dan de afmosferische druk: onderdruk.
- de waarde 0: de atmosferische druk
- eindigt met positieve waarden tussen 0 en zeg 2 bar: een druk hoger dan de atmosferische druk: overdruk.
Afbeelding
(In feite is het een barg (bar gauge) meter. Dit in tegenstelling tot een bara (bar absolute) meter die de absolute druk weergeeft. Maar dit terzijde)

De maximum waarde "1 bar" die Fiat in het manual noemt, lijkt me 1 bar overdruk ten opzichte van de atmosferische druk.
PeterDucato noemt in zijn eerste post:
quote: "Turbodruk: netjes ergens tussen de 1.2 en 1.4 bar overdruk"

Als we hier met dezelfde interpretatie van de term overdruk werken, dan lijkt me die door PeterDucato genoemde turbodruk hoger dan de door Fiat opgegeven maximum waarde.

Of lees ik de posts verkeerd?
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Klopt. Dat is de bedoeling geweest van TS. Getuned in de volksmond.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door bennieh »

Okee.
Met een bedoeling dus de aanbeveling van de fabrikant overschrijden.

Vraag:
Is die wastegate voor een testje eenvoudig in te stellen naar een overdruk onder die 1 bar?
Dan er mee rijden en zien of dat het probleem verhelpt.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door DiffRental »

Simpel testje, verlaag de turbodruk terug naar 1 bar en ga een stuk rijden.

Ik blijf de zuigerveren icm de turbudruk verdenken.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door jasperenpriscilla »

Een paar posts hierboven noemt iemand 'teveel olie in het carter'

Weet je zeker dat er het juiste niveau olie inzit? Simpele check, en misschien zo enorm voor de hand liggend dat een ervaren monteur het vergeet te checken.

geen leuk probleem voor de ts, wel een leuk topic om te volgen. Ik hoop echt dat het in een simpele onhandigheid zit en niet in falende hardware.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Misschien een idee om tijdelijk een regelbare manuele boostcontroller te gebruiken. Kost een drol. Dit i.c.m. een camera monteren en monitoren wanneer het eruit spuit.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Peter LMC »

dethleffsi6810 schreef:
vr 08 okt 2021, 10:51
compressiedruk goed en lektest ook goed,maar bedenk wel overmatige olie ook afdicht(tussen zuigerveren en cilinderwand), en een vertekend test beeld
kunnen geven.
Ik denk toch echt dat je aan je zuigerveren moet denken, ik denk een combinatie van niet goed ingelopen zuigerveren/olie schraapveren, en een wel heel hoge turbodruk.
vraag heb je de "spaltmaat" (hoeveel de zuigers boven het blok uitsteken) gemeten, uit je verhaal begrijp ik dat je die aangepast hebt.?

Ik ga een beetje met Theo mee in gedachten.
De Spaltmaat daar liep ik ook al aan te denken.
Hoe heb je die gemeten :?:
Hoe is die vergroot om minder compressie te krijgen.
Dikkere koppakking :?: Maar zijn er die wel voor dit type. :?:
Stukje van de boven zijde van de zuiger afdraaien. :?:
Of de compressie ruimte in de zuiger vergroten :?:
Of ?
Ik vind het wel een beetje krom dat je de compressie gaat verlagen en de turbo druk gaat verhogen.
Maar ik blijf wel heel benieuwd wat de oorzaak is.
Welke merk en type olie heb je op de motor zitten. :?:
Ik blijf mee denken. :wtf:
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Is toch een veel gebruikt principe: compressie verlagen i.c.m. hogere turbodruk?
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Willem 310 »

lijkt op een blow by.
Toch iets met de zuigerveren ? als er een blow by is wordt de motor heter en dus verhoogde carterdruk,
Dit n.a.v. dat TS zegt dat het vooral met warme motor en hogere toerentallen is.
Dit doet mij aan het volgende denken, zitten de zuigerveren wel op de goede plaats ? dus de 1e boven en de 2e op de 2e ?,
de 2e compressieveer is soms conisch en moet dus ook op de 2e plek.
Verkeerd om zou misschien ook nog kunnen als de groef niet van een pennetje is voorzien.
Let wel, ik weet niet of dat bij de ducato ook zo is en of dat uberhaubt nog wordt toegepast.
ik lees dat TS zelf monteur is, maar ja, ik denk ook maar mee en een foutje is snel gemaakt.

Willem
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door isoplus »

Daarom zei ik ook dat hij even rustig de film opnieuw af moest draaien en ook de maten van de nieuwe onderdelen nog eens moest bekijken.
Hij houdt ons lekker bezig :wink:
De compressie aanpassen doe je, hoop ik, door andere zuigers te plaatsen.
Bij scheepsmotoren deden wij dat door een vulplaten onder de drijfstang voet, dat is bij trunkzuigermotoren niet mogelijk. Daar zou je kortere zuigerstangen kunnen plaatsen, geen idee hoe het hier opgelost is.
TS zou dat moeten weten, hij voerde het uit.
Plaats reactie