Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Kroppie »

overmaat is er in stapjes van minimaal 0,25 mm, dat hoon je niet effe, daarvoor zal altijd geboord/gekotterd moeten worden, het honen is enkel om de cilindrische bewerkings groeven van het boren te veranderen in een kruisgroef waardoor de zuigerveren beter inlopen en de cil wand beter olie kan vast houden, bij honen gaat het slechts om de laatste paar 1/100mm.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Peter LMC »

Ik heb het verhaal en de reacties nog eens gelezen.
Ik weet niet wat TS allemaal precies aan het blok gereviseerd heeft.
Maar stel dat TS er ook nieuwe inlaat kleppen met klepgeleiders ingezet heeft.
En stel dat er een geleider vast gelopen is en nu samen met de klep zich los in de cilinderkop beweegt.
Bij het warmlopen (op bedrijfstemperatuur komen) zet de cilinderkop uit en wordt de speling groter en dus ook de lekkage.
Dan kan dit resulteren in een (turbo) druklucht lekkage via deze ruimte tussen geleider en cilinderkop
en zo via de carter ontluchting naar buiten.
Samen met een hoeveelheid olie.
Zeg niet dat dit niet kan want in mijn citroen tijd was dit een veel voorkomend probleem bij de luchtgekoelde motoren .
Vele cilinderkoppen gerepareerd.
Oorzaak was te weinig speling tussen klepgeleider en klepsteel van af fabriek.
Maar ik schrijf al; Stel dat. :-B
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door seth_space »

Kroppie schreef:
za 09 okt 2021, 19:42
bij honen gaat het slechts om de laatste paar 1/100mm.
Honen is feitelijk niet bedoeld als verspanings techniek maar slechts om een oppervlak te verkrijgen wat geschikt is voor de olie.
Vandaar ook mijn opmerking.. hij spreekt over honen en overmaat zuigers. dat lijkt niet te kloppen of er ontbreekt info.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door isoplus »

Wellicht bedoeld hij honen en andere zuigers i.v.m. het willen bereiken van een lagere compressiedruk.
Maar TS is druk, we wachten maar even af wat hij er over te vertellen heeft.
PeterDucato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
Locatie: Sumar FRL

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door PeterDucato »

Vandaag aan de gang geweest en diversen uitgesloten.
Tot zover zonder veel sleutelwerk weer een boel dingen uitgesloten.
Eigen tot aan hier niks gevonden.

Uiteindelijk, omdat ik gewoon met mijn verstand er niet bij kan dat er zoveel olie uitblaast, eens verder gekeken.

Ik heb veel meegemaakt en bij ons in de werkplaats ook echt wel trucks (mijn werk) over de put gehad met echt versleten motoren. Maar nog nooit 1 gehad die 1 liter olie op 50km verbruikt, zonder dat er een slang i.i.d. Lek was.

Ik heb de carterontluchting er af gehaald, welke aan de voorkant van het blok, gewoon domweg in het holle gedeelte van de motor, zit gemonteerd.. slangetje aan bovenkant van carterontluchting en met 180gr bocht weer met een slang naar beneden.

Verder wil ik graag benadrukken dat de term “2 x zoveel turbodruk” wat mij betreft niet weer genoemd hoeft te worden.. normale turbodruk voor deze motoren is 1.0 - 1.1 bar overdruk. Nu 1.2 -1.4, misschien niet eens biven de 1.3.
Dit is dus een kleine verhoging, waarvoor de motor inwendig is aangepast, zoals eerder genoemd.
Geloof me.. vaker gedaan…

Verder zou een gebroken of lekke klep in de cilinderkop, A: een tik veroorzaken. B: geen goede compressie meting geven. C: opvallen bij cilinder lektest.

Verder gebeurd het zoals ik al aangaf veelal op hogere snelheid over een langere tijd.. dus 100-110 en dus vrij veel toeren, maar wel constant..
bij deze constante snelheid bouw je weinig turbodruk op en daarom had ik dit al snel uitgesloten.
Wat ik mij wel bedacht is dat de krukas dus vrij snel bij die snelheid. De krukas in de ruimte waar de carterontluchting zit.

Met dit in het achterhoofd heb ik de carterontluchting gedemonteerd en een stukje plexiglas over het gat geplaatst, zodat ik kon zien wat er gebeurd.
Olievuldop er afgehaald en even een stukje schuim in het gat gedrukt tegen het spetteren.

Motor gestart en een beetje verhoogt toerental ingesteld en wat schetst mijn verbazing.. best grote straal olie recht tegen het Plexiglas.. geen idee hoe dit kan er waar dit vandaan komt.. dit is niet te zien vanaf buiten.
Het lijkt er dus op dat de carterontluchting niet vol met damp komt, maar vol geblazen word met olie.

Next stop: carterpan demonteren en zien wat er loos is.. vandaag niet meer aan toe gekomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door DiffRental »

PeterDucato schreef:
zo 10 okt 2021, 1:53

Wat ik mij wel bedacht is dat de krukas dus vrij snel bij die snelheid. De krukas in de ruimte waar de carterontluchting zit.
best grote straal olie recht tegen het
Het lijkt er dus op dat de carterontluchting niet vol met damp komt, maar vol geblazen word met olie.
1e ingeving, het zal toch niet dat je teveel olie in het carter hebt?
Ik geloof wel dat je goed kan peilen als je zo’n motor kan bouwen maar is bv de peilstokhouder hoger uit het blok kunnen komen of is er iets met de peilstok gebeurd?
Aftappen en kijken of je nu meer olie hebt als bij de 1e vulling is niet veel werk.

2e ingeving, een hele straal zou duiden op een lekkage aan de perszijde oliepomp. Heeft dit blok oliespuiters voor de zuigerkoeling, los leidingwerk of is alles in het blok gegoten? (Zou je hier een lekkage hebben dan zou je toch ook geluiden of een brandend oliedruklampje verwachten)

3e ingeving, zit er niet een spatschermpje voor de carterontluchting of olieretour wat nu los in het carter ligt?

<edit> Op de vorige pagina maakt pwhooftman ook al de opmerking over het carterontlucht systeem. Ik kan uit je verhaal ook niet halen hoe dat nu precies zit bij jou motor en hoe de olie terug gaat naar het carter. De meeste motoren die ik ken hebben de ontluchting op de kleppendeksel, dus hoog op de motor. De ontluchting die jij noemt zit in het carter bij de krukas! Is dat niet de retour na de olieafscheider? Ook lijkt het uit je verhaal dat je helemaal niet veel carterdruk hebt maar gewoon een oliestraal, zuiger afdichting en hoge cilinderdrukken kun je dan van je lijstje strepen.
Groeten Peter
PeterDucato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
Locatie: Sumar FRL

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door PeterDucato »

In eerste instantie ga ik mee in optie 3. Dit was ook het eerste wat ik dacht toen ik die straal zag.

Oliepomp is gewoon vastgeschroefd op het gegoten blok, zonder leidingwerk, maar ik ben met je eens dat als dat zou lekken, dat er dan een lampje moet branden. (En dan lampje werk ook voed trouwens)

Te veel olie is uitgesloten.. heb de olie al afgetapt en de hoeveelheid is juist.

Verder is dit gewoon een heel ouderwetse manier van carterontluchting.
Tegenwoordig heb je een carterontluchting op het blok en 1 op het kleppendeksel. Deze zijn vervolgens met elkaar verbonden om drukverschillen in het onderblok en klepdeksel op te heffen.

In dit geval het je gewoon een rechtopstaand rechthoekig doosje, waar aan de onderkant een groot gat zit welke op het onderblok geschroefd word. Hier komt de damp (en veel olie) binnen. De olie hoort afgescheiden te worden daar het ijzergaas waar het doosje vol mee zit, en de lucht kan weg via een slang aan de bovenkant van dit doosje, welke met een slang met 180gr bocht weer afgevoerd word naar buiten.
Het grote gat onderin dient tevens voor de terugvoer van de olie.
Ik denk alleen dat er wat te veel olie IN komt en als hij dan vol olie zit, de lucht die olie naar buiten blaast..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 10 okt 2021, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
PeterDucato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
Locatie: Sumar FRL

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door PeterDucato »

Zuigerkoelers durf ik zo niet te zeggen
Tis alweer 1.5 jaar geleden immers..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door isoplus »

Nou van alle opties is het carterpannetje er onder weg halen wel de goedkoopste en snelste optie, het is nu nog mooi weer dus wat let je :-B
Dat oliedruklampje daar moet je niet te veel op vertrouwen, als je pomp lekt kan het zo maar zijn dat het ding nog voldoende druk signaleert.
Maar dan nog, je zegt dat je 3500 km zonder dit probleem hebt gereden dus moet het plaatje er onderweg afgevallen zijn en nu los in je carter liggen.
Dat is dan geen fijne wetenschap! Als de oliepomp zelf lekt heb je die niet goed gemonteerd, of te goed en is er een boutje afgebroken :wink:
Nou ja, je hebt onze grijze massa's lekker aan het werk gezet waarvoor mijn dank in ieder geval :thumbup:

Tegenwoordig wordt je vaak teveel afgeleid als je aan het werk bent door al die pingen op je telefoon, dat gaat ten koste van de zorgvuldigheid.
je kunt dus best iets vergeten zijn maar het heeft 3500 km goed gewerkt dus het raadsel is er nog steeds, aan jou om het op te lossen :cheers:
Hopelijk is het niets met de zuigers of cilinders dan kan je er later om lachen.
PeterDucato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
Locatie: Sumar FRL

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door PeterDucato »

Dit is 100% waar! Met alle zorgvuldigheid kan er maar zo iets niet goed gaan, iets vergeten zijn om misschien wel iets afgebroken.

We gaan het beleven.
De storingstelefoon zorgde er gister voor dat ik niet verder kon.. olie er net uit natuurlijk en toen ging de telefoon.
Hij staat nog op de brug.

Komende week hopelijk weer verder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Zeer leerzaam topic geworden zo :thumbup:

Als de oplossing gevonden wordt in het carter, is het in ieder geval een meevaller in de tegenvaller :!:
Gebruikersavatar
deutz
Berichten: 521
Lid geworden op: do 03 nov 2005, 23:36
Locatie: tussen de rivieren

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door deutz »

Schiet me zomaar iets te binnen, andere turbo erop, zelfde olie retour (plaats)?
niet geschoten is altijd mis!
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Mgubbels4 »

't zal wel niet ik lees net iets over de turbine as en lagers in de turbo die worden gesmeerd en gekoeld door de olie daar kan wat mis zijn misschien zelf heb ik er geen verstand van

Ik lees hier en daar wat omdat ikzelf olie in de luchtinlaat krijg door overdruk maar heb zelf geen turbo maar ook een probleem
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Dan zou je overmatige olie in de inlaat vinden. Hetgeen niet het geval is bij TS.
Plaats reactie