Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door pwhooftman »

De oliepomp weet met 2-4 bar oliedruk heus wel tegen die 0,1 bar carterdruk op te boksen (of nog minder want carter heeft open verbinding met de buitenlucht)
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Peter+Annie »

DiffRental schreef:
di 12 okt 2021, 13:02
Na de turbo is de olie nagenoeg drukloos.
Een hoge carter (tegen) druk is niet gewenst en zorgt voor te weinig flow in de olie rond de turbo as.
Gevolg turbo heeft te weinig koeling en gaat te snel stuk.

Maar heeft niets met dit topic te maken………………..
Als de oliedruk na de turbo nagenoeg drukloos zou zijn,hoe kan dan een hoge carter druk zorgen dat er te weinig flow in de oliestroom zit??
De druk vóór de turbo blijft immers op de druk van 2 a 3 bar( bij een normaal werkende oliepomp) en perst dus de olie door het lager/lagerbus van de turbo heen,die laat zich door wat carter druk niet tegenhouden.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door DiffRental »

Wat gebeurt er met een volle straal olie die in een open emmer spuit? Hoe hoog is de druk in de emmer?
In de emmer zit ook een pomp die de olie weer opzuigt dus zal nooit vol raken.

De druk staat via een dunne leiding rond de minimale ruimte om de as van de turbo en verdwijnt via een grotere diameter leiding in de carterpan.
Door een verstopte carterventilatie zal de olie uiteindelijk zijn weg elders in de turbo vinden.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Kroppie »

leuk al die theorieen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Zeker Jos.

Ik weet wel, dat bij het plaatsen van grotere turbo's op de boxermotoren van Impreza's ook gespeeld wordt met de diameter van de leiding van de oliekoeling van de turbo.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door bennieh »

Heb geen ervaring met dieselmotoren in voertuigen, maar is het ook hier niet zo dat, net als bij motorfietsen met een wet sump smeersysteem, de oliepomp aanzuigt uit het carter?
En dat dus, als de carterdruk verandert, de persdruk mee verandert?
De pomp creëert immers een verschildruk.
Peugeot Expert L2H2 2009
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door hermanusb »

Ik ben wel benieuwd of er meer bekend is ondertussen.


Dit soort zaken volg ik altijd om van te leren.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door jaap van duijn »

@Bennieh,

Op grote - scheeps - diesel motoren word de carterdruk constant gemeten en "vergeleken", zelfs de lucht druk in de machine kamer word verrekend, immers met alle ventilatoren draaiend maak je een "verdruk".
Als de diesel langzamer gaat draaien, gaat er ook minder lucht nodig zijn en draaien turbo's ook langzamer van bijvb 22000 naar 4500 RPM.
Deze drukken gaan afwijken als bijvb een zuiger veer gebroken raakt (meestal compressie veer).
Dus wel degelijk aandacht geven aan carter druk, kan oorzaak zijn van vele gevolgen en grotere schade's.

Jaap
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door bennieh »

@jaap, het ging me om de posts waarin in relatie wordt gelegd tussen olieflow en de carterdruk.
Die is er niet als de oliepomp aanzuigt uit het carter en de olie, na het betreffende onderdeel gesmeerd en gekoeld te hebben, weer terugvalt in het carter.
In mijn tijd werd de carterdruk niet gemeten als ik me goed herinner.
Dat was met MAN tweetakt 10 cylinders met turbo's en Stork Hotlo's.
Die hadden kruishoofden met zuigerstangdichtingen, de carterdruk speelde geen rol, wel de spoeldruk uiteraard.
We deden wel eens ter controle de carterluiken open als we een haven binnenvoeren.
Doorsnee van een MAN:

Afbeelding
Peugeot Expert L2H2 2009
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door isoplus »

Dat openen van de carterdeuren bij draaiende motor was niet ongevaarlijk i.v.m. de mogelijk van een carterexplosie. Dat is ook enige malen gebeurd o.a. bij Doxford motoren die zelfs verlichting in het carter hadden.
Het ongeval in de machinekamer van de Pendrecht is nog wel bekend denk ik.
Het toelaten van zuurstofrijke omgevingslucht in een carter van een grote scheepsdiesels is niet echt handig dus!
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door bennieh »

Nee, nooit van gehoord.
Die boot heeft niet bepaald onder een goed gesternte gevaren, zeg.

Ik weet het nog goed, de eerste keer dat de carterdeuren van die MAN open gingen.
Een bijna magisch gezicht, die enorme massa's staal van krukas en drijfstangen daar onverstoorbaar in beweging te zien.
Was met name om te controleren op koelwaterlekkage, die zuigers waren watergekoeld, en kregen koelwater via telescopische in elkaar schuivende buizen.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik ben niet echt opgegroeid met dieselmotoren maar zit mij eigenlijk af te vragen of, en wat voor keerringen er zitten in de turbo. Kunnen die niet versleten zijn zodat de turbodruk of de uitlaatgas langs de keerring in het retourleiding van de olie terecht komt?
1,5 bar vind ik een hoge druk voor een turbo.
Is dit misschien een optie?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door isoplus »

TS zal onderhand toch wel het carterpannetje er onderuit hebben...
Heel misschien heeft hij toch bij montage een foutje gemaakt?
We wachten maar even rustig op antwoord :wink:
Mij lijkt dat als je de labyrintafdichtingen van je turbo er uit blaast, dat het dan snel einde turbo betekent. Over de turbo klaagt hij niet, druk genoeg :wink:
Plaats reactie