Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Mgubbels4 »

Dacht juist wel dat dat 't probleem was maar door de by pass loopt 't nu in een bakje... maar zoals gezegd ben een leek verder
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Als je de smering/koeling van de turbo-as bypasst, wordt de as te heet. Resulteert in een zeer korte levensduur van de turbo.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door DiffRental »

Mgubbels4 bedoeld de bypass van de carterventilatie.
Deze motor van deze leeftijd heeft geen gesloten systeem, de oliedamp gaat gewoon in de buitenlucht.
Voor het onderzoek hangt er nu een bakje onder.
En het klopt ook dat een turbo deze klacht kan veroorzaken, in dit geval is het niet de turbo.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Snap dan niet de door hem gelegde relatie met de inlaat a.g.v. van lekkage in de turbo smering.

Ik heb zelf 2 jaar geleden een getunede benzine motor gekocht met een carterventilatieprobleem.
Ook open carterventilatie. Turbo draait op 1.5 Bar. 700pk.
Zat water in de motorolie volgens het Dekra rapport. Werd gedacht aan lekke koppakking door de eigenaar. Hij wou er vanaf.
Heb hem toch gekocht en was de juiste diagnose van mijzelf. Bleek regenwater door het rooster in de motorkap via het open carterfilter in de olie te komen.

Was ook zuiver H2O i.p.v. Koelvloeistof volgens het rapport.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Bas vd laar »

Als je de smering/koeling van de turbo-as bypasst, wordt de as te heet. Resulteert in een zeer korte levensduur van de turbo.
Als de carterdruk te hoog is krijgt de turbo ook minder smering, de olie loopt dan niet makkelijk van de turbo terug het carter in door de tegendruk.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Ja snap ik. Was gewoon even verwarrend over het opvangbakje en dat een bypass te noemen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door de Jonckheer »

Bas vd laar schreef:
ma 11 okt 2021, 19:54
Als je de smering/koeling van de turbo-as bypasst, wordt de as te heet. Resulteert in een zeer korte levensduur van de turbo.
Als de carterdruk te hoog is krijgt de turbo ook minder smering, de olie loopt dan niet makkelijk van de turbo terug het carter in door de tegendruk.
Ik weet niet hoe je daarbij komt. De turbo krijgt druksmering en de druk in het carter is echt niet zo hoog dat daar een probleem is. Wordt de druk in het carter te hoog gaan eerst de keerringen eraan. Bovendien kan de overdruk altijd weg via de carterontluchting, dat is ook wat er hier gebeurt.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Bas vd laar »

Bovendien kan de overdruk altijd weg via de carterontluchting, dat is ook wat er hier gebeurt.
Nu wel, omdat de slang los hangt, anders kan het wel degelijk de turbo beschadigen.


Een te hoge carterdruk is een tweede veel voorkomende oorzaak waardoor olie slechter kan wegstromen. De retourleiding van de turbo staat in directe verbinding met het carter. Als de carterdruk te hoog is, werkt dit de olie tegen die uit de turbo moet stromen. Een te hoge carterdruk wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door een versleten motor, problemen met de zuigerveren, maar veel vaker nog een falende carterontluchting. Controleer deze dus altijd als u een turbo vervangt, want ook dat werkt mee aan een goede olieafvoer.
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Peter+Annie »

Toch ga ik met het inzicht van De Jonckheer mee,
De normale olie druk is tussen de 2 en de 4 bar,omdat de onderdruk staande olie vóór de turbo deze druk dus heeft en na de turbo nergens ander heen kan dan in het afvoerkanaal zal deze druk daar niet significant lager zijn dan vóór de turbo.
Indien de ,door de motor, geproduceerde overdruk deze olie zou tegenhouden in het afvoerkanaal wil dat zeggen dat die overdruk minstens zo hoog zal moeten zijn als de oliedruk.
IK denk dat,as die overdruk zo hoog op kan lopen, er voordien al wel ander rare dingen zouden gebeuren,ik denk aan de oliepeilstok die spontaan gelanceerd word,of de olievuldop die door de motorkap komt.
gebruikersnaam
Berichten: 80
Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
Locatie: Twente

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door gebruikersnaam »

Wat dacht je van een telefoontje naar de importeur. Daar zitten verstandige mensen met veel kennis van zaken.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door veetee »

@gebruikersnaam, ik denk niet dat die nu nog iets zinnigs kunnen/willen zeggen over eigen modificaties bij een 30 jaar oude motor...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Kroppie »

en als de oliedruk niet door de daarvoor bedoelde afvoer weg kan dan spuit de olie via de lagers er wel uit en komt de olie in het inlaat kanaal met blauwe rookwolken van de verbrande olie tot gevolg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Bob47 »

PeterDucato schreef:
zo 10 okt 2021, 13:17



Komende week hopelijk weer verder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wordt toch wel nieuwsgierig wat het uiteindelijk is ?
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door DiffRental »

Na de turbo is de olie nagenoeg drukloos.
Een hoge carter (tegen) druk is niet gewenst en zorgt voor te weinig flow in de olie rond de turbo as.
Gevolg turbo heeft te weinig koeling en gaat te snel stuk.

Maar heeft niets met dit topic te maken………………..
Groeten Peter
Plaats reactie