Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Dacht juist wel dat dat 't probleem was maar door de by pass loopt 't nu in een bakje... maar zoals gezegd ben een leek verder
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Als je de smering/koeling van de turbo-as bypasst, wordt de as te heet. Resulteert in een zeer korte levensduur van de turbo.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Mgubbels4 bedoeld de bypass van de carterventilatie.
Deze motor van deze leeftijd heeft geen gesloten systeem, de oliedamp gaat gewoon in de buitenlucht.
Voor het onderzoek hangt er nu een bakje onder.
En het klopt ook dat een turbo deze klacht kan veroorzaken, in dit geval is het niet de turbo.
Deze motor van deze leeftijd heeft geen gesloten systeem, de oliedamp gaat gewoon in de buitenlucht.
Voor het onderzoek hangt er nu een bakje onder.
En het klopt ook dat een turbo deze klacht kan veroorzaken, in dit geval is het niet de turbo.
Groeten Peter
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Snap dan niet de door hem gelegde relatie met de inlaat a.g.v. van lekkage in de turbo smering.
Ik heb zelf 2 jaar geleden een getunede benzine motor gekocht met een carterventilatieprobleem.
Ook open carterventilatie. Turbo draait op 1.5 Bar. 700pk.
Zat water in de motorolie volgens het Dekra rapport. Werd gedacht aan lekke koppakking door de eigenaar. Hij wou er vanaf.
Heb hem toch gekocht en was de juiste diagnose van mijzelf. Bleek regenwater door het rooster in de motorkap via het open carterfilter in de olie te komen.
Was ook zuiver H2O i.p.v. Koelvloeistof volgens het rapport.
Ik heb zelf 2 jaar geleden een getunede benzine motor gekocht met een carterventilatieprobleem.
Ook open carterventilatie. Turbo draait op 1.5 Bar. 700pk.
Zat water in de motorolie volgens het Dekra rapport. Werd gedacht aan lekke koppakking door de eigenaar. Hij wou er vanaf.
Heb hem toch gekocht en was de juiste diagnose van mijzelf. Bleek regenwater door het rooster in de motorkap via het open carterfilter in de olie te komen.
Was ook zuiver H2O i.p.v. Koelvloeistof volgens het rapport.
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Als de carterdruk te hoog is krijgt de turbo ook minder smering, de olie loopt dan niet makkelijk van de turbo terug het carter in door de tegendruk.Als je de smering/koeling van de turbo-as bypasst, wordt de as te heet. Resulteert in een zeer korte levensduur van de turbo.
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Ja snap ik. Was gewoon even verwarrend over het opvangbakje en dat een bypass te noemen.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Ik weet niet hoe je daarbij komt. De turbo krijgt druksmering en de druk in het carter is echt niet zo hoog dat daar een probleem is. Wordt de druk in het carter te hoog gaan eerst de keerringen eraan. Bovendien kan de overdruk altijd weg via de carterontluchting, dat is ook wat er hier gebeurt.Bas vd laar schreef: ↑ma 11 okt 2021, 19:54Als de carterdruk te hoog is krijgt de turbo ook minder smering, de olie loopt dan niet makkelijk van de turbo terug het carter in door de tegendruk.Als je de smering/koeling van de turbo-as bypasst, wordt de as te heet. Resulteert in een zeer korte levensduur van de turbo.
- Bas vd laar
- Berichten: 6299
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Nu wel, omdat de slang los hangt, anders kan het wel degelijk de turbo beschadigen.Bovendien kan de overdruk altijd weg via de carterontluchting, dat is ook wat er hier gebeurt.
Een te hoge carterdruk is een tweede veel voorkomende oorzaak waardoor olie slechter kan wegstromen. De retourleiding van de turbo staat in directe verbinding met het carter. Als de carterdruk te hoog is, werkt dit de olie tegen die uit de turbo moet stromen. Een te hoge carterdruk wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door een versleten motor, problemen met de zuigerveren, maar veel vaker nog een falende carterontluchting. Controleer deze dus altijd als u een turbo vervangt, want ook dat werkt mee aan een goede olieafvoer.
-
- Berichten: 1345
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Toch ga ik met het inzicht van De Jonckheer mee,
De normale olie druk is tussen de 2 en de 4 bar,omdat de onderdruk staande olie vóór de turbo deze druk dus heeft en na de turbo nergens ander heen kan dan in het afvoerkanaal zal deze druk daar niet significant lager zijn dan vóór de turbo.
Indien de ,door de motor, geproduceerde overdruk deze olie zou tegenhouden in het afvoerkanaal wil dat zeggen dat die overdruk minstens zo hoog zal moeten zijn als de oliedruk.
IK denk dat,as die overdruk zo hoog op kan lopen, er voordien al wel ander rare dingen zouden gebeuren,ik denk aan de oliepeilstok die spontaan gelanceerd word,of de olievuldop die door de motorkap komt.
De normale olie druk is tussen de 2 en de 4 bar,omdat de onderdruk staande olie vóór de turbo deze druk dus heeft en na de turbo nergens ander heen kan dan in het afvoerkanaal zal deze druk daar niet significant lager zijn dan vóór de turbo.
Indien de ,door de motor, geproduceerde overdruk deze olie zou tegenhouden in het afvoerkanaal wil dat zeggen dat die overdruk minstens zo hoog zal moeten zijn als de oliedruk.
IK denk dat,as die overdruk zo hoog op kan lopen, er voordien al wel ander rare dingen zouden gebeuren,ik denk aan de oliepeilstok die spontaan gelanceerd word,of de olievuldop die door de motorkap komt.
-
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 02 okt 2021, 13:18
- Locatie: Twente
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Wat dacht je van een telefoontje naar de importeur. Daar zitten verstandige mensen met veel kennis van zaken.
Vrijheid is niet wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
@gebruikersnaam, ik denk niet dat die nu nog iets zinnigs kunnen/willen zeggen over eigen modificaties bij een 30 jaar oude motor...
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
en als de oliedruk niet door de daarvoor bedoelde afvoer weg kan dan spuit de olie via de lagers er wel uit en komt de olie in het inlaat kanaal met blauwe rookwolken van de verbrande olie tot gevolg.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
PeterDucato schreef: ↑zo 10 okt 2021, 13:17
Komende week hopelijk weer verder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wordt toch wel nieuwsgierig wat het uiteindelijk is ?
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Na de turbo is de olie nagenoeg drukloos.
Een hoge carter (tegen) druk is niet gewenst en zorgt voor te weinig flow in de olie rond de turbo as.
Gevolg turbo heeft te weinig koeling en gaat te snel stuk.
Maar heeft niets met dit topic te maken………………..
Een hoge carter (tegen) druk is niet gewenst en zorgt voor te weinig flow in de olie rond de turbo as.
Gevolg turbo heeft te weinig koeling en gaat te snel stuk.
Maar heeft niets met dit topic te maken………………..
Groeten Peter