Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Mgubbels4 »

Ik moet zeggen dat ik erg geïnteresseerd ben in dit onderwerp ik heb zelf dezelfde motor zonder turbo

Motor compleet gereviseerd maar ook last van overmatig olie verbruik vooral als je vermogen vraagt

Rondje Nederland olieverbruik nihil Kroatië op en neer 2 liter op 3000km

Ben nu net terug van een rondje moezel 1/2liter op 1000km

Luchtinlaat sterk vervuild door te hoge carterdruk
Waarschijnlijk moeten we de kop ook gaan lichten om achter de oorzaak te komen....
PeterDucato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
Locatie: Sumar FRL

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door PeterDucato »

Ik heb meer reacties gekregen dan ik verwacht had.

Ik heb enkele goede ideeën van meedenkers gezien die ik morgenmiddag ga controleren/uitsluiten.

Ik ga eerst uitwendig dingen controleren.. een heleboel dingen die hier zijn genoemd, zijn allemaal al gecontroleerd. Alleen ben ik vandaag iets te druk geweest om overal op te reageren..man man wat een reacties en ideeën

Verder ben ik en door zo af en toe even te rijden er ook achter gekomen dat het probleem zich niet voordoet als ik stukjes rijd waarin in veel moet remmen en optrekken.
Als ik echt 30/40 km lang 100km/h rijd, dan word mijn opvangpotje aangevuld..

Weer lekker tegenstrijdig met de ideeën die we hadden, maar oke..

Ik zoek het niet in het fenomeen “te veel” turbodruk.
Wel ga ik zoeken in wat er gebeurd met de turbodruk..
Deze even tijdelijk verlagen is inderdaad wel een idee en makkelijk uit te voeren en ga ik dus ook doen.

Verder verlagen we de compressie verhouding bij het gebruik van meer turbodruk om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke compressie einddruk niet te hoog word.
Dit omdat er simpelweg meer lucht in de cilinders word geblazen..
Als je een ruimte met 1.0 bar overdruk 25x zo klein maakt of als je een ruimte met 1.4 bar overdruk 25 keer zo klein maakt.. dat maakt nogal een verschil.
25bar compressie einddruk met 1.0 bar overdruk en resp. 35bar met 1.4bar overdruk.
Als je ergens aan begint als je meer vermogen wilt, dan maak je een plan van aanpak.. welke inspuitdruk ga ik gebruiken, welke nozzles ga ik in mijn verstuivers plaatsen, welke turbo ga ik plaatsen (niet te klein, want je wilt vermogen, maar ook niet te groot want dan begint hij te laat druk te leveren), dan bereken je daar een turbodruk bij en aan de hand daarvan bereken je de compressieverhouding.

Doe je dit niet, dan neemt de compressie einddruk exponentieel toe en kan ernstige schade aan de motor veroorzaken.

Compressie verhouding verlagen kan op verschillende manieren.. dikkere koppakking, zuigers aanpassen, slag van krukas aanpassen, cilinderkop aanpassen enz. enz.
Ik heb simpelweg voor andere (aangepaste) zuigers gekozen, omdat er toch overmaatse zuigers in kwamen.

Morgenmiddag weer even aan de slag.
Ik doe wel weer verslag!

Iedereen tot zover bedankt voor het meewerken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door DiffRental »

Vergeet ook niet de inspuit timing! Kan erg veel doen in de eind verbrandingsdruk.
Ben niet bekend met deze motoren maar hoe wordt deze geregeld, op vacuüm of elektrisch? Misschien zit er iets vast in de verstelling of is het bereik niet juist? Misschien een foutje gemaakt met de verwachte cilinderdruk bij keuze van verstuivers of zuiger aanpassing? Een klein vacuüm lek zal je vooral gaan merken bij langdurig dezelfde toeren en last te rijden en niet tijdens vele lastwissels zoals stadsverkeer.

Ik verwacht je probleem in een te hoge cilinderdruk, je meet dit enkel zonder verbranding en bij het starttoerental.
Het feit dat ie heel goed start zegt al dat de compressie druk heel goed of misschien wel te goed is.
De turbo hoeft inderdaad niet het probleem te zijn maar is wel de simpelste manier om de vuldruk en daarmee de verbrandingsdruk snel te verlagen en te testen wat het dan met de carter druk doet.
Groeten Peter
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door isoplus »

Een te hoge compressie druk veroorzaakt een (te) hoge verbrandingsdruk dat kan toch snel problemen opleveren met de afdichting van de zuigerveren en daardoor problemen met de cilinders meting en doorblazen langs de veren.
Nog ff kijken of de olie pikzwart is!
En natuurlijk nog zien te achterhalen of de Carter ontluchting juist is.
Ben benieuwd naar je volgende bericht!
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Peter+Annie »

PeterDucato schreef:
za 09 okt 2021, 0:13
, slag van krukas aanpassen,


:mrgreen: Vertel eens..
Kortere drijfstang ???of andere krukas ???

( En waar vind je die ? )
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door bennieh »

Een andere slag van de krukas geeft een ander slagvolume.
Nooit van gehoord dat dit gedaan wordt om de compressieverhouding te wijzigen.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Kroppie »

aan passen van de slag?, dat word krukas slijpen, de enigste manier om de slag een (heel klein)beetje aan te passen.
met een kortere drijfstang blijft de slag hetzelfde , maar word wel de compressieverhouding minder.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door DiffRental »

Andere krukas kan soms wel.

Afhankelijk van de fabrikant heb je soms 2 of meer dezelfde motoren met verschillende slag volumes.
Als hiermee gaat experimenteren moet je eigenlijk veel meer meetpunten maken op je motor.
Een AF meting en cilinderdrukmeting bij vollast zou wel prettig zijn.

Zou bij de TS het zoeken een stuk makkelijker maken!
Groeten Peter
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door pwhooftman »

Nog een gedachtenspinsel: als hij er zelfs 1 liter olie uitgooit op 50 kilometer, dan kan dat haast toch niet alleen oliedamp zijn die hij er uitgooit, dan moet er zich haast een olieplas vormen voor de carterontluchting. Waar zit de carterontluchting bij deze motoren, op de kop? Zou je een extra retour voor de olie naar het carter vanuit de kop kunnen maken, of zou je de carterontluchting kunnen modificeren of verplaatsen? Bij wijze van spreken de originele ontluchting dicht maken en een nippel op de vuldop maken zodat de ontluchting hoger gepositioneerd is.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Peter LMC »

Dit wordt in het topic al besproken/uitgelegd. :wink:
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Bas vd laar »

er zich haast een olieplas vormen voor de carterontluchting
Er hangt een fles aan de slang van de carterontluchting, die inderdaad snel vol is.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door pwhooftman »

Peter LMC schreef:
za 09 okt 2021, 13:29
Dit wordt in het topic al besproken/uitgelegd. :wink:
Wat is 'dit'? Ik heb nog niet gelezen waar de ontluchting zit ( alleen 'op het motorblok'). Mijn vraag gaat over de gedachte ' wat als de olie in het blok niet snel genoeg terug naar beneden loopt en er via de ontluchting uitkomt.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door isoplus »

Een turbodruk van 1,4 bar is echt hoog en daardoor kunnen toch wel vreemde affecten ontstaan.
Bij gesloten inaatkleppen staat die druk rond de klepstelen in het inlaatspruitstuk.
Die druk is ongeveer twee maal zo hoog als normaal
Als je slechte afdichting van de klepstelen hebt kan er dus in theorie wat olie langs de stelen in de verbrandingsruimtes komen zodra de kleppen openen, dat moet je dan zien in de uitlaatgassen. Dat lijkt hier niet het geval, omdat de olie bij de carterontluchting uitgeworpen wordt.
Wat wel kan en dat is snel te controleren, het kleppendeksel komt inwendig onder druk te staan, maar die druk kan alleen maar weg via de olieafloop van de kleppentrein naar het carter. De smeerolie loopt wel mee af het carter in, maar de druk moet ergens blijven en die verdwijnt via de carterontluchting.
Als je de carterontluchting aansluit op de luchtinlaat van de blower gaat je motor op smeerolie lopen maar dat is niet de bedoeling.
Laat het ding eens lopen met de olievuldop bovenaan verwijderd en geef eens flink gas. Of liever laat een ander dat doen en kijk eens wat er gebeurd.
Als je geen mechanische mankementen hebt is er toch iets dat de blowerdruk in het carter blaast.
Omdat je andere zuigers plaatste waardoor de compressiedruk verlaagd zou moeten worden is het wel goed om echt zeker te maken dat daar geen fouten gemaakt zijn.
Heb je namelijk NIET de compressiedruk gewijzigd en wel mogelijk meer brandstof en meer lucht gegeven dan gaat het machientje het snel(ler) begeven.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door seth_space »

Is bij de revisie na het honen de ovaalheid van de cylinders gecontroleerd?
Overmaats zuigers.. echt uitgeboord of slechts gehoond?
Ik lees namelijk:
Cilinders zijn gehoond en overmaatse zuigers met nieuwe zuigerveren geplaatst.
Te hoge ovaalheid is een belangrijke oorzaak van druk in het carter met alle bijbehorende gevolgen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie