Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Peter LMC »

Daar zit een labyrint afdichting in Rudy.
Zoiets.

https://www.indi.nl/nl-nl/c/aandrijftec ... ichtingen/
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door 309T16 »

Hoofdnoorman schreef:
za 23 okt 2021, 2:02
1,5 bar vind ik een hoge druk voor een turbo.
Ligt helemaal aan specs van de turbo zelf. Is niet bekend wat TS er in heeft.

Zijn genoeg turbo's met drukken van 1.5~1.8 Bar.

Zelf heb ik hier turbo's die op 1.4 en 1.6 draaien. De laatste mag tot 2 Bar. Heeft geen zin omdat de injectoren al op 90% duty-cycle staan (uiteraard benzine).
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Hoofdnoorman »

Super te horen. Ik ben nog van het oudere garde.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door jaap van duijn »

" Hoofdnoorman,

Ben ik in 1967 gezakt voor mondeling examen scheepswerktuigkundige VD
Reden ik vertelde dat onze 2 motoren M.A.N. een oplading, zo heette dat toen nog, 0,22ATM vuldruk had.
Dat was onbeschrijfelijk en onverantwoord dat ik dat zo leerde, dus gevolg gezakt.
Mijn TD chef erbij gehaald en op herhaling kreeg ik andere examinator en bijzitter, waren gewisseld.
En slaagde wel.
Laatste Turbo in 2017, waar ik mee draaide ook weer op M.A.N. 16V48-60 en 24000Kw was vuldruk 3,8Bar en draaide deze 19800RPM.

De tijd gaat verder en de modificaties ook / Sorry wel weer zijstraat / groet Jaap
Gebruikersavatar
appie1959
Berichten: 9
Lid geworden op: za 30 jul 2016, 1:08

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door appie1959 »

Ik ben heel nieuwsgierig naar de uitkomst van dit probleem.
Mijn 2.5TD heeft precies het zelfde euvel. De motor presteert nog steeds geweldig, start goed en trekt goed op.
Rookt alleen even bij een koude start, bij warme motor geen rook. Dit probleem heeft al vele hoofdbrekens bij mijn garage op geleverd. Na een aantal keren spoelen en een nachtje EGR reinigingsvloeistof boven de zuigers geen resultaat behaald. Rij nu dus ook met een bypass. Heel irritant bij zo'n goed lopende motor. Mijn blok is van 1987 en heeft 236.000 km gelopen.
Motorbloknummer 8144.21 280 MA8. Ik hoop dat hier een antwoord en oplossing uitkomt.
ouwe taaie...
Gebruikersavatar
appie1959
Berichten: 9
Lid geworden op: za 30 jul 2016, 1:08

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door appie1959 »

Blijkbaar zijn de hersens overbelast.
Had leuk geweest te horen hoe dit afgelopen is.
ouwe taaie...
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Bas vd laar »

1,4 bar turbodruk is gewoon teveel geweest voor dat blok, dat is even goed gegaan, maar hoe je het ook wendt of keert, er gaat compressie langs de zuigers het carter in.
Een compressietest is niet zaligmakend.
Enige optie is het blok herbouwen en de turbodruk flink verlagen, anders is het in no time weer hetzelfde liedje ben ik bang.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door hermanusb »

Alles kan en ik ben ook wel benieuwd,

Maar even Afwachten tot het resultaat bekend is.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door ducati 900 »

Ik ook maar de olie moet toch ergens te voorschijn komen en hij ziet nergens iets in de vorm van rook of lekkage.

Ben,
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door jaap van duijn »

Als klein ventje en jong machinistje moest ik voor 08.00uur aan dek naar de schoorsteen gaan kijken en dan de rook

1--Witte rook lekkage in koelwater, meestal lek klephuis van de M.A.N.
2--Blauwe rook was olie verbruik, meestal schraapveer gebroken
3--Zwarte rook slechte verbranding, te weinig lucht vuil inlaat lucht filter en of slechte verstuiver.
Compressie druk werd gemeten door op de ontlast kraan, of indicateur kraan een aansluiting van werklucht en er 6 ATM (toen) op te zetten.
Dan in carter kijken waar de lucht onder een van de zuigers weg kwam, daar was dan een of meer zuigerveer kapot.

Jaap
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door isoplus »

Jaap, ik wil niet eigenwijs zijn maar zo meet je niet de compressiedruk.
Je krijgt zo met een beetje mazzel een indruk van de dichtheid van de zuigerveren met de cilinderwand. Bij een grote scheepsdiesel meet je de compressiedruk en verbrandingsdruk met een indicateurtoestel, dat schroef je op een speciale kraan die op de kop aanwezig is. Door de brandstof af te schakelen meet je de compressie en met de brandstof bij de max verbrandingsdruk.
Bij een Flatje moet je maar geen werklucht op de kop zetten, tenzij je de motor tegen draaien geblokkeerd hebt.
Met werklucht boven een zuiger en dan in het carter kijken, niet echt veilig toch?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door Peter LMC »

Dat is een cilinder lek test Jaap.
PeterDucato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
Locatie: Sumar FRL

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door PeterDucato »

Ik zou jullie allemaal graag willen vertellen hoe het afgelopen is, maar ik ben er helaas tot aan de dag van vandaag nog niet een tel weer aan toe gekomen..
Ik zal zeker vertellen hoe het afloopt.. maar ik heb momenteel gewoon even te weinig tijd hiervoor.
Misschien dat ik vandeweek op een avond of zaterdag een beetje tijd weet te vinden en dan houdt ik jullie uiteraard op de hoogte.

Ps. Nogmaals.. ik zoek het probleem niet in te veel turbodruk, maar in de afscheiding van olie en damp.

Groet Peter


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk



Bericht door jaap van duijn »

@Isoplus,

1--Er is door mij niets geschreven over compressie druk
2--Had niet vermeld maar zeker zo werken om te zien waar lekkage is dan staat de torn machine in, de diesel kan met geen mogelijkheid gaan draaien omdat start blokkering dan ook in staat EN met 6Bar nu dus krijg je die diesel niet weg. Want ook nog brandstof regelstang is geblokkeerd.
3--Ik weet hoe we compressie en verbranding drukken gemeten hebben sinds 1965 toen met indicateur toestel op de indicateur kraan.
Compressie druk met brandstof regelstang naar 0 (nul) gezet is compressie.
Verbranding druk gemeten op volle toeren en volle belasting.
Nu doen ze het met de computer en sensor op het vliegwiel en heb ook ik nog zelf mee gewerkt sinds 1995.
4--We meten de zuigerveer afdichting als volgt:
Op de indicateur kraan een werklucht aansluiting en met T-stuk een manometer 0-10Bar.
Dan zuiger in top en de luchtdruk afsluiten en opnemen hoelang het duurt voor de druk weg valt of onder bepaald minimum komt.
Dit gedaan dan de lucht druk weer open en de manometer aanwijzing controleren, ondertussen in carter luisteren.
We werkten met een LEMAG apparaat.

Dit was de opdracht die ik mijn mensen gaf in de vele jaren dat ik HWTK was (sinds 1973) en ja reeds als jong broekie als chef wist natuurlijk nog echt weinig maar 't liep goed.
Dit verhaal is geen eigenwijsheid maar vast staan fijt zoals op de vloot van de maatschappij waar ik 40 jaar gewerkt heb, naar gehandeld werd en met goed gevolg en juiste indicatie.

O ja in de garage bougie of verstuiver er uit en motor starten totdat de naald uitgeslagen wat op het kaartje.
Gluiperds draaiden met de motor tot deze loei heet was en dan meten - gaf een beter beeld :(.

Fijne avond nog en vriendelijke groet Jaap van Duijn.
Plaats reactie