Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
- Locatie: Sumar FRL
Leuke hersenkraker voor vanavond: Carterdruk
Goedenavond,
Ik zit met het volgende probleem, waar ik eigenlijk zelf een antwoord op zou moeten hebben, maar dat heb ik niet.
Soms helpt het om te brainstormen met anderen, om tot de juiste oplossing te komen.
Wat is het geval.
In de winter van 2019-2021 onze gehele camper aangepakt, waaronder:
- Motor compleet gereviseerd.(geen enkel onderdeel uitgezonderd)
- Iets grotere turbo gemonteerd.
- Zelf aangepaste intercooler voor radiateur geplaatst.
- Grote radiateur geplaatst. (i.v.m. warme lucht van intercooler ervoor)
- Versnellingsbak compleet gereviseerd.
- Complete ophanging van voor tot achter gedemonteerd, gestraald, gepoedercoat en voorzien van allemaal nieuwe rubbers, bussen etc.
- enz. enz. enz.
Al met al dus een behoorlijk ingrijpende en kostbare aangelegenheid, maar wel met als doel om hier dus nog jaren van te genieten.
Vorig jaar(2020) niet echt weggeweest, vanwege uiteraard corona, maar dit jaar wel.
Geweldige vakantie gehad, 4600 kilometer gereden door zuid-oost Europa en de betrouwbaarheid heeft zich dik bewezen in de bergen met behoorlijke klimmingen.
Omdat de motor compleet uit elkaar geweest is, ben je als monteur toch altijd een beetje sceptisch over je eigen werk. (waarom? geen idee, maar het is nou eenmaal zo )
Om de dag dus even comtroleren of alles nog op de juiste plek zit, olie even peilen, controleren op lekkages enz.
3500km lang geen enkel probleem.
Na die 3500 km moet ik opeens 1 liter motorolie bijvullen . Niet leuk, maar okee bijgevuld
Dit herhaalt zich ongeveer elke 300 km.
de laatste keer zelfs na 100 km, en nu we weer thuis zijn na 50km
Al met al bezijnder frustrerend om te zien dat de olie verdwijnt.
Onderweg uiteraard al gezien waar het probleem zat; de carterontluchting.
Alle olie verdwijnt uit de open carterontluchting. (zoals dat toen nog mocht in 1992)
Uiteraard met als gevolg dat de complete onderkant, zijkanten en achterkant van de mooi opnieuw gespoten camper compleet onder de olie zat.
Eenmaal thuisgekomen de camper meegenomen naar onze werkplaats en grondig onderzoek gedaan naar hoe dit nou kan, maar daar blijft het helaas bij. IK KOM ER NIET UIT!
Wat heb ik gecontroleerd:
- Carteronluchting controle op verstopping:
- Compressie gemeten:
- Cilinderlektest:
- Turbodruk gemeten:
- Meteen ook verstuivers getest i.v.m. met een vergezochte theorie van mezelf. (een ernstige pisser die de olie dun maakt en daardoor makkelijker door de carterdamp word meegenomen)
Olie weer op peil gebracht en even tegen het sputteren een doorzichtig flesje aan de carterontluchtingsslang gehangen met een paar gaatjes aan de bovenkant, zodat niet meteen weer de hele camper er onder komt te zitten.
Thuis aangekomen (20 km) even gekeken wat er in het potje zat. Helemaal geen drup.
Dag erna even een blokje om geweest van 50 km en ja, flesje vol. (wel makkelijk trouwens, kun je het zo weer terug gieten )
Dus conclusie, alleen carterdruk bij echt warme motor.
Toen alles weer gecontroleerd met echt warme motor. (heel snel verstuivers er uit halen met een hete motor is trouwens geen aanrader)
Wederom gecontroleerd;
- Compressie gemeten:
- Cilinderlektest:
Overigens bij koude en warme motor, zowel bij stationair, verhoogd toerental of in het ''turbodruk opbouwende'' toerental geen enkele overmatige carterdruk voelbaar, dus blijkbaar alleen onderweg bij volledige turbodruk.
Niet bij de carterontluchting en ook niet bij de olievuldop, welke bovenop het kleppendeksel geplaatst is.
Niet meer dan gewoon normale carterdruk.
Op dit moment komt er letterlijk een moment.
Ik kan me nog 2 dingen bedenken.
Optie 1: er hoort een membraan in de carteronluchting dampneerslag box. (iets wat zowel ik of google niet kunnen bevestigen)
Optie 2: de klepseals lekken. (welliswaar alleen bij motor op temperatuur en alleen onderweg)
Optie 2 lijkt mij lichtelijk onwaarschijnlijk, omdat dan zou betekenen dat zowel de kleppen niet goed afsluiten (met revisie klepzittingen en kleppen opnieuw ingeslepen) en de klepseals lekken. Hij bouwt namelijk alleen druk op bij compressieslag en dan zijn nou eenmaal de kleppen dicht. Maar het kan natuurlijk een gescheurde klep o.i.d. zijn die bij de compressie- en cilinderlektest door 1 of andere vage reden niet geconstateerd word.
Al met al, optie 2 lichtelijk onwaarschijnlijk.
Nog even wat gegevens.
Motor: 2.5 TurboDiesel
Motorcode: 8140.27
Bouwjaar: 1992
Turbodruk: netjes ergens tussen de 1.2 en 1.4 bar overdruk
Wie kan mij helpen in dit miserie.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Krijg er alleen geen koppijn van, want dat heb ik al voor 10.
Ik zit met het volgende probleem, waar ik eigenlijk zelf een antwoord op zou moeten hebben, maar dat heb ik niet.
Soms helpt het om te brainstormen met anderen, om tot de juiste oplossing te komen.
Wat is het geval.
In de winter van 2019-2021 onze gehele camper aangepakt, waaronder:
- Motor compleet gereviseerd.(geen enkel onderdeel uitgezonderd)
- Iets grotere turbo gemonteerd.
- Zelf aangepaste intercooler voor radiateur geplaatst.
- Grote radiateur geplaatst. (i.v.m. warme lucht van intercooler ervoor)
- Versnellingsbak compleet gereviseerd.
- Complete ophanging van voor tot achter gedemonteerd, gestraald, gepoedercoat en voorzien van allemaal nieuwe rubbers, bussen etc.
- enz. enz. enz.
Al met al dus een behoorlijk ingrijpende en kostbare aangelegenheid, maar wel met als doel om hier dus nog jaren van te genieten.
Vorig jaar(2020) niet echt weggeweest, vanwege uiteraard corona, maar dit jaar wel.
Geweldige vakantie gehad, 4600 kilometer gereden door zuid-oost Europa en de betrouwbaarheid heeft zich dik bewezen in de bergen met behoorlijke klimmingen.
Omdat de motor compleet uit elkaar geweest is, ben je als monteur toch altijd een beetje sceptisch over je eigen werk. (waarom? geen idee, maar het is nou eenmaal zo )
Om de dag dus even comtroleren of alles nog op de juiste plek zit, olie even peilen, controleren op lekkages enz.
3500km lang geen enkel probleem.
Na die 3500 km moet ik opeens 1 liter motorolie bijvullen . Niet leuk, maar okee bijgevuld
Dit herhaalt zich ongeveer elke 300 km.
de laatste keer zelfs na 100 km, en nu we weer thuis zijn na 50km
Al met al bezijnder frustrerend om te zien dat de olie verdwijnt.
Onderweg uiteraard al gezien waar het probleem zat; de carterontluchting.
Alle olie verdwijnt uit de open carterontluchting. (zoals dat toen nog mocht in 1992)
Uiteraard met als gevolg dat de complete onderkant, zijkanten en achterkant van de mooi opnieuw gespoten camper compleet onder de olie zat.
Eenmaal thuisgekomen de camper meegenomen naar onze werkplaats en grondig onderzoek gedaan naar hoe dit nou kan, maar daar blijft het helaas bij. IK KOM ER NIET UIT!
Wat heb ik gecontroleerd:
- Carteronluchting controle op verstopping:
- Compressie gemeten:
- Cilinderlektest:
- Turbodruk gemeten:
- Meteen ook verstuivers getest i.v.m. met een vergezochte theorie van mezelf. (een ernstige pisser die de olie dun maakt en daardoor makkelijker door de carterdamp word meegenomen)
Olie weer op peil gebracht en even tegen het sputteren een doorzichtig flesje aan de carterontluchtingsslang gehangen met een paar gaatjes aan de bovenkant, zodat niet meteen weer de hele camper er onder komt te zitten.
Thuis aangekomen (20 km) even gekeken wat er in het potje zat. Helemaal geen drup.
Dag erna even een blokje om geweest van 50 km en ja, flesje vol. (wel makkelijk trouwens, kun je het zo weer terug gieten )
Dus conclusie, alleen carterdruk bij echt warme motor.
Toen alles weer gecontroleerd met echt warme motor. (heel snel verstuivers er uit halen met een hete motor is trouwens geen aanrader)
Wederom gecontroleerd;
- Compressie gemeten:
- Cilinderlektest:
Overigens bij koude en warme motor, zowel bij stationair, verhoogd toerental of in het ''turbodruk opbouwende'' toerental geen enkele overmatige carterdruk voelbaar, dus blijkbaar alleen onderweg bij volledige turbodruk.
Niet bij de carterontluchting en ook niet bij de olievuldop, welke bovenop het kleppendeksel geplaatst is.
Niet meer dan gewoon normale carterdruk.
Op dit moment komt er letterlijk een moment.
Ik kan me nog 2 dingen bedenken.
Optie 1: er hoort een membraan in de carteronluchting dampneerslag box. (iets wat zowel ik of google niet kunnen bevestigen)
Optie 2: de klepseals lekken. (welliswaar alleen bij motor op temperatuur en alleen onderweg)
Optie 2 lijkt mij lichtelijk onwaarschijnlijk, omdat dan zou betekenen dat zowel de kleppen niet goed afsluiten (met revisie klepzittingen en kleppen opnieuw ingeslepen) en de klepseals lekken. Hij bouwt namelijk alleen druk op bij compressieslag en dan zijn nou eenmaal de kleppen dicht. Maar het kan natuurlijk een gescheurde klep o.i.d. zijn die bij de compressie- en cilinderlektest door 1 of andere vage reden niet geconstateerd word.
Al met al, optie 2 lichtelijk onwaarschijnlijk.
Nog even wat gegevens.
Motor: 2.5 TurboDiesel
Motorcode: 8140.27
Bouwjaar: 1992
Turbodruk: netjes ergens tussen de 1.2 en 1.4 bar overdruk
Wie kan mij helpen in dit miserie.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Krijg er alleen geen koppijn van, want dat heb ik al voor 10.
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
turbo met teveel lagerspeling??, kijk of je bij de schoepen/as kan komen en of je de as op en neer kan bewegen, moet heel ietsje speling hebben maar zeker niet overmatig, er staat volle olie druk op die lagers en je zou zeggen dan komt al die olie in de inlaat en verbrand, maar stel dat er iets vreemds is, even controleren kost niet veel tijd en moeite , kan zo gauw even niets anders bedenken, succes
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
- Locatie: Sumar FRL
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Deze inderdaad vergeten in het bericht te zetten, maar ook dit is niet aan de orde.. turbo heeft niet meer dan de normale speling.
Toch bedankt voor de input
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Toch bedankt voor de input
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Mijn eerste gedachte was toen ik begon te lezen;
Er moet een olie afschijdertje in de carter ontluchting zitten.
Dikwijls is dat maar een soort van zeefje van metaalschuim of zo.
Of meerdere op elkaar van verschillende doorlaten.
Zit deze niet op het punt waar de slang aangeschoven zit.
Iets met een zwart potje of zo.
Maar ik kan het verwarren met een andere merk motor.
Er moet een olie afschijdertje in de carter ontluchting zitten.
Dikwijls is dat maar een soort van zeefje van metaalschuim of zo.
Of meerdere op elkaar van verschillende doorlaten.
Zit deze niet op het punt waar de slang aangeschoven zit.
Iets met een zwart potje of zo.
Maar ik kan het verwarren met een andere merk motor.
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
ergens komt er volgens mij turbo druk bij de carterontluchting, omdat je het enkel hebt als de turbo druk levert, misschien ergens een lekje van inlaat naar carter?, waardoor de olie naar buiten gedrukt word?(olie retour van turbo naar carter?)
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Kom ook even niet verder dan het genoemde door Jos en Peter.
Enige....1.2-1.4 turbo druk. Normaal max 1-1.1
Je hebt een iets grotere gemonteerd zeg je.
Oude turbo nog? Goede staat?
Dan de oude turbo/vorige proberen. Sluit je miss al wat uit of juist niet.
Enige....1.2-1.4 turbo druk. Normaal max 1-1.1
Je hebt een iets grotere gemonteerd zeg je.
Oude turbo nog? Goede staat?
Dan de oude turbo/vorige proberen. Sluit je miss al wat uit of juist niet.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
- Locatie: Sumar FRL
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Klopt inderdaad.. er zit een metalen potje met metaalschuim op het motorblok gemonteerd.. dit ook gecontroleerd en is allemaal in goede conditiePeter LMC schreef:Mijn eerste gedachte was toen ik begon te lezen;
Er moet een olie afschijdertje in de carter ontluchting zitten.
Dikwijls is dat maar een soort van zeefje van metaalschuim of zo.
Of meerdere op elkaar van verschillende doorlaten.
Zit deze niet op het punt waar de slang aangeschoven zit.
Iets met een zwart potje of zo.
Maar ik kan het verwarren met een andere merk motor.
Bedankt!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Je zegt dat de olie alleen door de carterontluchting verdwijnt.
Het wordt dus niet verbrand, dus kun je klepseals, turbolekkage, lekke kleppen en zo wel vergeten.
Je hebt een probleem met de afdichting van de zuigerveren en dat hoeft maar bij een enkele zuiger te zijn.
Er kan alleen maar te veel druk in het carter komen langs de zuigers of door een gescheurde zuiger.
Nog maar eens goed naar de zuigers kijken en met een endoscoop door het verstuivergat de cilinderwand inspecteren.
Je hebt een ernstig probleem, zelf zou ik onder deze omstandigheden geen meter meer rijden voor ik de oorzaak wist.
Je bent een ervaren monteur dus weet wel of je ergens een foutje kan hebben gemaakt.
Rustig het filmpje nog een terug draaien en niets uitsluiten.
Het wordt dus niet verbrand, dus kun je klepseals, turbolekkage, lekke kleppen en zo wel vergeten.
Je hebt een probleem met de afdichting van de zuigerveren en dat hoeft maar bij een enkele zuiger te zijn.
Er kan alleen maar te veel druk in het carter komen langs de zuigers of door een gescheurde zuiger.
Nog maar eens goed naar de zuigers kijken en met een endoscoop door het verstuivergat de cilinderwand inspecteren.
Je hebt een ernstig probleem, zelf zou ik onder deze omstandigheden geen meter meer rijden voor ik de oorzaak wist.
Je bent een ervaren monteur dus weet wel of je ergens een foutje kan hebben gemaakt.
Rustig het filmpje nog een terug draaien en niets uitsluiten.
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
- Locatie: Sumar FRL
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Ook aan gedacht, maar nog steeds vreemd dat het dan de eerste 3500km wel goed was..dieseltje+ schreef:Kom ook even niet verder dan het genoemde door Jos en Peter.
Enige....1.2-1.4 turbo druk. Normaal max 1-1.1
Je hebt een iets grotere gemonteerd zeg je.
Oude turbo nog? Goede staat?
Dan de oude turbo/vorige proberen. Sluit je miss al wat uit of juist niet.
@Jos. Misschien toch inderdaad verder zoeken in turbodruk..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
- Locatie: Sumar FRL
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Ik snap je input, en ik heb de zuigers bekeken met een endoscoop en daar is niks aan te zien..isoplus schreef:Je zegt dat de olie alleen door de carterontluchting verdwijnt.
Het wordt dus niet verbrand, dus kun je klepseals, turbolekkage, lekke kleppen en zo wel vergeten.
Je hebt een probleem met de afdichting van de zuigerveren en dat hoeft maar bij een enkele zuiger te zijn.
Er kan alleen maar te veel druk in het carter komen langs de zuigers of door een gescheurde zuiger.
Nog maar eens goed naar de zuigers kijken en met een endoscoop door het verstuivergat de cilinderwand inspecteren.
Je hebt een ernstig probleem, zelf zou ik onder deze omstandigheden geen meter meer rijden voor ik de oorzaak wist.
Je bent een ervaren monteur dus weet wel of je ergens een foutje kan hebben gemaakt.
Rustig het filmpje nog een terug draaien en niets uitsluiten.
Tevens als ik versleten zuigerveren zou hebben zou de compressietest en de lektest ook negatief zijn uitgevallen..
Compressie is nog net zo als na de revisie.
Verder hoeft de sleutel het contactslot maar te ruiken en hij slaat aan
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Ik begrijp de opmOok aan gedacht, maar nog steeds vreemd dat het dan de eerste 3500km wel goed was..
Maar ja niks is voor eeuwig, rij vanmiddag ook een achterwiel lager van de trekker eruit, tja was ook 11000 uur goed gegaan
Na complete revisie en 3500 km gereden zou versleten zuigerveren ook erg snel zijn.
Zou idd eerst in de hoek van turbo, olieleiding turbo, retourleiding zoeken....
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
De turbodruk hoort 0,7 te zijn bij dat blok
Jij rijdt met het dubbele!
Dat gaat inderdaad maar eventjes goed, 3500 km blijkbaar...
Jij rijdt met het dubbele!
Dat gaat inderdaad maar eventjes goed, 3500 km blijkbaar...
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Zou ook zoeken in zuigerveren of zuigers.
Kan er best goed uitzien en compressie/lek test kan goed zijn maar de cilinder drukken zijn aanzienlijk hoger onder vollast.
Te hoge turbo druk kan de oorzaak zijn van de snelle slijtage//schade.
Kan er best goed uitzien en compressie/lek test kan goed zijn maar de cilinder drukken zijn aanzienlijk hoger onder vollast.
Te hoge turbo druk kan de oorzaak zijn van de snelle slijtage//schade.
Groeten Peter
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
- Locatie: Sumar FRL
Re: Leuke hersenkraker voor vanavond; Carterdruk
Bas vd laar schreef:De turbodruk hoort 0,7 te zijn bij dat blok
Jij rijdt met het dubbele!
Dat gaat inderdaad maar eventjes goed, 3500 km blijkbaar...
Normale druk is 1 bar.. moet hij kunnen hebben.
Heb motoren gebouwd met 2 bar overdruk.
Verder is de motor hier op aangepast met de revisie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD