Drinkwater mogelijkheden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Drinkwater mogelijkheden



Bericht door hermanusb »

Wij gebruiken al heel lang een waterfilter om ons drinkwater te zuiveren.
Een Berkey

https://www.berkeywaterfilterseurope.nl/

Er is ook een berkefeld maar dat is een goedkoper ding wat wel goed is maar duurder in de filters.
Wij gebruiken de big berkey.

Ik lees vaak over drinkwater kopen of uit de kraan drinken.
Wij gaan de Berkey die we thuis gebruiken ook meenemen, dat doen we nu ook al op de camping.
Al ons drinkwater komt uit ons waterfilter, de rest halen we uit de kraan.

Met afstand het lekkerste water, om het even waar je het water vandaan haalt, al zou je het uit de sloot trekken is het nog zuiver drinkwater.
Nadeel, het apparaat is wat groot. (Maar er is een kleinere)

Waarom gebruiken we in de campers eigenlijk geen waterfilters?
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door hermanusb »

Dit is de reden waarom wij thuis ook ons drinkwater zuiveren,

https://www.parool.nl/nederland/rivm-te ... ~b56a4208/

Meer dan de helft vd Nederlandse drinkwaterbronnen hebben last van vervuiling en wij hebben al een paar jaren de Berkey.

Steeds vaker komt in het nieuws dat ons water niet schoon genoeg is en ik heb altijd al twijfels gehad bij de voorzieningen op campings,
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Marco Polo »

Flessenwater is goedkoop en de Lidl over het algemeen op de route ;-)
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door appellover »

Bronwater kost in supermarkt hier in Spanje al jaren 9 cent per liter.
Sinds 2 jaar drinken we hier gewoon water uit de kraan.
Denk dat ze op bezoek/cursus zijn geweest in Nederland om ook goed drinkwater te leveren.
Geen chloor meer zoals vroeger,maar prima water nu.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Aloys »

hermanusb schreef:
wo 06 okt 2021, 10:44
Waarom gebruiken we in de campers eigenlijk geen waterfilters?
Wij niet omdat mijn vrouw en ik, onze persoonlijke mening, dat grote onzin vinden.
Van zuid-Spanje tot noord-Noorwegen drinken we water uit de kraan. Hebben we ook altijd gedaan. In de camper hebben we 4 tanks van 12,5 liter: tankje leeg, omspoelen en vullen uit de eerste de beste kraan. Dat water, daar doen we alles mee. Dus ook drinken, wanneer we dorst hebben.
Van een bacteriologische verontreiniging zou je buikgriep (of erger) kunnen krijgen: hebben we nog nooit gehad.

Ok, in Marokko (40 jaar geleden) dronk ik flessenwater om niet ziek te worden. Dat moest ook, van de reisleiding. De Marokkanen zelf werden er echter niet ziek van, van het leidingwater, die waren het gewend en voldoende resistent. Ik ben er van overtuigd dat, hoe schoner en sterieler je leeft, des te bevattelijker je wordt voor de minste geringste verontreiniging. Dat hoorde ik ook van kennissen met een medische achtergrond. Een "beetje vies leven" is goed voor je! Voor mij een reden te meer om GEEN filter(s) te gebruiken.

En de 60 of 80L watertank in onze alkoofcamper, in de jaren '90, vulden we een maand lang gewoon bij daar in het warme zuiden. Dat soort dingen zouden we nu niet meer doen: een ingebouwde grote watertank zou ik om de week/2 weken een keer helemaal leeg laten lopen en met vers water vullen. Uit voorzorg. Ook een lange waterslang op een camping, zo'n slang die in de zon ligt, laat ik eerst doorlopen tot er koel water uitkomt.

Zo doen wij het, en wat een ander doet mag hij/zij helemaal zelf weten. Even goede vrienden! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Aloys »

hermanusb schreef:
wo 06 okt 2021, 10:50
Dit is de reden waarom wij thuis ook ons drinkwater zuiveren,
https://www.parool.nl/nederland/rivm-te ... ~b56a4208/
Lees dan ook even hier: https://www.drinkwaterplatform.nl/7-vra ... rinkwater/
Het verwijderen van PFAS uit drinkwater is moeilijk. Voor het verwijderen van PFAS heb je hele fijne membraanfiltratie nodig. Sommige bedrijven claimen dat hun producten voor thuis filteren dat kunnen, maar kunnen dat niet aantonen. Een filter moet regelmatig vervangen worden. Doe je dat niet dan werkt het filter juist vervuilend.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1854
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Japie »

Wij doen tijdens trips altijd met de watervoorraad die we bij ons hebben, bijna leeg weer bij vullen.
wij hebben 100 liter tank en hebben nog nooit flessen gekocht, als er een kraan op de plek is gebruiken we die ook. Wij camperen nog maar 15 jaar maar nog nooit ergens last van gehad, gebruiken wel een eigen slang ( gewone tuinslang, geen rimpelslang die kleiner wordt, daar zijn mij de risico's te groot bij het bijvullen en wachten ook tot er koel water uit komt. Voor de rest eens met Aloys. We dronken vroegen uit een regenput en onderweg naar school ook wel uit de sloot. Waar hebben we het over. Nooit ziek van geweest.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door isoplus »

Nou ja, iedereen heeft daar wel een mening over maar of dat filteren echt nodig is?
In 1960 ben ik gaan werken op schepen en daardoor water gedronken uit grote stalen tanks aan boord van schepen.
Soms was dat water gemaakt via de aan boord aanwezige verdamper maar vaker kwam het in een haven gewoon aan boord vanaf een waterbootje.
Voordien dronken we thuis gewoon water uit de pomp.
Op mijn eigen bootje en ook in de camper drink ik gewoon het water uit de aanwezige tanks, door de wijze waarop die tanks ingebouwd zijn komt de watertemperatuur zelden boven de 22 graden C.
Inmiddels ben ik 79 jaar en het gaat mij nog redelijk goed, in ieder geval nooit ziek geworden van water drinken, ook in Azië en Mexico niet.
Wel eens flink ziek geweest van een of andere maaltijd van onbekende oorsprong, maar ja als je gewerkt hebt en honger krijgt moet je wat :wink:
Dus je moet niet te voorzichtig zijn en een beetje weerstand opbouwen, als je dan in situaties terecht komt waar weinig te kiezen valt heb je meer kans dat goed te doorstaan.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Marco Polo »

In NL gebruiken ze alleen nog chloor als ze breuken in het leidingwater hebben gehad.
Voor langdurig gebruik zijn ze er vanaf gestapt omdat het middel, op de langere termijn, erger is dan de kwaal.
Chloor is dus blijkbaar een teken van een gebrekkig leidingwerk.
In het zuiden merk je ook nog vaak dat er veel chloor in het water zit.
In die gebieden kan je wel heel stoer uit de tank blijven drinken maar ik denk dat je daar met flessenwater een stabieler en gezonder product hebt dan het kraanwater.
Afgezien van dat het niet lekker drinkt.
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door hermanusb »

Aloys schreef:
wo 06 okt 2021, 11:49
hermanusb schreef:
wo 06 okt 2021, 10:50
Dit is de reden waarom wij thuis ook ons drinkwater zuiveren,
https://www.parool.nl/nederland/rivm-te ... ~b56a4208/
Lees dan ook even hier: https://www.drinkwaterplatform.nl/7-vra ... rinkwater/
Het verwijderen van PFAS uit drinkwater is moeilijk. Voor het verwijderen van PFAS heb je hele fijne membraanfiltratie nodig. Sommige bedrijven claimen dat hun producten voor thuis filteren dat kunnen, maar kunnen dat niet aantonen. Een filter moet regelmatig vervangen worden. Doe je dat niet dan werkt het filter juist vervuilend.
Ik ken de beperkingen van de filtersystemen.
Het ging trouwens niet enkel over pfas maar over vervuiling van drinkwater in het algemeen.
Wij hebben al een paar keer hier vervuild water gehad, maar daar kwamen we pas achter nadat de gemeente alarm sloeg.
En dan hebben we het al achter de kiezen.

Ons water is best goed te noemen, alleen het drinkwater deel halen we uit de berkey. 5 tot 8 liter per dag.
Voorheen dronken we bronwater alleen we wilden stoppen met de plastic massa die dat opleverde.
Ladingen flesjes waar we nu geen last meer van hebben.
Het doel was dus tweeledig. Minder plastic afval en schoon drinkwater.

Afwas koken enz gaat gewoon uit de kraan.
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door hermanusb »

Marco Polo schreef:
wo 06 okt 2021, 12:17
In NL gebruiken ze alleen nog chloor als ze breuken in het leidingwater hebben gehad.
Voor langdurig gebruik zijn ze er vanaf gestapt omdat het middel, op de langere termijn, erger is dan de kwaal.
Chloor is dus blijkbaar een teken van een gebrekkig leidingwerk.
In het zuiden merk je ook nog vaak dat er veel chloor in het water zit.
In die gebieden kan je wel heel stoer uit de tank blijven drinken maar ik denk dat je daar met flessenwater een stabieler en gezonder product hebt dan het kraanwater.
Afgezien van dat het niet lekker drinkt.
Als ik bij mijn zus ben neem ik altijd 2 liter water mee, want het water daar regio Zwolle is m.i. Gewoon niet te zuipen.
Er zijn dus regionaal grote verschillen in kwaliteit en smaak.
Ook internationaal.
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door isoplus »

Daarom drinken we in de Achterhoek bier :cheers:
Zijspan
Berichten: 2588
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Zijspan »

In Nederland hadden we altijd een ontkalk filter in de waterleiding zitten, dan ben je aardig verwent als het om drinkwater gaat.
Hier in Portugal is het drinkwater of het spul uit de kraan niet echt lekker om direct te drinken, ik haal eens in de week bronwater uit de lokale bron hier, dat is goed drinkwater en om koffie te maken, de rest is gewoon uit de kraan hier.
Bij de lokale waterbron is het druk, soms gewoon aanschuiven voor je beurt.

Onderweg met de camper om direct te drinken is gewoon flessenwater voor ons de oplossing, zowat overal verkrijgbaar.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Drinkwater mogelijkheden



Bericht door appellover »

In Zuid Eurpa krijg je meestal fles water op tafel,nou dat water komt gewoon uit de kraan.
Zelfde met koffie of thee op terras.
Het enige wat we doen is de fluitketel ontkalken .
En 1x per jaar de watertank doorspoelen met steradent .
Gr.Ron.
Laatst gewijzigd door appellover op wo 06 okt 2021, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie