Drinkwater mogelijkheden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door johan1950 »

Helemaal met Alois eens.
Tijdens mijn werk in het M-Oosten gemerkt hoe lekker het is als je "een beetje vies leeft". Collega's uit extreem schone landen zoals bijv. Nieuw Zeeland hadden regelmatig diarree en dat is bij temperaturen boven de 40 graden echt niet gezond voor je lichaam.
Onze watertank in de camper wordt voor de eerste trip na de winter gevuld en de rest van het jaar bijgevuld.
Maar ja, speculeren op iemands gezondheid is altijd al een leuk verdienmodel geweest.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Gijs68 »

Marco Polo schreef:
wo 06 okt 2021, 12:17
In NL gebruiken ze alleen nog chloor als ze breuken in het leidingwater hebben gehad.
Voor langdurig gebruik zijn ze er vanaf gestapt omdat het middel, op de langere termijn, erger is dan de kwaal.
Recent heb ik nog een chloor(dioxide) installatie aangelegd bij een drinkwatermaatschappij in NL. Klopt dat chloor wereldwijd meestal alleen nog wordt gebruikt als bacterien en virussen kans krijgen het distributie netwerk te contamineren (en dat is in NL in goede conditie in tegenstellig tot veel andere landen waar dus nog wel chloor(bleekloog) wordt toegevoegd). In NL dus alleen chloordioxide, met name voor het doden van mossellarven bij de inlaat om te voorkomen dat de fabriek vervuild. Desinfectie in NL gebeurt nu met UV en/of ozon.

Ieder zijn eigen ding met drinkwater. Ik neem geen risico en heb een ozon-systeem in mijn watertank geinstalleerd. En niet zo'n goedkoop Ali-systeem. Heb al te vaak legionella verontreinigingen in (drink)watersystemen gezien. Filteren doe ik verder niet.
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door lazise1973 »

Wij gebruiken het water overal, we proeven of het "lekker' is , is dat het geval dan gebruiken we het overal voor.
Smaakt het niet lekker dan hebben we een Brita filter om thee van te zetten en om te drinken.
En idd zoveel mogelijk je eigen vulslang gebruiken , nog nooit ziek geweest.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Jan en Simonne »

Wij vullen de tank bij, waar we de mogelijkheid hebben en drinken dan ook gewoon het water uit die tank, tot zelfs in Marokko, hoewel we daar wel eerst kijken waar dat water vandaan komt.
We hebben een Berkey, die gebruiken we eigenlijk alleen als we water uit een rivier of meer halen.
Wij zijn ook van "een beetje vies is goed voor een mens".
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door CaradoT135 »

hermanusb schreef:
wo 06 okt 2021, 10:44
Waarom gebruiken we in de campers eigenlijk geen waterfilters?
Omdat ik dat onnodige ballast vind.
Alleen als ik een lekker koel glaasje water wil haal ik deze uit een fles uit de koelkast, meestal gevuld uit de de kraan ter plaatse bij onze kampeerplek, het water uit onze watertank gebruiken wij ook voor de thee, koffie en koken.
Dit is de reden waarom wij thuis ook ons drinkwater zuiveren,
Heb je dat drinkwater wel eens laten analyseren, voor en na het zuiveren? Pas dan weet je daadwerkelijk of het nodig is en of dat waterfilter enig effect heeft.
Steeds vaker komt in het nieuws dat ons water niet schoon genoeg is en ik heb altijd al twijfels gehad bij de voorzieningen op campings
Je hebt het over twee verschillende dingen, chemisch verontreinigd water en water dat bacteriologisch niet schoon is. Tegen dat eerste kan je met koken van het water weinig doen, het tweede kan je prima met koken oplossen.
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door hermanusb »

Gijs68 schreef:
wo 06 okt 2021, 18:29
Marco Polo schreef:
wo 06 okt 2021, 12:17
In NL gebruiken ze alleen nog chloor als ze breuken in het leidingwater hebben gehad.
Voor langdurig gebruik zijn ze er vanaf gestapt omdat het middel, op de langere termijn, erger is dan de kwaal.
Recent heb ik nog een chloor(dioxide) installatie aangelegd bij een drinkwatermaatschappij in NL. Klopt dat chloor wereldwijd meestal alleen nog wordt gebruikt als bacterien en virussen kans krijgen het distributie netwerk te contamineren (en dat is in NL in goede conditie in tegenstellig tot veel andere landen waar dus nog wel chloor(bleekloog) wordt toegevoegd). In NL dus alleen chloordioxide, met name voor het doden van mossellarven bij de inlaat om te voorkomen dat de fabriek vervuild. Desinfectie in NL gebeurt nu met UV en/of ozon.

Ieder zijn eigen ding met drinkwater. Ik neem geen risico en heb een ozon-systeem in mijn watertank geinstalleerd. En niet zo'n goedkoop Ali-systeem. Heb al te vaak legionella verontreinigingen in (drink)watersystemen gezien. Filteren doe ik verder niet.
Ik ben niet de enige dus die geen risico’s neemt hiermee.
Heb hier al eens water uit de kraan zien komen die er bruinig uit zag. Bleek kapotte leiding te zijn een straat verder op.

Ik zal nooit water zo uit de kraan drinken.
Will
Berichten: 3531
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Will »

Wij gebruiken altijd alweer 22 jaar flessen water voor de koffie of gewoon te drinken.
Wat in de watertank zit gebruiken wij om ons te wassen of anderzinds zeker zolang er steeds meer viespeuken zijn die de slang op de grond gooien of erger de wc mee spoelen. En ja natuurlijk kan je je eigen slang en nippels meenemen maar zo blijf je stapelen.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
De Boer op toer
Berichten: 811
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 19:51
Locatie: Zwervende

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door De Boer op toer »

Aloys schreef:
wo 06 okt 2021, 11:42
Ik ben er van overtuigd dat, hoe schoner en sterieler je leeft, des te bevattelijker je wordt voor de minste geringste verontreiniging.
Dit roep ik al jaren, we camperen al meer dan 30 jaar en altijd water uit de tank gedronken.
Een enkele keer kopen we een fles water als we getapt hebben en er een vieze smaak aan het water zit.
We leven nu al drie jaar in de camper en sinds die tijd de verswatertank niet meer schoon gemaakt, en we zijn niet ziek geweest en leven nog steeds :P
Groetn,
Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Blog
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Marco Polo »

Afweersystemen vormen zich volgens mij in de eerste levensjaren 4 jaren.
Daarna heeft het niet zoveel zin meer.
Om vies te leven om je afweer hoog te houden.

Dus de babyboomers zijn vanuit hun jeugd misschien al wat meer beschermd ;-)

Voor de jongere generaties die al wat “schoner” zijn opgegroeid hoeft dit niet noodzakelijkerwijze een goed uitgangspunt te zijn.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door WimZ »

In de eerste levensjaren leert het lichaam het meest van bacteriën en virussen maar na de eerste 4 jaar houdt het niet op. Het lichaam blijft altijd aan het werk en bouwt steeds aan het immuunsysteem. (bijv heel recent corona virus)
Dus "vies" leven blijft goed voor je maar het moet niet te vies worden natuurlijk.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door TestCase »

Alleen in de zuidelijke landen kopen we flessenwater om direct te drinken, verder alles uit de tank, daar geen filter, geen ozon, geen UV. Dat flessenwater is vanwege de soms belabberde smaak, is die smaak te erg dan zetten we ook koffie en thee met flessenwater.
Poosje in de US gewoond en ik vond de koffie maar niet lekker, overgeschakeld op bronwater en probleem weg. (Ook ik ben van mening dat we niet te voorzichtig moeten zijn dus onze kinderen ook heerlijk met zand en aarde laten spelen. Activeren die afweer.)

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Peter+Annie »

Ik heb heel mijn leven al gewoon kraanwater gebruikt,en om die nare smaak van sommige waters weg te werken gooi ik in het laatste glas een flinke scheut Ricard. :mrgreen:
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door hermanusb »

Will schreef:
do 07 okt 2021, 0:15
Wij gebruiken altijd alweer 22 jaar flessen water voor de koffie of gewoon te drinken.
Wat in de watertank zit gebruiken wij om ons te wassen of anderzinds zeker zolang er steeds meer viespeuken zijn die de slang op de grond gooien of erger de wc mee spoelen. En ja natuurlijk kan je je eigen slang en nippels meenemen maar zo blijf je stapelen.

Mvrgr.Wil
Wij wilden ook van de flessen af, het kopen van flessen water leverde altijd veel afval of plastic afval op.
Sinds we de Berkey gebruiken gebruiken we die niet meer.

En ja, ook wij gebruiken het water uit de tank voor van alles maar niet om te drinken,
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Drinkwater mogelijkheden



Bericht door appellover »

Heb altijd paar 8 liter plastic flessen achterin want kom regelmatig langs een bron en dan vul ik ze .
Soms is er bron op de cp ,helemaal ideaal zoals in S.Hilari de Sacalm.
Vul mogelijk met slang de tank ,die er ligt of mijn slang .
Heb heel assortiment nippels ,maar lang niet altijd mogelijk dus paar keer lopen met de gieter.
Koop eigenlijk nooit geen water meer in flessen,behalve met bubbels.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie