Drinkwater mogelijkheden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door bennieh »

hermanusb schreef:
wo 06 okt 2021, 12:18
Aloys schreef:
wo 06 okt 2021, 11:49
hermanusb schreef:
wo 06 okt 2021, 10:50
Dit is de reden waarom wij thuis ook ons drinkwater zuiveren,
https://www.parool.nl/nederland/rivm-te ... ~b56a4208/
Lees dan ook even hier: https://www.drinkwaterplatform.nl/7-vra ... rinkwater/
Het verwijderen van PFAS uit drinkwater is moeilijk. Voor het verwijderen van PFAS heb je hele fijne membraanfiltratie nodig. Sommige bedrijven claimen dat hun producten voor thuis filteren dat kunnen, maar kunnen dat niet aantonen. Een filter moet regelmatig vervangen worden. Doe je dat niet dan werkt het filter juist vervuilend.
Ik ken de beperkingen van de filtersystemen.
Het ging trouwens niet enkel over pfas maar over vervuiling van drinkwater in het algemeen.
Wij hebben al een paar keer hier vervuild water gehad, maar daar kwamen we pas achter nadat de gemeente alarm sloeg.
En dan hebben we het al achter de kiezen.

Ons water is best goed te noemen, alleen het drinkwater deel halen we uit de berkey. 5 tot 8 liter per dag.
Voorheen dronken we bronwater alleen we wilden stoppen met de plastic massa die dat opleverde.
Ladingen flesjes waar we nu geen last meer van hebben.
Het doel was dus tweeledig. Minder plastic afval en schoon drinkwater.

Afwas koken enz gaat gewoon uit de kraan.
Filteren van drinkwater kan U een schijnveiligheid bieden.
Een persoon neemt per dag ca. 1,5 tot 2 liter vocht tot zich middels drinkwater, en ca. 0,9 liter middels eten (bron: Voedingscentrum).
Bij deze hoeveelheden wordt dus zo'n 30 tot 40 % van het door een persoon opgenomen vocht niet gereinigd door het inzetten van een filtersysteem dat alleen drinkwater behandelt.
Vocht in eten komt uit het voedsel zelf, en kan daarnaast toegevoegd raken tijdens de bereiding (zoals tijdens het koken dat U doet met kraanwater).
Over het water dat door voedselproducenten wordt gebruikt hebt U geen direct inzicht dan wel controle.
Dat water kan in principe uit hetzelfde vervuilde leidingwerk komen als waar uw kraan op is aangesloten.
Peugeot Expert L2H2 2009
Nayo

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Nayo »

Drinkwater in Europa is gewoon veilig en je filter in huis of camper maakt het niet schoner,
Pfas waar nu over gesproken word zit in oppervlakte water waar alle landbouw gebruik van maakt ongefilterd dus stop dan ook met eten van groente en alles wat van het land komt :wink:
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door hermanusb »

Nayo schreef:
zo 10 okt 2021, 18:25
Drinkwater in Europa is gewoon veilig en je filter in huis of camper maakt het niet schoner,
Pfas waar nu over gesproken word zit in oppervlakte water waar alle landbouw gebruik van maakt ongefilterd dus stop dan ook met eten van groente en alles
Wat van het land komt :wink:
Het water is meestal van redelijke kwaliteit.
Maar ook niet altijd.
Er zitten bijna altijd stoffen in die je liever niet in je water wil.

Hoe klein de hoeveelheden ook heeft het wel degelijk invloed op je lichaam.
Bijv vrouwen slikken de pil, en andere vrouwen die de pil niet slikken krijgen toch via ons drinkwater de stoffen binnen die in de pil zitten,

Met als nadeel dat deze groep dames wat meer moeite heeft om zwanger te worden,
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Atoz »

ANGST is een slechte raadgever.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door CaradoT135 »

Kom eens met bewijzen over de niet zwanger te krijgen vrouwen. In Nederland wordt het grootste deel van het drinkwater niet uit het oppervlaktewater gehaald maar wordt het water uit de grond gehaald. Als die aanname van die zwangere vrouwen juist zou zijn, zijn vrouwen eerder zwanger in gebieden met bronwater eerder zwanger dan in gebieden waar drinkwater uit oppervlaktewater wordt gewonnen.
https://www.kwrwater.nl/actueel/welk-dr ... -veiligst/

Volgens mij is het probleem met zwanger worden van vrouwen eerder een leeftijd probleem. Eerst studeren, carrière maken en dan op hun vijfendertigste nog een aan kinderen beginnen. Dat het dan direct lukt ligt niet aan het drinkwater maar aan andere factoren.
https://www.uzleuven.be/nl/fertiliteits ... htbaarheid
Nayo

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Nayo »

Die bewuste filters die thuis en in de camper gebruikt worden, wat voor filter materiaal zit daar in?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Marco Polo »

Microfiltratie.
Zie de website van de leverancier.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door appellover »

Denk ik toch dat het drinkwater 50 jaar geleden beter was, toen ik mijn broek over de stoel hing was ze al in verwachting.
Nu komt de aap uit de mouw, dronk te veel water, ze zei toen al “je hebt te veel gedronken”.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Nayo

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Nayo »

Marco Polo schreef:
ma 11 okt 2021, 7:09
Microfiltratie.
Zie de website van de leverancier.
Het beste wat er is ,is carbon kool van Norit ,
maar dat zal er wel niet inzitten want dat is particulier bijna onbetaalbaar,
En zal je na hoeveelheid water elke drie maanden moeten vervangen.
Dus is het eigenlijk verspild geld.

PS, zo doen ze het ook op de waterzuivering
Maar doe waar jeje goed bij voelt,
Overigens haal je met nafiltering ook alle goede stoffen er uit :wink:
hermanusb
Berichten: 319
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door hermanusb »

Vergelijkbaar als dit hebben wij dus al 2 keer gehad.

Weliswaar in onze vorige woonplaats maar twee keer dit probleem.
https://www.ad.nl/oldenzaal/vervuild-dr ... ~add3ecc2/

Hier komen we pas achter als we de eerste bekers water achterover geslagen hebben.

Na de eerste keer zeiden we toeval.
Na de tweede keer kochten we een berkey.

Iedereen moet doen waar ze zich goed bij voelen.

En omdat de Berkey beviel nemen we hem ook mee naar de camping.
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door bennieh »

Hier ter info een link naar een krantenartikel van 22 oktober j.l. over nut en noodzaak van drinkwaterfilters:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ee ... ~b82b1f78/
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door GeMa »

Bennie,

helemaal mee eens. In Nederland is er geen enkele noodzaak om kraanwater extra te filteren.
Steek niet m'n hand in het vuur voor een aantal zuidelijke landen en Oost-Europa, maar ook daar is het over het algemeen best redelijk.

Echter, als je wat langer water in je watertanks van de camper hebt (zeker als je een wat grotere tank hebt), is er wel een kans op bederf.
Ik gebruik daarom altijd een scheutje Hadex als ik de tank vul, volgens een aantal bronnen (NKC, ANWB) het enigste merk dat echt bederf kan voorkomen. Op onze boot (2x watertank van 220 liter) deden we dat ook altijd, nooit ergens last van gehad.

En ja, bij de juiste dosering is het geheel ongevaarlijk en prima drinkbaar (op een lichte chloorsmaak na).
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Marco Polo »

Vanmorgen nog even de drinkwatertank uitgedweild.
Zat zand in en bruine aanslag op de bodem.
Gewoon uit tappunten (niet eens bergbronnetjes) in zuid-en Oost-Europa.
Oogst van de afgelopen 5 maanden.
Gelukkig schakelen we tijdig over op flessenwater in plaats van dit heerlijk frisse drinkwater :mrgreen:
(En hoeven dus ook geen keiharde garanties dat er echt, gecertificeerd drinkwater uit een tappunt komt).
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Aloys »

Zand schuurt de maag!
En als het op de bodem blijft liggen, komt het niet uit je kraan... :D

Tja, 5 maanden niet schoongemaakt... Ik heb 4 tanks van 12,5 Liter. Doen we maximaal 4 dagen mee. Een lege tank vul ik meteen z.s.m. weer, als ik de kans krijg. Maar dan spoel ik 'm eerst even om. Zo worden onze tanks minimaal één a twee keer per week omgespoeld.

Afgezien van het omwisselen, wanneer een tank leeg is schuiven de andere 3 tankjes één plaatsje op, vind ik het nog steeds een ideaal systeem. De vier staan naast elkaar onderin het keukenblok. Wanneer we thuis komen gooien we ze leeg en laten ze open staan, om te drogen.
Bij het opnieuw vullen spoel ik ze weer even om, stel je voor dat er een spinnetje in is gekropen! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie