Drinkwater mogelijkheden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Marco Polo »

Wij doen dan ongeveer hetzelfde.
Als we langs een Lidl komen gaat er weer een pak flessen a 9 liter achterin of van die grote 5 of 7 liter flessen :mrgreen:

Dan maakt het ook niet uit als je een verkeerd kraantje treft.
Denk dat we een keer een kraan te pakken hebben gehad waar grondwater uit is gekomen.
Voor toilet en douche niet echt een probleem.

Eerder had iemand het over het verpakkingsmateriaal en dat is natuurlijk wel een issue.
Maar soms heb je, zeker in de wat minder ontwikkelde gebieden, niet echt de mogelijkheid om heel kieskeurig te zijn als je toch water in bulk mee wilt nemen.
De genoemde filters zijn dan eigenlijk het enige serieuze alternatief voor verpakt water.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door de Jonckheer »

Aloys schreef:
wo 06 okt 2021, 11:42
hermanusb schreef:
wo 06 okt 2021, 10:44
Waarom gebruiken we in de campers eigenlijk geen waterfilters?
Wij niet omdat mijn vrouw en ik, onze persoonlijke mening, dat grote onzin vinden.
Van zuid-Spanje tot noord-Noorwegen drinken we water uit de kraan. Hebben we ook altijd gedaan. In de camper hebben we 4 tanks van 12,5 liter: tankje leeg, omspoelen en vullen uit de eerste de beste kraan. Dat water, daar doen we alles mee. Dus ook drinken, wanneer we dorst hebben.
Van een bacteriologische verontreiniging zou je buikgriep (of erger) kunnen krijgen: hebben we nog nooit gehad.

Ok, in Marokko (40 jaar geleden) dronk ik flessenwater om niet ziek te worden. Dat moest ook, van de reisleiding. De Marokkanen zelf werden er echter niet ziek van, van het leidingwater, die waren het gewend en voldoende resistent. Ik ben er van overtuigd dat, hoe schoner en sterieler je leeft, des te bevattelijker je wordt voor de minste geringste verontreiniging. Dat hoorde ik ook van kennissen met een medische achtergrond. Een "beetje vies leven" is goed voor je! Voor mij een reden te meer om GEEN filter(s) te gebruiken.

En de 60 of 80L watertank in onze alkoofcamper, in de jaren '90, vulden we een maand lang gewoon bij daar in het warme zuiden. Dat soort dingen zouden we nu niet meer doen: een ingebouwde grote watertank zou ik om de week/2 weken een keer helemaal leeg laten lopen en met vers water vullen. Uit voorzorg. Ook een lange waterslang op een camping, zo'n slang die in de zon ligt, laat ik eerst doorlopen tot er koel water uitkomt.

Zo doen wij het, en wat een ander doet mag hij/zij helemaal zelf weten. Even goede vrienden! :D
Wij zijn nog een graadje erger. De watertank is 500 liter en die vullen we alleen maar bij, meestal na een week of 2 a 3 met water waar we op dat moment zijn. Uit ervaring weten we dat je in Europa overal leidingwater kunt gebruiken zonder daar ziek van te worden. Wij doen dat nu sinds 2009 met de camper en daarvoor vele jaren met de caravan en zijn er nimmer ziek van geworden.
Inderdaad heb je gelijk, hygiëne is goed maar je kunt het ook overdrijven en dat is wat veel mensen tegenwoordig doen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Arie55 »

ik tap water waar het kan. Echter hou ik wel de vinger aan de pols door er op te letten dat de tapkraan niet dicht bij de aflaat plek is opgesteld (grijs/zwart). Als dat zo is, gaat er bij mij een 'alarm' af. Dit heb ik ooit geleerd van een reisbegeleider, zo ook de volgorde van vullen en aflaten. De water vul slang laat ik altijd even doorlopen (*). En na het vullen altijd het water uit de slang lopen tijdens oprollen.
In Marokko vulde ik de tank met waterflessen. Dan hoef je in de camper niet voorzichtig of alert te zijn of het water wat uit de kraan komt wel zuiver is.

(*) Gezien op een youtube filmpje; Misschien is het wel een keer verstandig om door de slang een stuk spons doorheen te laten gaan.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door AadenAnke »

Ik doe altijd eerst met water en zeep de kraan en uitloop wassen! Daar na met spiritus =85% alcohol nog ff nadoen. Gebruik altijd mijn eigen slang en laat deze eerst goed doorlopen. De 90 litertank gaat vol van huis mee en daar waar het goed kan wordt deze bij gevuld. Soms gebruik in plaats van de slang een gieter (ligt in de gaskast) als er maar een 30 liter of zo bij kan.

Gr Aad
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door toine-s »

Water is alleen drinkbaar wanneer het door de brouwerij gegaan is :-B

Als je al ziek wordt van water uit een normale kraan in Europa is er iets mis met je weerstand. Dat kan, maar een normaal gezond mens kan in heel europa prima kraanwater drinken.
Mijn oudste dochter, arts, voedt haar kinderen bewust niet te hygienisch op. Lekker dabben in de modder, met je vieze klauwtjes een boterham eten enz. Zodat ze weerstand opbouwen en minder last krijgen van allerhande allergietjes.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door hathi »

Had iedereen moeten doen Toine,…..lijkt wel uit de gratie te zijn ,er worden te veel watjes opgevoed,zonder weerstand,door het gepamper van de ouders pluim voor je Dochter
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Kroppie »

weerstand tegen "iets" bouw je op, mits dat "iets" er ook is, tegen niets kan je ook geen weerstand opbouwen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Aloys schreef:
ma 25 okt 2021, 18:55
Afgezien van het omwisselen, wanneer een tank leeg is schuiven de andere 3 tankjes één plaatsje op, vind ik het nog steeds een ideaal systeem. De vier staan naast elkaar onderin het keukenblok. Wanneer we thuis komen gooien we ze leeg en laten ze open staan, om te drogen.
Bij het opnieuw vullen spoel ik ze weer even om, stel je voor dat er een spinnetje in is gekropen! :D
Hebben wij ook ruim 30 jaar gedaan. Losse Curver tanks (17,5 liter) en afhankelijk van het reisdoel met 2 (= 35 liter), 4 of maximaal 6 (105 liter) gevulde tanks onderweg (Plus: 1 liter water weegt nog steeds 1 kilo !). Na het automatische verversingsproces (!) , is ook het vullen praktisch. Zelfs onder de dorpspomp of een 'pijp uit de berg' gewoon te vullen.

2005 - Unit-6 Watertanks.jpg
2005 - Unit-6 Watertanks.jpg (129.53 KiB) 655 keer bekeken
En die ene 'witte' ? Als we erg twijfelde aan de drinkbaarheid, dan ging hier flessenwater in. En stond deze los op de aanrecht :thumbup:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door seth_space »

De laatste jaren gebruiken wij tot volle tevredenheid een ozon apparaat.
Daar is een topic over.
Bij volle tank (100l) ca kwartier aanzetten met vuldop eraf en water en tank blijven heerlijk fris.
Geen filmlaag in tank oid.
Met dank aan alix
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
heldere
Berichten: 1
Lid geworden op: di 30 mei 2023, 15:33

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door heldere »

Het is inderdaad zo dat je in principe overal het water kan drinken dat door waterzuiveringsinstallaties is gefilterd zonder meteen doodziek te worden. Het probleem is niet zozeer eventuele bacteriën of (sterk) vervuild water, dat zie je meestal vrij snel, maar de onzichtbare vervuiling die indirecte gevolgen heft voor de gezondheid.

Ik zie regelmatig rapporten van wat er allemaal in het water zit nadat het 'schoon' is gemaakt door waterzuiveringsbedrijven. Hoewel het ze meestal lukt de gemeten stofjes (jawel: eerste valkuil, niet alles wordt (altijd) gemeten) individueel terug te brengen naar waardes die onder de officiële toelaatbare grenzen liggen, blijven er gewoon enorm veel medicijnresten in zitten. Niemand weet wat die cocktail op de lange termijn doet. Er zijn her en der visjes ed gevonden met onnatuurlijke kenmerken, fysiek of qua gedrag, dus het doet allemaal zeker wat (denk bijv. aan effecten van anticonceptie- en groeihormonen, antidepressiva, pijnstillers...). Daarnaast zijn er best een aantal stofjes waar niet of zelden naar gekeken wordt door de zuiveringsmaatschappijen, ze kunnen simpelweg niet alle aan, maar die wel in het water komen en erin blijven zitten. Van sommigen daarvan is al bewezen dat die zich in de mensen (hersens, lever) stapelen.

Overigens is de belasting van het drinkwater de laatste jaren/decennia exponentieel gestegen, dus de gezondheid van iemand die nu tegen de 80 loopt en zijn/haar hele leven overal water heeft gedronken (boffers!) zegt niets over hoe het iemand zou vergaan die daar nu mee zou beginnen.

Een mens kan echt heel veel hebben, en inderdaad, niemand knapt ervan op om steriel te leven. Maar steriel gaat over levende organismen, een 'natuurlijke' manier van vervuiling waarvoor wij een weerstandssysteem hebben; medicijnresten en andere vervuiling van ons grond- en drinkwater hebben daar niets mee te maken en het menselijk lichaam heeft er vaak geen systeem voor om die te verwerken of de effecten ervan te bestrijden.

Kortom, wat mij betreft is elke filtering er een. Je krijgt nooit alles eruit maar als je bedenkt hoeveel water je drinkt en gebruikt is elke vermindering in belastende stoffen de moeite waard. Er zijn hele slechte en betere filters op de markt. Distilleren zou het beste zijn, maar dat is in de praktijk niet te doen en dat haalt wellicht meer uit het water dan je zou willen. De Berkey die je noemt geeft schijnbaar hele goede resultaten.

Wat doe ik zelf in de camper? Tot nu toe flessenwater, en vanaf nu een top-range filtersysteem, want a. ik koop inderdaad liever niet te veel flessen, b. flessenwater, met name de goedkopere, bevat vaak ook medicijn- en andere giftige resten, en c. ik ben liefst de hele reis off-grid, en dan is het wel zo fijn als je overal je drinkwater vandaan kan halen :)

Mooie camper/caravan zomer gewenst allemaal!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Aloys »

En als die drinkwaterbedrijven er al niet in slagen alle medicijnresten te verwijderen, dan doet zo'n Berkey dat wel?
Maar goed, ieder zijn eigen voorkeur schreef ik al eerder, en even goede vrienden! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Kroppie »

en wat neemt het water wat in plastic jerrycans, flessen, en andere tanks zit op uit die kunsstoffen van die jerry cans/flessen/tanks ??, weten we ook niet ,maar het is niet anders meer in de huidige maatschappij, EN we leven nu gemiddeld langer dan toen er nog geen kunststof bestond, dus maar niet overdrijven, en het meest ongezonde is?, geboren worden, ga je 100% zeker dood aan
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Wally Wanderlust
Berichten: 40
Lid geworden op: za 29 mei 2021, 12:08

Re: Drinkwater mogelijkheden



Bericht door Wally Wanderlust »

Ik drink geen water uit de camper kraan, poets er wel mijn tanden mee. Een glas water drinken doe ik eigenlijk nooit. Soms drink ik water bij een toiletgebouw. Nooit ziek geworden maar dat zegt natuurlijk niet alles. Thee en koffie maken we wel van water uit de watertank. Ook daar na 20 jaar nooit klachten mee gehad. Ieder zijn ding.
Plaats reactie