Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Erich
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 17:51
Locatie: Zutphen

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Erich »

Wij hebben sinds enige jaren een hybride systeem. Een warmtepomp op het dak en een Elga unit naast de CV ketel. De Elga is aangesloten op de vloerverwarming.
Zoals hierboven al gemeld kan de warmtepomp (Elga) de ketel inschakelen onder een bepaalde temperatuur, aangezien we 17 panelen op het dak hebben heb ik dat uitgeschakeld. De verwarming wordt volledig door de warmtepomp verzorgd, we gebruiken alleen gas voor het douchen.
We zijn erg tevreden en de energiekosten zijn erg laag (15 euro per maand) voor een bungalow met 2 personen.
Voorwaarde is wel dat je vloerverwarming hebt en een vij goed geïsoleerd huis(onze bungalow is van 1984)
Grt,
Erich
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Kroppie »

k heb voor warm(douche/afwaswater) een zonneboiler, 20 vacuum buizen en een 200 liter boilervat, ik heb van +- maart tot/met +-oktober iedere dag water van minstens 70 gr, voor de donkere wintermaanden heb ik een 3Kw verwarmingselement in de boiler gebouwd om een te lage temperatuur op te vijzelen naar minstens 65 gr ivm eventuele legionella, en in boiler uitgang naar verbruikers heb ik een thermostatische klep ingezet met uit 48 gr, e.e.a. werkt heel goed

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ahjwinth
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 28 jun 2020, 11:55

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Ahjwinth »

Hoi Jos,
Ik gebruik inmiddels al 8 jaar een L/L warmte pomp om mijn kantoor te verwarmen die achter de garage staat en dus los is van het huis. CV/Gas was me teveel werk en dus een warmtepomp om te koelen en verwarmen opgehangen. Koelen doe ik zo min mogelijk enkel als het echt te warm is. Verwarmen wel, constant als het nodig is. Voor mij werkt het goed echter als het koud is buiten (onder het vriespunt) merk je wel dat hij meer moeite heeft om voldoende warmte te maken. Ik verbruik op deze manier ook het overschot aan energie en verbruik nu 150m3 gas voor warm water, koken en verwarming voor een oude 2 onder 1 kap uit 1958 en 0 Elektra in de ZOB.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , dat is goed om te horen, sorry lezen.

heren bedankt voor de info en gaat zo voort, :thumbup: :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Arie55 »

Ik heb sinds 2006 een airco dat ook een 'verwarmen' stand aankan. Met het verwarmen heb ik pas sinds begin verleden jaar echt ervaring opgedaan omdat ik ervoor gewoon de gas kachel opdraaide. Nu de gas aansluiting verwijdert is, kan ik je wel e.e.a. vertellen.

+Het duurt even voordat het systeem warmte afgeeft. Mijn denkfout was in het begin: het ding doet het niet! Heb ik weer! :bang: Remedie: geef het even tijd

+De opbrengst van de warmte is heerlijk en vrij snel voelbaar. Echter als je het systeem uitzet is het zo weer voelbaar koeler. Een echt aan/uit systeem.

+in 1992 daaromtrent heb ik een keer uitgerekend dat tot ong. 6-7 graden buiten het systeem nog goed werkt. Daarna gaat het (rendement) met rasse schreden achteruit. Dan is het opletten dat je buitenunit niet bevriest. Immers je koelt de buitenlucht (verder) af om binnen die warmte af te geven. Verleden jaar winter merkte ik wel dat bij paar graden vorst het systeem geen warmte afgeeft.

+pas je gedrag aan door eerder en langer de gordijnen dicht te doen en te houden. Net als bij kleding, hoe meer laagjes des te beter. Maar zet af en toe ook alles lekker tegen elkaar open. Hoeft niet lang te zijn, even luchten. Als de zon schijnt, zet dan juist de gordijnen open om de zon binnen te laten

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Kroppie »

ik heb hier een airco, daar ga ik eens mee experimenteren, ik zet hem zo neer dat de kant die normaal naar buiten gaat aan de binnenkant komt en de koude kant aan de buiten kant, eens kijken wat dat word. :idea: (ga het buiten kouder maken dus, nou ja als het binnen maar warmer word :-B )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door tonic »

Je gaat echt iets doen aan de opwarming van de aarde :lol3: :-B
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Aloys »

Arie55 schreef:
ma 04 okt 2021, 11:34
+De opbrengst van de warmte is heerlijk en vrij snel voelbaar. Echter als je het systeem uitzet is het zo weer voelbaar koeler. Een echt aan/uit systeem.
Inderdaad, de CV warmt een kamer geleidelijk op, en de warmte neemt ook geleidelijk weer af. Het water in de radiatoren blijft natuurlijk nog een tijdje warm.
De airco in mijn werk/radiokamer gebruik ik om te verwarmen wanneer ik bijv. alleen thuis ben. Waarom het hele huis (of een ruime zitkamer) warm stoken, wanneer je die warmte alleen op je werkkamer nodig hebt?
Voorheen had ik hier dan zo'n blaaskacheltje van de bouwmarkt, 2000W. Mijn airco doet het veel beter, die produceert max. 7500W aan warmte bij een verbruik van max. 1900W aan elektrische energie (maar vaak ook minder)! Want voor die 1900W kan hij 2 kamers tegelijk verwarmen.

Eerst dacht ik: dat kan toch helemaal niet, dat is toch niet overeenkomstig de natuurkundige Wet Van Behoud van Energie en dergelijke? Het kan echter wel: de extra energie wordt gewonnen uit de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten!

Dus mijn airco geeft veel meer warmte dan een "straalkacheltje" voor vergelijkbare of vaak lagere energiekosten! :D
(Ok, de multi-installatie met units op 3 plekken in huis, woonkamer, slaapkamer en werkkamer, kostte wel € 4.500)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door JoopBrekken »

Installatie is inderdaad een ding. Moet door een speciaal bevoegde monteur gedaan worden ivm het gas in de airco. Ook voor een kleine arco, en bij zelf ophangen en plaatsen was ik €250 kwijt aan die verplichte monteur met zijn speciale vacumpomp, meters en gereedschap.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Kroppie »

daarom eerst maar eens experimenteren, vind ik nog leuk ook.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door stobbie »

Ik heb net 3 Daikin lucht lucht warmtepompen besteld in Italië, binnen een week binnen, en héél erg veel goedkoper dan in NL.
Voor de wat duurdere typen gekozen met een hoge SCOP waarde, nu voor de prijs van een A+ in NL A+++ versies uit Italië.
Ik gebruik in mijn bedrijf nu ca 1000 kuub gas per jaar, dus niet veel, dit hoop ik nu met de airco's te gaan doen. Ik heb 5000kWh overschot van de zonnepanelen, dus daarmee zou ik ruim die 1000kuub gas moeten kunnen vervangen. Ik hou mijn gasaansluiting wel gewoon. Gebruik nog een heel klein beetje voor warm water, en misschien is het ooit bij een extreme koudegolf nog wel voordeliger om even wat op gas bij te verwarmen. Ook ben ik bang dat mijn pand minder waard zou zijn zonder gasaansluiting.
Ik ga de airco's zelf installeren. Heb ooit wel een F-gassen diploma voor de autoairco's behaald zodat ik r134a kon bestellen, ik maak mezelf maar wijs dat ik dan ook gewoon mijn r32 airco's mag aansluiten. Afpers en vacumeerapparatuur heb ik allemal wel, en het stelt in de praktijk natuurlijk niets voor. Die dingen zijn voorgevuld, er moet alleen voor gezorgd worden dat er geen lekkage is en dat de leiding netjes vacuum is.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door bennieh »

Misschien dwalen we af, maar anyway:
Gasaansluiting heb ik opgezegd, cv ketel behouden en omgebouwd naar propaan.
Kan de warmtepomp het niet aan, of geeft ie de geest, dan zet ik de ketel bij op flessengas.
Voor nood dus.
Ik heb ook geshopt in buitenland, de CV warmtepomp komt uit Italië en warmwaterboilerwarmtepomp uit Frankrijk.
Peugeot Expert L2H2 2009
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door DJSmiley »

stobbie schreef:
ma 04 okt 2021, 19:01
Ik heb net 3 Daikin lucht lucht warmtepompen besteld in Italië, binnen een week binnen, en héél erg veel goedkoper dan in NL.

Ik ga de airco's zelf installeren. Heb ooit wel een F-gassen diploma voor de autoairco's behaald zodat ik r134a kon bestellen, ik maak mezelf maar wijs dat ik dan ook gewoon mijn r32 airco's mag aansluiten. Afpers en vacumeerapparatuur heb ik allemal wel, en het stelt in de praktijk natuurlijk niets voor. Die dingen zijn voorgevuld, er moet alleen voor gezorgd worden dat er geen lekkage is en dat de leiding netjes vacuum is.
Italie en Spanje zijn zeker de moeite waard om te shoppen. En met die kant en klare setjes is het ook geen rocket science. Als je kunt afpersen en vacumeren is het helemaal mooi, veel meer hoef je bijna niet meer te doen.

Vacuumpomp ligt hier nog in de schuur. Ooit gekocht toen mijn auto condensor stuk was, zelf vervangen en een italiaan ofzo gevonden die R134a opstuurde.. Later nog mn eigen huisairco ook mee gevacumeerd..

Er mag zoveel niet.. En er wordt genoeg mee gerommeld. Een gemiddelde garage neemt niet de tijd om af te persen enz zoals het hoort, maar vult 'm gewoon met wat fluorecerent spul en 'kom over een week maar terug dan zien we wel waar ie lekt'.
Terwijl de regelgeving heel duidelijk is: Je mag pas vullen als je gechecked hebt of het systeem lekdicht is...
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door stobbie »

bennieh schreef:
ma 04 okt 2021, 21:45
Misschien dwalen we af, maar anyway:
Gasaansluiting heb ik opgezegd, cv ketel behouden en omgebouwd naar propaan.
Kan de warmtepomp het niet aan, of geeft ie de geest, dan zet ik de ketel bij op flessengas.
Voor nood dus.
Ik heb ook geshopt in buitenland, de CV warmtepomp komt uit Italië en warmwaterboilerwarmtepomp uit Frankrijk.
Wel afdwalen maar wel een superidee! Heb je de warmtepomp gewoon parallel of in serie met je bestaande CV geplaatst? Ik zou thuis ook graag iets van een warmtepomp combineren met mijn huidige combiketel, zodat ik bij echt koude dagen in mijn oude huis op gas kan stoken.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Plaats reactie