Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door kampo »

Allemaal bedankt voor de informatie over dit onderwerp. :thumbup:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Kroppie »

zeer interessante links, heren plaatsers bedankt :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Zadowolony »

En dames
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Kroppie »

ook U dames bedankt :hug: :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Burnerchief »

kampo schreef:
di 05 okt 2021, 21:08
@Jaap
Inderdaad daar zit hem het probleem.
Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn woning altijd warm achterlaat als ik "even" weg ben.
Jarenlang ben je gewend om thuis te komen in een koude woning en dan even snel op te warmen.
Dat lijkt me tot vandaag nog altijd het goedkoopst.
Mijn ervaring met de vloerverwarming en een lucht/water warmtepomp dat je af moet blijven van je regeling eenmalig een stooklijn uitzetten met een buitentemperatuur sensor en afblijven het systeem zorgt voor een comfortabele doorgewarmde woning met geen idiote kosten eenmaal de woning opgewarmd draait de wp nagenoeg stationair 24/7 een husje zonnepanelen is aan te bevelen ik had er 20 verdeeld over oost/west met opbrengst rond de 3000 kW het mooiste is sturen op watertemperatuur (in de winterperiode)en voor de fijntuning kun je eens een plus of min 1 graad doen
Ik had een WH-MDC05J3E5 als wp op tweakers is er een heel topic over goed leesvoer om je in te lezen.
Ik heb mijn woning verkocht aan zoonlief die nu de vruchten mag plukken van mijn investering uiteraard houd ik via de monitoring een oogje in het zeil 😎
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Burnerchief »

jaap van duijn schreef:
di 05 okt 2021, 20:47
@Kampo,

Met wat ik ervaar, zou niet alleen vloer verwarming nemen, zeker paar convectors "voor even snelle opwarming" .
Die vloer is niet in 30 minuten op temperatuur om kamer te verwarmen als je thuis komt.

Jaap
Als je verwarmt met water van 27-30 graden voor de vloer sla je met een handvol convectoren ook geen deuk in een pakje boter hoor dan moet je serieus warm water hebben
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Kroppie »

voor een snel warmt gevoel heb ik boven mijn zitplaatsen in de kamer een infrarood paneel geeft heel snel een prima warm gevoel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Dekker-Achterhoek »

kampo schreef:
di 05 okt 2021, 20:43
Ben net begonnen om de lucht/water warmtepomp te ontwerpen voor mijn toekomstige woning.
Het sanitair systeem zet ik zeker op een aparte boiler unit. Maar mijn keuzeprobleem situeert zich rond enkel vloerverwarming (lage temperatuur) of gemengd vloer+konvectoren (hoge temperatuur). Ik heb wel wat ervaring maar helemaal niet met dergelijke systemen.
Mogelijk interessant als je nog gaat bouwen cq moet aanschaffen.
Een Lucht / water warmte pomp zal bij zeer lage temperatuur een teruglopende COP waarde opleveren. Bij hoge lucht vochtigheid (mist) in combinatie met een lage temperatuur, kan de buiten unit dicht vriezen. Oké, er zit een 'Defrost' systeem in. Alleen, deze haalt warmte UIT je woning om de ijsafzetting te ontdooien. En moet daarna weer vol op vermogen, om de onttrokken warmte weer terug te leveren. Los van het extra energie verbruik (!), zal de temperatuur in de woning gaan schommelen. Is te voorkomen door een 'warmte'-accu (Boiletvat) te plaatsen.

Maar meer algemeen en economisch is om een hybride systeem te plaatsen. Intergas (heb er geen aandelen) heeft een mooie combinatie samengesteld met een Daikin buiten unit. De binnenunit is door intergas zelf ontworpen en als een tandem aan de HRE en Xtreme CV ketel te koppelen. De buitenunit is sturende en bij een te grote afkoeling, schakelt het system over op de CV ketel.
Los daarvan, voor 'sanitair'-water start altijd de CV ketel, zodat je ook in de zomer direct warmwater heb. Een grote elektrische boiler voor 'sanitair'-water is minder economisch. Te kort zon opbrengst op je PV panelen in de wintermaanden.

Ook wij hebben, zoals je al aangeeft, voor keuken gebruik een elektrische boiler. Deze start op de impuls sensor van de PV Panelen (en bij geen zon, gewoon uit het net)
Wij hebben een Intergas Xtreme CV ketel. Los dat deze 2 gescheiden warmte wisselaars hebben (ook 2 verschillende vermogens). Bij een goed geïsoleerd huis kun je met een kleiner vermogen af, maar bij de meeste fabrikanten kom je altijd op een te grote CV ketel uit ivm het 'Sanitair' water (CW4 of CW5).
De Xtreme serie heeft nog een aantrekkelijke optie. Op de ketel kunnen 2 'OpenTherm' thermostaten (1 draadloos) worden aangesloten. Als je de woning dan opdeelt in 2 zones, kun je deze apart verwarmen. B.v Zone 1 op HT (radiatoren op 65 graden) en Zone 2 op LT (Vloer) op 45 graden aanvoer.
Intergas Extreme Zone regeling..jpg
Intergas Extreme Zone regeling..jpg (65.02 KiB) 218 keer bekeken
Maar als je de vloer middels een eigen mengblok en thermostaat en pomp installeert, kun je hier ook met 65 graden aanvoeren.
En als je nog moet bouwen, Jaga-radiatoren geven ook bij 30 graden een prima warmte.
Snuffel eens over: https://community.eigenhuis.nl/je-huis-verduurzamen-6 en zet bij zoeken eens "Xtreme" neer. Komt er een schat aan informatie vrij !
En kom je 'Dekker-Lochem' tegen, dan zit je op mijn inbreng (een inmiddels professioneel geworden hobby)

Is wel erg 'Off-topic' op een Camper Forum. Meer vragen, stuur een PBtje, Rob
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Burnerchief »

De kortstondige defrost van een wp heeft op het vloerverwarmingsgedeelte amper invloed is mijn ervaring de defrost duurt een minuutje ofwat stelt niks voor op de totale opgewarmde vloermassa die koelt echt niet af anders is de raditoren die koelen uiteraard af maar dat is ook maar kort dus maak je geen zorgen over afkoelingsverschijnselen met een defrost
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Plaats reactie