Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door kampo »

Tof :thumbup:

Nu hebben we weer wat interessant studiewerk !
Ik ben Kroppie trouwens dankbaar voor zijn interessant draadje :thumbup:
Ben net begonnen om de lucht/water warmtepomp te ontwerpen voor mijn toekomstige woning.
Het sanitair systeem zet ik zeker op een aparte boiler unit. Maar mijn keuzeprobleem situeert zich rond enkel vloerverwarming (lage temperatuur) of gemengd vloer+konvectoren (hoge temperatuur). Ik heb wel wat ervaring maar helemaal niet met dergelijke systemen.

@Arie
Ja na jarenlang in Ah in automotive omgeving vraagt het me wat moeite om van Ah om te rekenen naar Wh of kWh. MWh dat is te groot voor mijn brein. :-B
Gelukkig hebben elektrische voertuigen accu's in kWh en laders in W.
Ik denk momenteel na over een home storage accu van 200Ah in 48V. Dat is 10.240 Wh en vraagt me wat oefening. Probleem/voordeel is dat het net 3Ph+N is.
Voor het vermogen van residentiele airco reken ik nog altijd in BTU/h
Bij verwarming is het steeds kW en in het begin van mijn carrière was het kcal/h
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2106
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door jaap van duijn »

@Kampo,

Met wat ik ervaar, zou niet alleen vloer verwarming nemen, zeker paar convectors "voor even snelle opwarming" .
Die vloer is niet in 30 minuten op temperatuur om kamer te verwarmen als je thuis komt.

Jaap
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door kampo »

@Jaap
Inderdaad daar zit hem het probleem.
Ik kan me niet voorstellen dat ik mijn woning altijd warm achterlaat als ik "even" weg ben.
Jarenlang ben je gewend om thuis te komen in een koude woning en dan even snel op te warmen.
Dat lijkt me tot vandaag nog altijd het goedkoopst.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Kroppie »

ik heb ook een paar infrarood warmte panelen aan het plafond hangen en dat geeft heel snel een goed warmte gevoel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Gijs68 »

We dwalen behoorlijk af van topic :-B Ik had nog niet gereageerd omdat de vraag was naar ervaring met lucht/lucht. Die heb ik alleen een beetje met "normale" airco's die ook kunnen verwarmen in de slaapkamers. Maar zoiets omdraaien als er geen verwarmingsfunctie is ingebouwd zie ik geen heil in.
Ervaring met lucht/water heb ik plenty. Heb in hele huis vloerverwarming (vrijstaand, zelf gebouwd anno 2000) en verwarm met een 8 kW lucht/water warmtepomp aangevuld met Solarus warmwater/pv combi panelen en houtgestookt cv backup aangesloten op 2000 liter buffer.
Vloerverwarming moet je niet aan rommelen. Gewoon altijd aan laten staan (tenzij je een week weg bent). Snelle opwarmen in dat geval doe ik met de verwarmingsstand van de airco (lucht/lucht wp). Vloerverwarming dagelijks uitschakelen en weer opstarten kost meer energie als dat het oplevert. Heb overigens ook 60 pv-panelen liggen op huis/schuur/carport en ben helemaal 0 op de meter. Zolang we mogen salderen ten minste :roll:
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door jan- »

Als kroppie een ouderwetse airco "verkeerd om" gebruikt, kon het wel eens een probleem worden als de lucht buiten vochtig is en rond de 5 graden wordt. De buitenunit gaat dan dichtvriezen. De moderne units die kunnen koelen en verwarmen kunnen ontdooien, zodat ze dan blijven werken.

Voor een nieuw huis lijkt mij alleen vloerverwarming het meest economisch. Je kan dan niet echt temperatuurverlaging toepassen, maar dat win je ruimschoots terug met een hoger rendement (COP). Tijdens vakanties zou je hem dan op afstand moeten kunnen schakelen. En dan wat infrarood panelen er bij als je snel ergens warmte nodig hebt (badkamer?).

Ik heb zelf zitten kijken naar een buitenunit lucht/water. Het water gaat dan je huis in om b.v. je radiatoren te verwarmen. Is een eenvoudige installatie. Maar om geld te besparen zou ik van het gas-vastrecht af moeten. Maar voor warmwater wordt het weer gecompliceerder. Een boiler heeft weer stilstandverliezen en een doorstroomgeiser gaat met mijn 1x40A aansluiting denk ik ook niet werken. Maar als ik van het gas af zou moeten hoef ik hopelijk niet aan het warmtenet, want daar hoor ik alleen maar slechte verhalen over. Vooral de kosten voor vastrecht.

Ik dacht dat je op in buitenland aangeschafte apparatuur nog gewoon subsidie krijgt. Maar sinds kort moet het wel door een installateur in bedrijf zijn genomen.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door kampo »

Gijs68 schreef:
wo 06 okt 2021, 18:55
...Ervaring met lucht/water heb ik plenty. Heb in hele huis vloerverwarming (vrijstaand, zelf gebouwd anno 2000) en verwarm met een 8 kW lucht/water warmtepomp aangevuld met Solarus warmwater/pv combi panelen en houtgestookt cv backup aangesloten op 2000 liter buffer. ... Heb overigens ook 60 pv-panelen liggen op huis/schuur/carport en ben helemaal 0 op de meter. Zolang we mogen salderen ten minste :roll:
Mooi systeem en blijkbaar goed gerekend.
Mag ik je daarover een paar vragen stellen ?
Lukt dat verwarmen met "slechts" 8kW ?
Hoeveel Wp hebben je 60 zonnepanelen om deze 8kW + het normale stroomverbruik op jaarbasis te compenseren ?
Is in NL bekend vanaf wanneer dat "salderen" wegvalt ?

Voor het topic maakt het niet uit of dit lucht/lucht of lucht/water aan stroom verbruik kost.
Enkel de installatie prijs van een lucht/water systeem is veel hoger.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2590
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door jan- »

Ga je naar Nederland verhuizen?

Saldering:

Code: Selecteer alles

2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 
100%  91%  82%  73%  64%  55%  46%  37%  28%   0%
Maar de plannen kunnen weer aangepast worden. De bedoeling is dat je het in 7 jaar terug kan verdienen.
En in 2023 moet iedereen dus aan de slimme meter.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Gijs68 »

jan- schreef:Ga je naar Nederland verhuizen?

Saldering:

Code: Selecteer alles

2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 
100%  91%  82%  73%  64%  55%  46%  37%  28%   0%
Maar de plannen kunnen weer aangepast worden. De bedoeling is dat je het in 7 jaar terug kan verdienen.
En in 2023 moet iedereen dus aan de slimme meter.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... roversieel

Afwachten dus. Kan nog alle kanten op.
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Gebruikersavatar
Gijs68
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 aug 2021, 22:13
Locatie: Barneveld

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Gijs68 »

@ Kampo

Verwarmen met 8 kW lukt prima. Ook op winterdag. Dat systeem staat in de schuur met 2 m3 buffer dus. Voor mijn vloerverwarming komt dat systeem met gemak aan de 45 graden. Voor het sanitair heb ik als backup in huis nog een 200 liter warmtepompboiler staan die deels verwarmt op ventilatielucht. Deze maakt 65 graden van het water afkomstig uit de buffer in de schuur. (Inlaat "koud water" van deze boiler is eigenlijk hotfill).
Systeem werkt in stappen. Zonnige dagen verwarmen van de buffer met warmwaterpanelen https://solarus.com/powercollector-ah72-pvt-paneel/ en evt naverwarmen met warmtepomp of houtgestookte cv (als ik voldoende hout heb gescoord en dit hoeft meestal niet van medio april/mei t/m september mits voldende zonnig). De sanitairboiler binnen wordt dan gevoed met 65 graden en doet dus niets. Op winterdag wanneer buffer 45 graden is (voldoende voor vloerverwarming) gaat dus de 200 liter sanitairboiler water naverwarmen van 45 tot 65 graden.
Ik heb totaal ca 18000 Wp aan pv-panelen liggen (waarvan dus 10 x PVT van solarus en heel stel "oude" van maar 245 wP en nog aantal nieuwe van 350 Wp) en dit is ruim voldoende voor 0 op de meter.

Op de PVT panelen is subsidie te krijgen voor het waterdeel, evenals op de warmtepompboilers mits factuur van installateur.
Moet wel zeggen dat je als je alles moet laten installeren behoorlijk duur uit bent aan uren. Ik ben zelf installateur.
Groet Gijs

Possl Roadcruiser Revolution / Fiat Ducato maxi 2.3MJ 4,25T 160Pk Euro6 automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Kroppie »

Heren, bedankt voor alle informatieve en leuke ervaringen en meningen, bedankt. :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Ben naast Camper reiziger ook "verduurzaam Coach" op het Community forum van VEH (Vereninging Eigen Huis) met als specialiteit 'verwarming' (HR107 CV, Hybride CV en L/L Warmtepompen). Om bij de TS te blijven, lees hier alles over bijvoorbeeld, "Lucht-lucht warmtepomp als alternatief".

Alle ervaringen ? ; https://community.eigenhuis.nl/duurzaam ... natief-393

Bij ons draait sinds november 2019 een Mitsubishi L/L Warmtepomp, welke onze (voormalige) boerderij uit 1910 tot een buiten temperatuur van 5 graden volledig verwarmt. Draait op dit moment 24 uur per dag, Overdag op 21 graden, s'nachts op 19 graden. Gas verbruik (voor verwarmen) sinds 1 mei 2021 = 0 m3. Electra verbruik van de warmtepomp (deze heeft een eigen kWh meter,!) ongeveer 700 kWh per jaar.
Opbrengst PV-panelen ong. 2500 kWh/jaar (en een 2e PV set van 3 kWh pp staat in bestelling)
Hebben een 'Bruto' jaar verbruik, dat is inclusief het vermogen wat we zelf opwekken en meteen weer consumeren, van ong. 3300 kWh, een 'netto' jaar verbruik van ong. + 800 kWh.

Maar start bij de 'Basis', het isoleren van je woning. Wat er niet uit waait, hoef je ook niet op te warmen !

Ehh, even vergeten, mijn reacties en toevoegingen zijn onder "Dekker-Lochem" terug te vinden.
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op ma 18 okt 2021, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Zadowolony »

Bij de Consumentenbond kan je nu gratis een ebook downloaden. Zet men alles op een rijtje en legt de verschillen uit. Ik vond dat leerzaam.
https://www.consumentenbond.nl/webwinke ... rgiezuinig
Bert
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Bert »

We gaan het lezen


Bert
Plaats reactie