Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Arie55 »

@Aloys
Dat idee van stoken daar waar het nodig is, komt bij grote kantoorparken vandaan. Dus waarom ook niet thuis inzetten?

De toegevoerde energie in warmtepompen is alleen nodig voor het rondpompen van het gas/vloeistof. De rest is een thermodynamisch verhaal, welke zich niet even laat uitleggen. Grosso modo zit er een factor 3 in, welke C.O.P. wordt genoemd. Groter dan 3 kan, maar dan zijn de installaties flink aan de prijs. Kleiner kan ook (<2) kan je b.v. vinden bij camper airco's. De meeste huis airco's hebben een C.O.P. van 2,8 tot 3.1. Deels kan je het afleiden aan de fysieke grootte van de units van binnen en buiten.

@stobbie
het wordt een stuk lastiger als jij een stuk extra leiding lengte moet leggen. Dan is de voor gevulde hoeveelheid niet toereikend. Dan zie ik de monteur niet even op moleculair niveau (*) uitrekenen wat erbij zou moeten. Anders gezegd, eerst het oude eruit (en weten wat erin zat) en dan precies afgemeten hoeveel erin.
*) zeker als je er een ander gas erin frot dan wat erin zat.
Systemen met een warmtepomp die geschakeld is met een cv ketel, bestaan al een tijdje. Alleen, goed aan de prijs.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door kampo »

In 2008 heb ik zelf 4 airco’s met inverter type LG Artcool (R410) op mijn vorige woning geplaatst.
2 keer 9000 BTU/h in slaapkamers en 2 stuks van 12000 BTU/h in de living/eetkamer.

De keuze voor dit model LG Artcool werd gemaakt omdat die degelijk is, mooier en vooral stiller als andere merken. De Artcool gaf 29dB(A) op de binnen unit waar andere merken rond de 32dB(A) draaien op stand klein. De COP is redelijk en tussen 3 en 4.

Voordien had ik airco van rotzooimerken met inwendige gaslekken en geen wisselstukken leverbaar. Dat wil ik nooit meer want de installatie/onderhoud/reparatie is me duurder als het materiaal. De levensduur probeer ik naar 15 jaar te trekken met minimaal onderhoud.

Deze units kunnen zowel koelen als verwarmen. Dat opwarmen gaat in ongeveer 10 minuten en het verwarmingsvermogen van de inverters is indrukwekkend als je het gaat vergelijken met een radiator of met vloerverwarming. De warmtepompen werkten bij mij complementair aan een vloerverwarming op 30°C en convectoren op 45 à 50°C. Eigenlijk hab ik dus 3 verwarmingssystemen. Woning is redelijk goed geïsoleerd tijdens een renovatie.
Als CV had ik condensatie op gas (van 9 tot 40kW) en er is een sanitair boiler van 270 liter op sanitair solarpanelen van 5m². De boiler heeft ook een cv spiraal naar de gasketel en een 3kW weerstand die nooit gebruikt werd. In het totaal had ik 5 waterpompen gemonteerd. Een paar details heb ik door een vakman laten doen maar >95% van het werk zelf gedaan.

Geen gebruik gemaakt van subsidies of verlaagde BTW maar gewoon goed materiaal met stevige korting gekocht. Alles waar je subsidies op krijgt is een stuk duurder.

In mijn geval was de totaal filosofie voornamelijk ingegeven door besparing, redundantie en complementariteit. We waren slechts beperkt aanwezig als 2 verdieners en met 3 scholieren. De woning in het tussenseizoen overdag laten afkoelen tot 15 à 17°C en snel opwarmen tijdens de paar uurtjes per dag dat iemand aanwezig is.

Volgende ervaringen heb ik gemaakt:
De airco en het inverter verwarmen werden eigenlijk zeer weinig uren/dagen per jaar gebruikt. De units in de slaapkamers het meest als het op draaiuren aankomt.

De geïnstalleerde Lucht/Lucht vermogens waren iets te groot en dat is geen voordeel. Je gebruikt ze omwille van het geluidsniveau bijna altijd op de kleinste stand, maar de COP is dan niet optimaal. Het juist dimensioneren is dus niet makkelijk. Een gasketel mag oversized zijn, een airco/warmtepomp niet.

Het gevoel van zo een blazend toestel kan je mee leven maar top is het niet.
Eerder omwille van snel verwarmen/koelen, complementair en om pieken op te vangen. Het geluidniveau binnen is selectiefactor 1.
Mooi mag maar zo een ding aan de muur blijft ...

De 4 buitenunits werden in een rij op het nieuwe aangelegde platte dak geplaatst. Daar was na 1 jaar ergens een lek dat de dakwerker niet kon vinden. Na lang zoeken en niet vinden werd alles van miserie terug gedemonteerd, een nieuwe EPDM toplaag gelegd en alles terug geïnstalleerd. Zorg dus voor een dak en positie in perfecte staat. Door die miserie zijn de voorziene PV panelen er nooit gekomen.

Alles werd elektrisch conform aangesloten met aardlekschakelaar op aparte circuits en met een extra dak buitenstopcontact voor het afvullen en de vacuumpomp.

Om de trillingen naar het dak op te vangen werden grote 1m lange rubberblokken gebruikt en zowel binnen als buiten is de buitenunit niet te horen.



Het gasverbruik daalde van ongeveer 38.000kWh naar 28.000kWh per jaar (=1.400€) in de topjaren waar we veel thuis waren. Daar bovenop een zeer variabel stroomverbruik van 3000 kWh tot 6500kWh/jaar.
Wat de solarinstallatie betreft die er nooit gekomen is: Het blijft een probleem dat de zon niet schijnt s"nachts en in de winter.

Zo een installatie moet je niet plaatsen om te besparen. Het gaat over meer comfort, meer mogelijkheden, meer ervaring en kennis.
Laatst gewijzigd door kampo op di 05 okt 2021, 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door hathi »

:thumbup: Kampo,ik lees graag,ervaringen uit de praktijk,daar heb je meer aan,dan al die mooie praatjes,maar waar ik tot nu toe nog weinig van gehoord heb,en daar gaat mijn intresse,meer naar uit,naar een elektrische verwarmings ketel,er behoeft niet zo veel veranderd te worden in huis,niet veel duurder dan een gasgestookte ketel,en of je je geld nu uitgeeft,aan een warmte pomp,of aan een groter aantal zonnepanelen/collector,…eventueel,nog met eigen opslag,heel veel zal dat niet schelen,mij lijkt het ideaal …..of zie ik iets over het hoofd?
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door kampo »

Daarvoor heb je een lucht/water warmtepomp nodig.
Een hoge temperatuurversie want je schrijft niet dat je vloerverwarming hebt.

Voor de berekening haal je je gasfactuur er bij. Jaarverbruik in kWh kan je op de afrekening vinden.
Stel je verbruikt 15.000kWh per jaar aan gas met een 24 of 30kW gasketel.
Dan zal je met een elektrische warmtepomp met COP factor 3 ongeveer 5.000 kWh stroom verbruiken.
Ondertussen heb je toch ook de jaarafrekening van je elektriciteit bij de hand.
Dan heb je het bedrag in Euro voor een verbruik van 5000 kWh zo berekend.

Daarna kan je gaan rekenen of je die extra 5000kWh uit een aantal extra de solarpanelen kan trekken. Dat zal ongeveer 5000Wp zijn. Hoeveel de stroom met die solarinstallatie uiteindelijk kost zal afhangen van het huidige teruglever contract met je leverancier en in de toekomst ?
Laatst gewijzigd door kampo op di 05 okt 2021, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Kroppie »

hathi schreef:
di 05 okt 2021, 12:44
:thumbup: Kampo,ik lees graag,ervaringen uit de praktijk,daar heb je meer aan,dan al die mooie praatjes,maar waar ik tot nu toe nog weinig van gehoord heb,en daar gaat mijn intresse,meer naar uit,naar een elektrische verwarmings ketel,er behoeft niet zo veel veranderd te worden in huis,niet veel duurder dan een gasgestookte ketel,en of je je geld nu uitgeeft,aan een warmte pomp,of aan een groter aantal zonnepanelen/collector,…eventueel,nog met eigen opslag,heel veel zal dat niet schelen,mij lijkt het ideaal …..of zie ik iets over het hoofd?
met wat elektrische warmte spiralen/elementen inbouwen in een oude gasketel kom je misschien een heel end.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8840
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door kampo »

Is mij te duur.
Een proefopstelling zal wel meevallen maar
eer je een betrouwbaar en veilig systeem hebt dat automatisch werkt ben je jaren bezig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door hathi »

Begrijpelijk Kampo,maar ik brainstorm,over de in het verschiet liggende situatie,…….hier in Nl waar men een beetje gechanteerd gaat worden,om van het gas af te gaan,en dat gaat hier met zachte dwang,door de belastingen op , en het gas alsmaar te verhogen,tot me wel moet :-B , van enkele warmte pomp eigenaren,heb ik tot nu toe enkel gehoord,dat ze het in de Winter koud hebben in hun nieuwe huis,..en een grondwater pomp,lijkt me ,ook een wel heel grote investering,buiten de aanleg en infrastructuur .?
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Kroppie »

een vriend van mij die na zijn pensionering in schotland is gaan wonen, heeft ook een warmtepomp, werkt perfekt, meeste werk was een diep gaatje boren 120 meter!!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2106
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door jaap van duijn »

@Haiti,

Ok niet zelf gaat niet lukken in ons appartement complex van 2000.
Maar onze zoon blok 8 woningen gebouwd / op geleverd in 2017 mei.
Daar zit ook zo een warmte pomp in geplaatst, trouwens werd geen gas aangelegd, alleen water en elektra.
Die warmte pomp kon hij kopen a 25000.= Euro en alle kosten voor hem, of in gebruik a 115.= Euro per maand en hun alle kosten voor 25 jaar.
Zeg ik koop dat spul hier heb je geld - navraag bij iemand die het weten kan en NIET doen, je gaat er op leeg lopen.
Dat is achteraf dat hun nu 4 x een aanpassing wezen doen zijn en 2 x een storing of wij verkeerde knopjes in gedrukt, maar heeft niets gekost.

Ja dan die pomp die verbruikt toch nog wel wat hoor, dus zeg ik weer plaats zonnepanelen, ja Pa heb je effe € - hallo zeg komt tie weer.
Goed geholpen en 24 panelen op dak en op zuid westen onder flinke hoek. Kreeg hij nadien wel 2000.= € terug van belasting of zo (ik niet dus)
Hij heeft sinds juni 2017 een 33,4MWHh opgewekt t/m aug 2021 en volgende reken som gemaakt:
Betaalde per maand 115.= € aan warmte pomp / Betaalde 120.= € aan NUON als vaste rechten en kreeg ieder jaar 650.= € terug van NUON.
12 x 235 =2820.= minus 650.= is dan 2170.= € per jaar. Dus of ik weet het niet of we doen het verkeerd - wij betalen als 2 oudjes van 70 al 120.= per maand en zijn nog veel weg van huis.

Dan voor of nadeel??
Wij komen uit een appartement met knoppen voor hoger en lager en binnen 10 minuten is het zoveel hoger - lager duurt iets langer.
Dan kom je daar en gaat dat effe niet zomaar, gaat een dag over heen om 1 graad omhoog te gaan, daar moet je echt mee leren leven en werken.
Klein kinderen kijken wel TV maar met dekentje op de bank :), das niet voor de warmte.
Dus goed of niet ? nadeel of niet? mag ik zeggen ik weet het niet. Goedkoper of duurder, wij zijn al meer kwijt met een appartement en hun met 4 in een 3 verdiepingen huis
Ben ik weer veel te lang dradig, maar goed je hebt en TS ook een verhaal

grtn Jaap
Laatst gewijzigd door jaap van duijn op di 05 okt 2021, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie55
Berichten: 5665
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Arie55 »

@kampo
zie je nou hoe makkelijk het rekenen in kWh is, i.p.v. die Ah die gebruikt wordt bij accu applicaties?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2106
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door jaap van duijn »

@Arie55,

Leg ik het verkeerd uit dan weet ik het verkeerd.
Maar even goede "vrienden" .

Jaap
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door bennieh »

stobbie schreef:
ma 04 okt 2021, 22:21
bennieh schreef:
ma 04 okt 2021, 21:45
Misschien dwalen we af, maar anyway:
Gasaansluiting heb ik opgezegd, cv ketel behouden en omgebouwd naar propaan.
Kan de warmtepomp het niet aan, of geeft ie de geest, dan zet ik de ketel bij op flessengas.
Voor nood dus.
Ik heb ook geshopt in buitenland, de CV warmtepomp komt uit Italië en warmwaterboilerwarmtepomp uit Frankrijk.
Wel afdwalen maar wel een superidee! Heb je de warmtepomp gewoon parallel of in serie met je bestaande CV geplaatst? Ik zou thuis ook graag iets van een warmtepomp combineren met mijn huidige combiketel, zodat ik bij echt koude dagen in mijn oude huis op gas kan stoken.
Stobbie, de ketel is zgn. shuntgestuurd. Opzet is gebaseerd op een schema van NIBE (versie 1006F). Meer info hier:https://www.nibe.eu/download/18.42c325d ... vf2_19.pdf
Voor de diverse meng- en verdeelkleppen en open/dicht 3-wegafsluiters geen electronische maar good-old mechanische van Heimeier en Honeywell gebruikt.
Peugeot Expert L2H2 2009
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , bedankt voor deze link, :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13305
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door hathi »

Mooi verhaal Jaap,maar zoiets vermoedde ik al,ik wacht gewoon nog even,met m,n 5 jaar oude ketel, dat lijkt me verstandiger,het ei van Columbus,is er in ieder geval nog niet,al willen ze ons dat wel graag doen geloven,……de huidige hoge gas prijs komt op mij meer over ,als een politiek Europees probleem,met Rusland ?
Hans
Plaats reactie