Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51046
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Gevraagd: ervaring met lucht/lucht warmtepomp



Bericht door Kroppie »

goede middag zijn er hier op het forum mensen die ervaring hebben met bovengenoemde warmte pompen, ik wil eens kijken of ik nog meer uit mijn zonnepanelen kan halen i.p.v. terugleveren aan het net, direkt gebruiken dus, zonder omwegen, gewoon voor thuis dus niet in een camper
bij voorbaat dank

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Zijspan
Berichten: 2563
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Zijspan »

Een pomp die aardwarmte water oppompt is wel leuk maar even je kamer opwarmen is er niet meer bij, net als vloerverwarming duurt dat eeuwig lang, wij hadden dat in ons nieuwbouw huis, snel weer verkocht dat huis.
Kost ook heel wat stroom om te pompen en dat ding stond in de kamer met kast er omheen, maar maakte best nog wat herrie.
Al bij al was dat voor ons geen winst situatie.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Rob A2 »

Ik heb sinds drie jaar een hybride installatie (warmtepomp en cv-ketel). Maar wat jij wil, gaat niet lukken. De warmtepomp gebruik je immers in de periode oktober-april. Dan leveren je zonnepanelen maar weinig stroom. Tenzij je zomers je huis wilt koelen mbv de stroom van de panelen. Dat is dan wel realistisch.
Ter info: ik heb zestig panelen liggen sinds 2013. Ik kon zonder warmtepomp op jaarbasis in mijn eigen stroom voorzien. Kom nu enkele duizenden Kwh’s te kort. Maar gasverbruik is ruim 70% gedaald.
DJSmiley
Berichten: 3970
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door DJSmiley »

Alleen dan is het geen lucht/lucht, maar een water/water pomp vermoedelijk.

lucht/lucht is heel simpelweg een airco. Die kan ook verwarmen.

zowel vloerverwarming als LTV (LageTemperatuurVerwarming) werken heel prima, alleen is het een hele andere benadering van warmte. Comfortabeler als je het eenmaal gewend bent, maar de gedachte 'ik kom thuis en zet de kachel aan' / 'ik ga weg dus op 15 graden' werkt niet. De responsesnelheid is enorm traag. In een goed geisoleerde woning heb je dan een veel constanter leefklimaat, maar even de kachel omhoog zetten is er niet meer bij.

Airco kan prima als alternatief gebruikt worden. Ik gebruik het zelf ook soms. Je hebt meer luchtcirculatie (sneller) door de fan dan een conventionele radiator waardoor het voor je gevoel vlotter warm wordt.

Nadelen is wel dat het rendement behoorlijk afneemt bij lage buitentemperaturen. Sommige modellen werken tot -10, maar ook genoeg types die dat niet halen.

Ander nadeel is dat de zonopbrengst in de winter laag is en vaak niet op de momenten dat je het nodig hebt. Zolang je kan salderen is het een prima optie. Op termijn zal het salderen weggaan en dan kan het opslaan van overtollige energie in batterijen of een warmtebuffer interessanter worden.

Grootste nadeel van een L/L warmtepomp is het geluid en de plaatsing van de buitenunit. Daar maak je niet altijd vrienden mee, zeker niet in een woonwijk. afhankelijk van het type uiteraard.

Goedkoopste is een airco zelf ophalen / importeren uit Spanje of Italie ofzo. Daar zijn die dingen een klap goedkoper. Scheelt soms bijna de helft..
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 270
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Rob A2 »

Is lucht/water. Bij ca nul graden schakelt ie over naar de conventionele ketel. Bij lage temperaturen is het nu nog steeds goedkoper om op gas te stoken. Met de stijgende gasprijzen komt dit omslagpunt dus lager te liggen. Dat is instelbaar. Heb daarnaast nog een lucht/lucht staan ( lees airco) die ik aan het eind en begin van het stookseizoen als verwarming gebruik. Ook om bij kou even snel extra warmte te leveren. Ik heb geen vloerverwarming en geen LTV. Maar gelukkig is mijn huis redelijk goed geïsoleerd en werkt het ook met convectorputten en conventionele radiatoren.
Een en ander is te testen door je cv op Max 60 graden te laten lopen en kijken of je huis dan voldoende warm wordt.
Een lucht/water warmtepomp functioneert als marathonloper, een conventionele cv meer als sprinter.

Mijn ervaring is dat het allemaal niet zo simpel is als vaak voorgesteld wordt door leveranciers, politici, klimaatactivisten, gemeenten, etc. Ook vergt het de nodige zelfstudie en uitzoekwerk. Lijkt een beetje op het zelf bouwen van een LiFePo4 accu. Voorheen wist ik niets van “stooklijnen”, “omslagpunten”, “reactiesnelheden bij bepaalde delta afwijkingen” etc. Het bedienen om het systeem goed en efficiënt te laten functioneren is een stuk lastiger dan een thermostaat bedienen van een normale cv.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10055
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Peter LMC »

Wij hebben een lucht/lucht warmtepomp in de airco zitten Jos.
Ben er zeer tevreden over.
https://klimaatgemak.nl/product/https-k ... s-kopie-2/
Weinig geluid van de buitenunit ondanks dat deze onder het slaapkamer raam op het dak van de carport staat.
In huis alleen wat ventilatorgeluid als deze op max alles op temp aan het brengen is.
Tot min 10 te gebruiken, de buitenunit gaat dan regelmatig dichtvriezen en waar (automatisch) ontdooien.
Dit merk je binnen aan de vermindering van de warme lucht uit de binnen unit.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op zo 03 okt 2021, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51046
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Kroppie »

afgelopen winter met infraroodvloerfolie de huiskamer en keuken verwarmt, en ondanks dat, dit jaar zo,n 2200kwh terug geleverd en van dat terug geleverde daar wil ik zo veel mogelijk zelf van gaan gebruiken, vandaar, kijk ik heb nog een terugdraaiende meter, maar dat gaat eens veranderen, en dan krijg ik per teruggeleverde kwh niet de +_ 0,237 euro terug maar +_0,08 cent dus vandaar, en het is een expiriment, dus begin ik met 2e hands zooi.
(een expierement is een draaiorgel onder de tram :-B )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door JoopBrekken »

Wij hebben een soortgelijke goedkope L/L warmtepomp als Peter meld.
Werkt goed, snel warmte en ongeveer de helft aan verbruikskosten in vergelijk met een HR cv ketel.
Nadeel is dat je wat wind voelt en wat geruis hebt, maar dat laatste daar heb jij geen last van Jos. :-B
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op zo 03 okt 2021, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51046
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Kroppie »

gelukkig EN helaas niet [meer] :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door schapenkop »

Hier ook een split airco, staat nu op verwarmen
Wat Joop schrijft, doordat hij lucht blaast moet de temperatuur wel omhoog.
Vorig najaar van september tot eind december 400 m3 gas bespaart.
Door mijn zonnepanelen maar 100 kWh meer stroom verbruikt
tonic
Berichten: 2412
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door tonic »

Ik volg dit met interesse maar al deze systemen zijn toch alleen interessant zolang je kan salderen?
Ik heb de hoogste warmtevraag als mijn zonnepanelen bijna niks leveren.
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door schapenkop »

Ja dat weet ik niet.
Ik heb hier nog een terug draaiende ferrarismeter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51046
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Kroppie »

klopt, maar ik vind het ook een uitdaging om zo weinig mogelijk energie te gebruiken, en wat ik gebruik zal zo min mogelijk gas moeten zijn, is een soort hobby zeg maar, was in de jaren 70 al met windmolens in de weer, prachtig als de natuur in je energie behoefte kan voorzien [al is aardgas ook natuur natuurlijk].
en ik ben nu 73 zal het ws nooit terug verdienen maar het is leuk en er mee klooien geniet ik ook van.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ducato2000
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: gevraagd ervaring met lucht/lucht warmte pomp



Bericht door Ducato2000 »

Als je overtollige stroom wilt opslaan kun je beter beginnen met lucht/water warmtepompboiler. Die kan overdag de stroom gebruiken om water op te warmen. Maar zolang je volledig kunt salderen kun je natuurlijk ook een lucht/lucht airco met warmtepompfunctie gebruiken.
Ik heb een zonneboilervat van 150 liter (Itho Solior 150) en van daaruit wordt een Inventum Ecolution warmtepompboiler voorzien van opgewarmd water.
De warmtepompboiler draait vaak op zonnestroom. (3 uur ingeschakeld per dag ongeveer)
Plaats reactie