Citroën Jumper 3.0 (2010) met foutmelding P0403

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Raddraijer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 17:16

Citroën Jumper 3.0 (2010) met foutmelding P0403



Bericht door Raddraijer »

Laat ik me even voorstellen als nieuw lid op dit forum. Ik ben 52 jr en heb onlangs in België een Citroen Jumper 3.0 uit 2010 (Euro 4) gekocht om te verbouwen tot campertje. Type L2H2 met 123.000 km. Ik zag op dit mooie forum dat al heel wat mensen hetzelfde idee hebben gehad, er is volop inspiratie te vinden. Dit wordt voor mij de eerste keer om een camper te bouwen, dus bewust een nette, maar ook weer niet al te dure bus gezocht.

Al bij aanschaf brandde het motorstoringslampje. Volgens de verkoper een kleinigheid. De motor start direct, loopt mooi rustig en pakt ook goed op. Maar de storing blijkt hardnekkig en ik verwacht dat ik met de storing de auto niet door de RDW keuring krijg.

Met een OBD tester krijg ik de melding foutcode P0403, met als toelichting: Uitlaatgasrecirculatie Controle Circuit.

Ik heb vervolgens inmiddels zowel de EGR klep vervangen, als de luchtmassameter (zouden beide deze storing kunnen veroorzaken). Ook is de luchtklep schoongemaakt, en de luchtsensor in het inlaatspruitstuk vervangen. Maar alle onderdelen zagen er nog best netjes uit, wat met 123k km ook te verwachten is. Ook zou het een draadbreuk kunnen zijn. Maar dat is lastig te achterhalen, de contacten en de draden bij de stekkers zien er op het oog goed uit. Helaas heeft dit schoonmaken en vervangen van de onderdelen niet geholpen. De storing blijft. Ook als ik de storingsmelding wis, komt hij direct weer terug. Hij meldt de fout al zodra het contact aangaat, nog voordat de motor zelf start. Wel is er een storing bij gekomen: na vervangen van de luchtmassameter krijg ik nu ook P0638 Gaspedaal Actuator bereik / Prestatie Bank als bericht, maar dat zal wel te maken hebben met inleren van die luchtmassameter (of de oude terugplaatsen).

Tja, nu dus mijn hoop op dit forum. Is er iemand bekend met deze storing P0403? :crazy:

Met vriendelijke groet, Geert
Bijlagen
20210908_122016.jpg
20210908_122016.jpg (215.2 KiB) 576 keer bekeken
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Jumper 3.0 uit 2010 met foutmelding P0403



Bericht door tonic »

Met deze storing wordt hij gewoon goed gekeurd bij de RDW. Ook voor de APK is het geen probleem alleen zullen ze daar een roetmeting moeten uitvoeren na het uitlezen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Jumper 3.0 uit 2010 met foutmelding P0403



Bericht door hathi »

Geert,.je schrijft de erg klep vernieuwd,maar je schrijft niet of deauto ook uitgelezen is,en of de foutcode daarna ook gewist is ?
Hans
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Jumper 3.0 uit 2010 met foutmelding P0403



Bericht door larofly »

Ik zou het slangetje van de vacuüm naar de EGR vervangen is vaak poreus.
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Campist
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 20:44

Re: Jumper 3.0 uit 2010 met foutmelding P0403



Bericht door Campist »

Beste Geert,

Heb ook een Citroen Jumper 3.0 bouwjaar 2019 met 115000 km. Heb ook allemaal dezelfde handelingen verricht als
u maar de foutmelding bleef! (P0 638) en brandend motor lampje.

De oplossing bij mij: NIEUWE GASKLEP met onderdeel nummer 163638.] niet bij Citroen gekocht (erg duur € 542,--)
maar op internet gezocht en daar gevonden voor € 163,-)
Nu na 2 jaar geen problemen meer!

Han.
Gebruikersavatar
Raddraijer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 17:16

Re: Jumper 3.0 uit 2010 met foutmelding P0403



Bericht door Raddraijer »

Dank voor het meedenken! Even eerste reactie:

@ larofly: de vacuümslangetjes zien er nog goed uit. Ik zal ze wel vervangen (is natuurlijk simpel), maar ik vermoed dat het niet de oorzaak is. Dan zou de foutmelding pas moeten komen als de motor loopt, nu komt die P0403 foutcode al direct als het contact aangaat.

@ Han: Dat zou het ook nog kunnen zijn misschien. Die klep vervangen kan er dan ook nog wel bij. Ik had hem al schoongemaakt, hij draait overigens best soepel.

@ Hathi: ja, ik heb steeds na het vervangen van een onderdeel de foutcode gewist. Hij geeft dan ook de melding: geen fouten. Maar zodra ik vervolgens het contact uit en opnieuw aanzet komt direct de foutmelding P0403 weer terug. Zelfs al voordat de motor start (die slaat overigens wel direct netjes aan en loopt prima).

Tja, zou die luchtklep dan ook deze foutmelding kunnen geven?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Jumper 3.0 uit 2010 met foutmelding P0403



Bericht door hathi »

Hoe diagnosticeert een monteur de P0403-code?

Scant codes en documenteert de stilstaand beeldgegevens om het probleem te verifiëren.
Wist de motorcodes en test de weg om te controleren of de code terugkomt.
Controleer visueel de bedrading en de verbindingen met de EGR-regelsolenoïde samen met de EGR-temperatuursensor.
Ontkoppelt en controleert de vacuümregelaarsolenoïde van de EGR klep voor een kort of open circuit in de solenoïde.
Controleert solenoïde verbinding voor corrosie in verbinding.
Hans
Ducato2000
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Jumper 3.0 uit 2010 met foutmelding P0403



Bericht door Ducato2000 »

Live data van de betreffende onderdelen uitlezen en controleren.
- Luchtmassa controleren.
- Aansturing EGR

En er de correcte waardes bij zoeken. En bij afwijkingen de onderdelen controleren. Een foutcode geeft alleen een richting. Misschien is de EGR wel ergens afgedopt. En dan zuigt de motor dus teveel lucht aan ipv een deel uitlaatdgas
Gebruikersavatar
Raddraijer
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 17:16

Re: Citroën Jumper 3.0 (2010) met foutmelding P0403



Bericht door Raddraijer »

Inmiddels opgelost, dus ook maar even de uitkomst terug laten weten.

Ik heb de garage maar ingeschakeld, die beschikken over betere meetapparatuur dan ikzelf om eea systematisch door te meten. Bleek dat de luchtmassa meter die ik al had vervangen toch verkeerde waardes gaf. Deze is nogmaals vervangen, nu door een originele (wel 4x zo duur..). Vervolgens bleek ook een draad gebroken bij de stekker naar de EGR klep. Nu beide zaken gerepareerd zijn is de foutmelding weg, en loopt de auto (als vanouds) weer prima.
Plaats reactie