Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Jaapio12 »

Hallo allemaal!

Nadat ik dit forum al zo vaak heb bezocht om technische informatie in te winnen is het nu toch echt tijd om ook een keer lid te worden én informatie te delen. Hartelijk welkom allemaal! Ik ben een tevreden eigenaar van een J5 FFB 540 Europa 2.5D uit 1991 en ja je raad het al; het mag best wat meer pit hebben om wél normaal de bergen op te komen. Na 12.000km probleemloos ermee gereden te hebben is het een wereld van verschil t.o.v de oude Bedford waar we ook veel vele jaren mee hebben gereisd. Graag deel ik de ombouw met jullie omdat het gewoonweg interessant en leuk is maar ook zeker andere kan helpen. Gezien ik al vele jaren sleutel, met techniek bezig ben, handig met handen ben eigen onderhoud doe enz...enz.. heb ik altijd een oog open gehouden naar een CX 2.5 TRD Turbo II blok met 120 pk. En ja, enige tijd geleden heb ik hem gevonden. Wellicht jullie ook wel op de bekende verkoop site, gelukkig was ik snel genoeg.
De camper ( heb ik deels zelf) van alle gemakken voorzien; Zonnepanelen, omvormer 230v, warm water, tv, gastank en BBQ gas aansluiting en nog vele kleine aanvullingen. Gewoon lekker bezig blijven. Ik probeer dit verslage steeds te updaten met zoveel mogelijk foto;s.

De camper:
Afbeelding
http://www.camperverslagen.nl/benz116/p ... J5_540.jpg


Het blok:
Afbeelding
http://www.camperverslagen.nl/benz1116/ ... G_3233.jpg



Ondertussen heb ik het blok klaar gemaakt en natuurlijk weer proberen te laten draaien. Nadat ik de riemen had vervangen, oliewissel, gloeibougies, keerringen, dieselfilter en alles goed had schoongeblazen kwam het moment daar eindelijk aan; diesel oppompen, gloeien en starten.
Helaas wilde de blok na meerdere pogingen echt neit aanslaan. Uiteindelijk met een beetje remmenreinigen in de inlaat gespoten en het blok kwam tot leven. Na controle bleek dat er geen diesel door de pomp met opgevoerd naar de verstuivers. Met een kunststof hamer een tik tegen de brandstofpomp kwam er eindelijk diesel uit de leidingen. Ik vermoed dat er gewoonweg iets vast zat.
Wederom gloeien en starten; Wroem! het blokje loopt gelijk netjes stationair, regelmatig en zonder rook. Wat geweldig.

Eerste loop:
http://www.camperverslagen.nl/benz1116/ ... otor_1.mp4


De voorbereidingen:
Gezien het blok, de M25-669 andere spruitstukken heeft dan een U25-673 motor komt ik daarmee niet goed weg. Na het drama gelezen te hebben van een ander forumlid met de ombouw, ben ik op zoek gegaan aan spuitstukken van de U25/673 motor. Nou, ik hoop niet dat iemand anders dat ook moet gaan doen. Ze zijn schaars en dus erg duur. Uiteindelijk toch een inlaat én uitlaatspruitstuk gevonden voor een klein prijsje.De turbo komt nu in een betere hoek te staan en ik dat meot dus gaan passen. Ik kwam eerst 3 cm te kort omdat de voorbalk in de weg zit. Nu heb ik 1.5 cm ruimte volgens de meting.

Drukdoos:
Het blok dus een een grote onderhoudsbeurt gegeven te hebben incl koppeling, las ik ook nog dat het membraan van de drukdoos op de pomp kan gaan scheuren en lekken. Nu het toch allemaal toegankelijk is, vervang ik de membraantjes ook maar gelijk. Beetje speurwerk maar toch nog wel te krijgen.

Intercooler:
De originele intercooler van de CX is me toch een ding. Veel te groot en lastig te plaatsen. Gelezen dat die van een Audi A4 zou passen. Deze gekocht en inderdaad, dat gaat ook goed komen

De bak:
De CX heeft natuurlijk een hele andere overbrengverhouding maar toch ga ik wel wat van die bak gebruiken, namelijk de 5e versnelling. Deze zijn als het goed is nagenoeg identiek op de verhouding na. Met de 5 van de CX draai ik lagere toeren, naast dat ik 16" velgen wil monteren. Is wel een punt wat ik niet direct uitvoer, ik kan deze later ook vervangen aangezien je er wel goed bij kan. De 5 van de huidige bak giert toch wel behoorlijk en heb daar toch minder vertrouwen in.

Zo, dat was de eerste inleiding. Wanneer ik de membraantje binnen heb, kan ik die vervangen en is het nu enkel nog het plannen van de ombouw. Ik heb er erg zin in!
Laatst gewijzigd door Jaapio12 op do 13 okt 2022, 9:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouw J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door Kroppie »

wil je de 5e heel houden doe dan de lage/korte verhouding in een camper , en zeker met de 16 inch wielen, een camper is een stuk zwaarder dan de cx, heeft de stroomlijn van een flatgebouw, en de 5e heeft al niet de reputatie erg robuust te zijn.
verder veel succes

membranen?, zie dit topic:
viewtopic.php?f=14&t=8456661

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 30 sep 2021, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ombouw J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door ducati 900 »

Welkom, interessant hoor, dit ga ik volgen.
We hebben hier ook nog een Hobby 600 staan waar wel wat anders in kan.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door tonic »

Mooi project!

Even ter info voor jou en andere mensen welke willen gaan ombouwen. Vroeger waren zulke ombouwen nooit een probleem maar tegenwoordig moeten alle voertuigen op de Nederlandse weg een typegoedkeuring hebben. Bij het plaatsen van een motor met een andere motorcode en bij vermogenstoenames moet er een RDW keuring volgen. Deze kun je aanvragen via de RDW site.
de volgende tekst komt dan ook van die site:

Motorwijziging
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.

Het gaat om de wijziging van:

de motorcode of het motortype;
het aantal cilinders;
de cilinderinhoud;
de brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

Als je het huiswerk goed doet dan is het bij een voertuig uit 1991 geen groot probleem. Bij nieuwere voertuigen op basis van een Europese typegoedkeuring is het een moeilijk en mogelijk kostbaar traject.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door ducati 900 »

Bedankt voor de waarschuwing , was bekend maar wie zal dat controleren?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door tonic »

Ah de camperforumpakkansberekening :-B

De verzekeringsmaatschappij of verkeersongevallenanalyse team van de politie als er een ernstig ongeluk gebeurd.
Of als er bij schade een WOK melding op je voertuig wordt gezet. Bij deze WOK keuring bij de RDW moet het voertuig wel aan de typegoedkeuring voldoen. in tegenstelling tot een normale APK keuring.
Dus vandaar de waarschuwing als je veel geld en moeite in je voertuig stopt zou ik het gewoon mee regelen. Voor jezelf of voor de toekomstige eigenaren. Het zijn een paar spelregels die je even moet volgen en dan komt het goed.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door Bas vd laar »

Pffff
Gaan we weer :roll:

OT

Leuk project!
Ik wil nog eens een 2.8 JTD of 2.8 IDTD in mijn oldtimer hebben, en dan nog wat optimaliseren.
Lijkt me heerlijk rijden

Was het niet eenvoudiger geweest om een 2.8 IDTD uit een Ducato of Master erin te zetten?
Die zijn voldoende voorhanden en hebben standaard 122 pk
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op do 30 sep 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door ducati 900 »

:thumbup: :thumbup:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door tonic »

Daarom even een praktijk voorbeeld.

je kent ze wel die jongens met een petje met zo'n fast and furious blingbling auto. Spreken s'avonds af bij de Mac en gaan elkaars auto's showen.
Na het showen worden er natuurlijk ook straatraces gehouden. Met de politie was het natuurlijk elke avond een kat en muis spelletje.
Met elkaar in contact met een mobieltje en als de politie in de buurt was werd er niet geracet. maar als de politie weg was ging het los.
Daar was oom agent wel klaar mee, dus die gingen vlak bij de mac een verkeerscontrole houden. Al de bling bling auto's hoppa een fuik in.
Oom agent vond al die auto's toch wel erg veel herrie maken dus alle auto's kregen een WOK melding.
Dus alle petjes op naar de RDW met hun blingbling karretjes. Astra 1,2 bleek een 2,4 geworden en een 1.3 golfje een 2 liter. Allemaal gewoon 4 cilinders dus voor de APK geen probleem. Maarrrrrrrrrrrr bij die WOK keuring wordt er wel gekeken naar de typegoedkeuring en dat wist oom agent :-B .
Het naderhand regelen van de ombouw ging het niet worden want dan moet je aantonen waar de motor uitkomt. en ook moet je een rekening overleggen van de gebruikte motor. Dus er bleven 2 mogelijkheden over voor die petjes, of terug bouwen naar een originele motor. Of opnieuw gaan opwaarderen maar dan in de juiste volgorde en met de juiste papieren en de daarbij horende keuring. het kenteken kwam anders niet terug.

Nu zal je met je camper niet gaan straat racen maar een WOK melding kan best snel gegeven worden na een aanrijding. of verkeerscontrole waarbij de RDW aanwezig is.

Ook verzekeringsmaatschappijen en ongevallen analyse teams maken gebruik van de aanwezige typegoedkeuringen.
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door Jaapio12 »

Dank voor het aandragen van de RDW punten. Ik had dat niet vermeld Maar die keuring ga ik uiteraard doen. Mijn eerdere herkeuringen bij de RDW zijn gelukkig altijd goed verlopen. Huiswerk doen en weten wat je hebt gedaan wordt altijd op prijs gesteld door de RDW keurmeester.Een correcte vermelding op het kenteken is een waardevol (administratief) gegeven.

Laatst met de Bedford was ook en leuk moment, precies op de dag dat deze 40 werd bij de RDW staan voor de LPG inbouw keuring.Ik was één van de weinigen die nog een voertuig op LPG liet rijden, de meeste sloopten juist LPG eruit omdat de tax regels destijds werden veranderd. Konden er wel om lachen.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door tonic »

Bas vd laar schreef:
do 30 sep 2021, 21:10
Pffff
Gaan we weer :roll:

OT
Volgens mij zitten we hier op het forum om iemand of andere die het willen van de juiste info te voorzien.
Dus daar gaan we weer...............iedereen kan doen met die info wat hij wil. Maar vernoemen lijkt mij op zijn plaats omdat niet iedereen de regeltjes kent. Als je ze kent mag jezelf een keuze maken.
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door Jaapio12 »

Bas vd laar schreef:Pffff
Gaan we weer :roll:

OT

Leuk project!
Ik wil nog eens een 2.8 JTD of 2.8 IDTD in mijn oldtimer hebben, en dan nog wat optimaliseren.
Lijkt me heerlijk rijden

Was het niet eenvoudiger geweest om een 2.8 IDTD uit een Ducato of Master erin te zetten?
Die zijn voldoende voorhanden en hebben standaard 122 pk
Tsja, ik denk dat ik dan meer ombouw werk heb en ook met elektronica denk ik, heb met eerlijk gezegd niet verdiept in deze blokken.

De Citroën blokken die nagenoeg 1 op 1 passen hadden meer mijn voorkeur.ze zijn natuurlijk wat ouder en minder gangbaar aan het worden. Goed onderhoud en niet racen zal er best nog wel een 50dkm gemaakt kunnen worden.

Dank voor de interesse Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door 309T16 »

Blok past op zich natuurlijk. Maar de opzet van dynamo, waterpomp, hydrauliekpomp, stuurbekrachtigingspomp is compleet anders.

Meen mij te herinneren, dat de nokkenas uitwendig daardoor anders is.

Ik heb nog een TRD II blok liggen. Wou dat ooit eens in de inmiddels verkochte J5 gaan gebruiken.
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door Jaapio12 »

Beste mensen,

Volgende week gaat de ombouw beginnen. Alle onderdelen zijn binnen en de koude dagen gaan beginnen.

Aangezien ik ook van het motorrijden ben, wil ik ook graag een aanhanger achter de J5 kunnen hangen. Helaas heeft het kenteken 0kg trekgewicht in welke vorm dan ook vermeld staan. Dat is jammer….

Eerder deze week heb ik dus de rdw verzocht om de trekgewichten op het kenteken te vermelden. Dat was na het indienen van een schriftelijk verzoek geen probleem en heb de gewichten vanaf vandaag netjes op het kenteken staan.

Naast het ombouwen van het blok zal ik ook een (gekeurde) trekhaak installatie gaan inbouwen. Zonder vermelding goedkeuring kan/mag ik nu in ieder geval al de eerste 750kg trekken.

Leuke vooruitzichten. Ik zal jullie zeer binnenkort op de hoogte houden van de ombouw werkzaam heden!
Plaats reactie