Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door Bas vd laar »

Leuk! Ik houd van dit soort projecten :thumbup:
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD turbo ii



Bericht door Jaapio12 »

Ik kijk er helemaal naar uit. Als voorbeeld, met de J5 en de motoren rondrijdend door de hoge tatra…hoe geweldig….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door 309T16 »

:thumbup:
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Jaapio12 »

Gisteravond met de ombouw begonnen. De camper in de schuur gezet en begonnen om ruimte te maken in de motorruimte. Eerste doel was om het voorfront te demonteren om een heldere blik op alles te kunnen werpen.

Eerst in de motorruimte alle kabels, slangen, luchtfilter e.d verwijderd waar mogelijk. Het brandstoffilter wat aan het front vast gemaakt is moet ook los.Die komt niet meer op de plek terug want daar gaat de intercooler geplaatst worden.
Het front zit zelf met 4 bouten vast; twee aan de zijkant en twee onder in elke hoek. Nadat het front eruit is getild, ontstaat er een stuk meer ruimte.
Wel stootte ik per ongeluk het pompje uit het tankje met ruitensproeier vloeistof. natte boel gelijk over de vloer.
Nu er meer ruimte is heb ik de gang te pakken. Ik begin van links naar rechts te werken en haal de accu los, brandstof slangen/kabels, voeding op de brandstofpomp, voeding voor de gloeispiralen, startmotor en dynamo los en als laatste de aardlitze strippen en de draden voor de achteruitrijlicht op de bak. Nu ik goed de poelies van de waterpomp kan bekijken, zit daar wel verschil in ten opzichte van het CX blok. De waterpomp zal ik zijn geheel omzetten. De waterpomp van het CX blok zit vol met gekristalliseerd koelvloeistof en heeft ook een snaar minder zie ik. Ik bouw hetgeen over waarvan ik weet dat het goed is en werkt en heb gelijk al nieuwe snaren ( twee gladdde, twee met tanden) besteld. Ook deze info van dit geweldige forum gehaald.

Daarnaast de versnellingspook los gemaakt en wat waterslangen achter op het blok. Eigenlijk bedenk ik me op dat moment dat ik al ver op weg ben met de demontage van het blok. Enkel de stekassen, km-teller kabel, oliedruk draadjes moeten nog los en dan kan het blok in de takel worden gehangen. Zo verstreek avond nr. 1.

Morgen is het doel om de naafmoeren lost te maken met dop 46, de camper op steunen te plaatsen en de aandrijflijn te demonteren. Dan zal ik nogmaals controleren of ik geen verbinding ergens over het hoofd heb gezien en de motor in de takel gaan hangen.
Wel wil ik het liefst ook de bumper demonteren voordat de motor er overheen moet komen.In de hoeken zag ik wel bouten zitten en ook onder de bumper die helaas erg roestig zijn.

T\wee vragen:
Heb ik het goed dat de de bouten in de hoeken van de bumper los moeten en de 4 stuks die in de voorste balk zitten? of moeten er nog meer los?
Het oliefilter en huis van de ongeblazen motor ook mee gewisseld moet worden? Het staande filter(huis) past niet ivm het schutbord?


Zie hier:
Afbeelding
http://camperverslagen.nl/benz116/pictu ... G_3636.jpg

Afbeelding
http://camperverslagen.nl/benz116/pictu ... G_3637.jpg
Laatst gewijzigd door Jaapio12 op di 11 okt 2022, 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Bas vd laar »

.Die komt niet meer op de plek terug want daar gaat de intercooler geplaatst worden.
Bij het plaatsen van de intercooler wordt deze gewoonlijk op een beugel gezet en iets achter de intercooler geplaatst, wel op dezelfde plek, dit is ook handig met de slangen die er lopen.
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Jaapio12 »

Zo het blok is eruit en ik kan beginnen met het ombouwen van de waterpomp, versnellingsbak, dynamo, vacuümpomp, oliefilterhuis en startmotor. Die laatste is nog maar 3 jaar oud dus neem ik lekker mee.

De waterpomp zat op beide blokken erg vast aan de draadeinden. Corrosie tussen staal en aluminium. Ik zal de draadeinden schoon schuren en de gaten in de waterpomp met een boortje opfrissen.

Versnellingsbakolie was wel licht grijzig en verwacht dat dit van de 5e versnelling is. Bak doet het perfect alleen die 5e zit me niet lekker. Zal toch even een inspectie gaan doen.

Nieuwe snaartjes zijn ook binnen, nu nog de tijd om weer verder te gaan….

Afbeelding
http://camperverslagen.nl/benz1116/pict ... G_3637.jpg
Afbeelding
http://camperverslagen.nl/benz1116/pict ... 5_blok.jpg
Afbeelding
http://camperverslagen.nl/benz1116/pict ... blok_2.jpg
Laatst gewijzigd door Jaapio12 op di 11 okt 2022, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Bas vd laar »

Je foto's zijn allemaal onzichtbaar.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Bas vd laar »

Deze linkjes werken prima
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Jaapio12 »

Beste mensen,

Eerst ga ik even door het stof; Ik ben een slechte vlogger ;-) De afgelopen tijd druk geweest met de ombouw maar echt veel te weinig foto's gemaakt. Ik ben steeds lekker bezig geweest en het blok ligt erin, draait, rijdt, rookt en stinkt; gewoon zoals een diesel hoort te doen.
Wat een vermogen zeg, wat een wereld van verschil. Gisteren een rondje wezen rijden en ik moet nu echt oppassen met het intrappen van het pedaal. Een wegdek wat iets vochtig is, geeft heel slippende banden ondanks ze 7000km oud zijn. Het blok is ook een stuk stiller dan de ongeblazen versie en icm al die isolatie is het een wereld van verschil.

Wat heb ik de laatste dagen gedaan:

- De eerdere delen( oliefilterhuis, waterpomp enz) omgebouwd. De nokkenas is geheel hetzelfde en heb alles daarvan 1 op 1 kunnen overzetten.
- membraan op de pomp vervangen. Oude zag er nog goed uit maar het materiaal was wel behoorlijk hard
- kleppen gesteld
- snaren gemonteerd en afgesteld
- temperatuur sensoren vervangen
- Wastegate pot verplaatst en afgesteld
- 5e versnelling nagekeken; Deze zag er netjes uit en is al een keer vervangen.Wegspringende veertjes was even een tegenvaller maar alles lag in de buurt. Na de bakolie eens op een wit vel uitgestreken te hebben, zag het er toch stukken beter uit.Stromende olie uit een bak met een fel schijnende LED lamp geeft een raar effect heb ik gemerkt.
- tijdelijke plek en aansluitingen voor de intercooler gemaakt. Had toch echt andere slangen nodig. Ik heb een gebruikte intercooler set gekocht bij een aanbieder in Malden die ik één dezer dagen ontvang.
- Blok er weer ingetakeld met nieuwe motorsteunen
- Uitlaat aangepast; De originele bocht heb ik aangepast en gelast zodat deze op de huidige uitlaat past. Deze ga ik nog vervangen voor een TD uitlaat met grotere diameter. Let niet op de rommelige werkbank :bang: :bang: :-B
- alles weer gemonteerd.

Proefrijden;op 3,5 cilinders het terrein af en na een rondje warm rijden werd de motor wakker. Stukje meer vermogen maar ik merkte niet echt dat de turbo in actie kwam. Ik moest het membraan beter afstellen en WHAM, daar is die! Wat een ervaring. Twee verstuiverleidingen spetteren wel dus die moet ik nog even overzetten.

Dit weekend de intercoolerbuizen monteren en dan is dit project afgerond. Binnenkort een eerste ronde door NL maken om "vrienden" te worden met het blok. Je moet toch even, ook al is het je eigen "bouw", er vertrouwen in krijgen. Daarna een bezoekje aan de RDW brengen om het werk te laten beoordelen en het kenteken aan te laten passen.....Ik heb er veel zin in!

Infohoekje( specifieke delen ombouwen):
- Waterpomp ombouwen en poelies
- Oliefilterhuis ombouwen
- motorsteun distributiezijde ombouwen
- Spruitstukken van een TD motor gebruiken; scheelt veel aanpaswerk
- Intercooler van een Audi A4 2.5 TDi gebruiken
- Uitlaat bocht vanaf de turbo aanpassen.
- Wastegaste iets verplaatsen
- Manometer plaatsen om de turbodruk te meten
- en 16" velgen monteren ( ToDo )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://camperverslagen.nl/benz116/pictu ... k-erin.jpg
http://camperverslagen.nl/benz116/pictu ... erin-2.jpg
http://camperverslagen.nl/benz116/pictu ... _bocht.jpg
Laatst gewijzigd door Jaapio12 op di 26 apr 2022, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Atoz »

We moeten allemaal doen waar we goed in zijn, sommigen zijn dat met motoren ;-)
Hierbij de aangepaste linkjes

Edit: ik zie dit
Manometer plaatsen om de turbodruk te meten
- en 16" velgen monteren ( ToDo )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Omhoog
Laatst gewijzigd door Atoz op vr 05 nov 2021, 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Jaapio12 »

Euh….zijn de foto weer niet zichtbaar?
Heel vreemd wat het zijn directe links. Ik zie de foto’s gewoon goed. Benieuwd wat je hebt aangepast?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door hathi »

Allemaal goed zichtbaar,Jaapio,je kan nog altijd fotograaf worden, :-B maar wel goed bezig, gaat in ieder geval sneller dan mijn object 10 jaar geleden, :thumbup:
Hans
Jaapio12
Berichten: 16
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 18:57

Re: Ombouw Peugeot J5 2.5D naar TRD Turbo II



Bericht door Jaapio12 »

Beste mensen

Na 5000 heerlijke kilometers waarvan een deel nu ook op 16” velgen is helaas de koppakking defect geraakt. Ik kreeg grote luchtbellen in het systeem en keiharde slangen.
Gelukkig wel thuis gekomen met tussenpozen en de kop eraf gehaald. Op een cilinder was de pakking door. De metalen ring was vermoedelijk doorgerot en uiteindelijk te zwak geworden. Naast een nieuwe pakking, bouten en een gevlakte kop rijdt ik inmiddels alweer zwevend over de snelwegen

Het verbruik ligt tussen de 1 op 10 tot 1 op 11. Een behoorlijk verschil als de voorgaande 1 op 8. Ik ben nog steeds erg blij met de motorwissel.

Nu heb ik een ander issue, het lek bij de gashendel op de dieselpomp. Nu heb ik niet echt speling kunnen voelen en wil graag, minstens de o-ringen vervangen van het asje. Heeft iemand ervaring met enkel het vervangen van de ringen zonder het deksel te vervangen?
Indien iemand mij kan helpen met een deksel en ringen als een revisieset hoor ik dat ook graag.

Helaas is de krukaskeerring ook aan het lekken ondanks ik die heb vernieuwd tijdens de motorwissel. Moet toch weer het riempje los en het blok iets naar beneden. Vorige keer heb ik al met de keerring zitten stoeien omdat de lip ombuigt als ik de keerring er recht in wil zetten. Iemand nog een tip?

Groeten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie