Koelvloeistof controleren?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
hobbyhup
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 20:12

Koelvloeistof controleren?



Bericht door hobbyhup »

Het koelvloeistofreservoir linksboven van de Fiat Ducto 2.5 TD 1993 is niet doorzichtig en een min/max aanduiding staat er ook niet op. Heb nu maar met een peilstokje gemeten alleen lastig te zien want kleurloze vloeistof. Had wel de indicatie dat er niet meer dan 2cm instond dus weinig. Zou halfvol gooien met eveneens kleurloze Coolant Longlife -36 1 mengbaar veilig zijn of beter eerst nog de oude vloeistof eruit hevelen?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: koelvloeistof



Bericht door Bas vd laar »

Is het wel koelvloeistof en geen water?

Het vat moet ongeveer half vol zitten, ik voel het gewoon met mijn vinger.
Zit niet echt te weinig in hoor, er zitten nog vele liters in het koelsysteem zelf.
Klein beetje bijvullen, misschien 200 ml.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: koelvloeistof



Bericht door Kroppie »

enkel het expansievaatje leegmaken heeft weinig zin, beter is om de onderste radiatorslang los te nemen en het hele systeem leeg laten lopen (kachelkraan ook even open zetten) en het systeem weer vullen tot halverwege expansie vatje met een bekende koelvloeistof, het mengen van verschillende onbekende koelvloeistoffen is niet aan te raden.

en vullen, na het weer vastzetten van de onderste slang, langzaam vullen tot half expansie vat,, dop er nog niet opdraaien, motor starten en warmdraaien, motor goed warm is en niveau op peil, dan pas dop erop draaien dan kan de lucht er n.l nog uit , als de dop vast is niet meer

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Patrick1307
Berichten: 118
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29

Re: Koelvloeistof controleren?



Bericht door Patrick1307 »

Het lijkt mij overdreven om je hele koelsysteem af te tappen als er maar een beetje bijgevuld moet worden.

Patrick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelvloeistof controleren?



Bericht door Kroppie »

als je weet wat er nu inzit is bijvullen prima, maar Ts weet niet wat er nu inzit , en ik weet geen onbekende koelvloeistoffen gaan mengen!, en zo kostbaar is kvs nu ook weer niet, maar is een aanbeveling van mij, absoluut geen voorschrift!!

en stel , er zit een heldere vloeistof in en dat is mss wel water en je vult een halve liter water of kvs bij, en dan gaat het van de winter vriezen, en toen?
nee, niet mijn manier

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Koelvloeistof controleren?



Bericht door Chevy55 »

Je kan het ook meten , je koopt als zo een apparaatje voor 6E , weet je in iedergeval tot welke temperatuur - je beschermd bent .

.
Laatst gewijzigd door Chevy55 op ma 27 sep 2021, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
hobbyhup
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 20:12

Re: Koelvloeistof controleren?



Bericht door hobbyhup »

Kroppie schreef:
ma 27 sep 2021, 20:06
als je weet wat er nu inzit is bijvullen prima, maar Ts weet niet wat er nu inzit , en ik weet geen onbekende koelvloeistoffen gaan mengen!, en zo kostbaar is kvs nu ook weer niet, maar is een aanbeveling van mij, absoluut geen voorschrift!!

en stel , er zit een heldere vloeistof in en dat is mss wel water en je vult een halve liter water of kvs bij, en dan gaat het van de winter vriezen, en toen?
nee, niet mijn manier

jos
Ik kan er beter niet van proeven, zeker? Misschien zit er een geur aan, zal overmorgen eens proberen.
Gebruikersavatar
Patrick1307
Berichten: 118
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29

Re: Koelvloeistof controleren?



Bericht door Patrick1307 »

Voelen kan wel, volgens mij is koelvloeistof zeepachtig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Koelvloeistof controleren?



Bericht door Chevy55 »

Kan proeft beetje zoet , weet je alleen dat het niet alleen water is , maar verder niet veel .
En geen slok nemen !!
Vroeger deden ze het in de wijn , en dat bleek dodelijk , dat was echter glycol .
hobbyhup
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 20:12

Re: koelvloeistof



Bericht door hobbyhup »

Bas vd laar schreef:
ma 27 sep 2021, 19:45
Is het wel koelvloeistof en geen water?

Het vat moet ongeveer half vol zitten, ik voel het gewoon met mijn vinger.
Zit niet echt te weinig in hoor, er zitten nog vele liters in het koelsysteem zelf.
Klein beetje bijvullen, misschien 200 ml.
Er zit nog maar een bodempje in, 2 cm ongeveer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koelvloeistof controleren?



Bericht door Kroppie »

hoeveel is niet interessant, kan je bijvullen, WAT zit er in , weet je dat niet zeker ?, vervangen!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Koelvloeistof controleren?



Bericht door ducati 900 »

Een keer verversen kan nooit kwaad en doe dan de remolie ook eens, een behoud voor je systeem.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
hobbyhup
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 20:12

Re: Koelvloeistof controleren?



Bericht door hobbyhup »

Kroppie schreef:
ma 27 sep 2021, 20:55
hoeveel is niet interessant, kan je bijvullen, WAT zit er in , weet je dat niet zeker ?, vervangen!

jos
Ga het doen! Bedankt.
Plaats reactie