geluk bij een ongeluk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door isoplus »

:-B :thumbup:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door Aloys »

Helemaal eens, Peter vertelt gewoon over wat hij heeft meegemaakt. En ik lees uit zijn bijdrage dat hij veel meer verstand van motortechniek heeft dan ik!
Dus van Peter kunnen we nog wel eens plezier hebben, in geval van een technische vraag.

Ik wens Peter vele mooie kilometers met zijn aankoop, nu hij de problemen heeft opgelost!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door peterkon »

Hallo allemaal,
Mijn insteek is dat ik door de reactie van mijn vrouw nu geen kapot gedraaide motor heb, poelie is van binnen van rubber, is heel heet geworden. Bescherming kappen aan de buitenkant plastic. Deze zijn dus ook brandbaar. Voor hetzelfde geld was het in een vakantie op de snelweg gebeurd en was alles afgebrand geweest. Of poelie klapt door de kunststof kap naar de distributie riem en sloopt die, gevolg kleppen naar de eeuwige jachtvelden. Dus mazel dat het voor de deur is.
EN
Bij het demonteren zag ik dat de remblokken ook wel vervangen mochten worden. Immers als je op vakantie bent en je gaat een goeie berg af dan worden blokken heet, en als er dan minder dan 3 of 4mm op zit kan de blok los raken van het metalen oppervlak, de rest kan je wel raden. Ik heb dit namelijk meegemaakt met een boot trailer, remschoen los van het metalen oppervlak, sloeg dubbel bij de tegenover gelegen remschoen. Wiel blokkeerde en klapte van de velg. Dit met een bootje van meer dan 1000Kg er op en op de snelweg.
Was efkens zweten aan het stuur.
De betreffende bout van de remklauw die ooit door een prutser van een monteur scheef dan wel gesloopt er in is gedraaid is iemand die niet zijn baan waardig is. Dit had als hij er uit was gebroken levens kunnen kosten.
Ik wil alleen maar met mijn verhaal zeggen dat geloof niet alles wat men in de garage op papier zet of vertelt.
Er is iemand in Brabant die altijd zegt:
GELOVEN IS GOED, CONTROLEREN IS BETER.
Veilige en plezierige Km voor alle Camperaars gewenst.

Grt Peter :cheers:
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door Japie »

Helder verhaal. Ik controleer ook bij een vreemde garage voor mij. Eigen garagehouder geef ik op zijn falie en zet hem met zijn benen wijd.

Waarschuwing is dit verhaal eigenlijk voor iedereen, ook een monteur kan zijn dag niet hebben en is zelf even checken alleen maar goed.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door Aloys »

Vrienden van ons hebben dezelfde monteur als wij, een éénmansbedrijfje, ZZP'er en een betrouwbaar adres. Ze moesten er nog heen voor APK, maar gingen eerst naar een bandenbedrijf waar ze hun winterbanden hadden achtergelaten. De winterbanden werden erop gezet en er werd gemeld: "uw remblokken voor zijn bijna op, daar zou ik niet mee naar het buitenland durven!"
Ze lieten dat voor wat het was, de auto moest immers nog voor de APK bij de "eigen" monteur. Die zei: "die remblokken zijn nog niet half op, die vervang ik op zijn vroegst bij de APK van volgend jaar!"

Het Opeltje van mijn schoonmoeder liet ik eens APK keuren bij een dealer voor € 17,50. Was een aanbieding. De auto werd echter afgekeurd op de rechter fuseekogel, kosten circa € 250. Ik heb € 17,50 afgerekend en ben naar mijn eigen Fiat dealer gegaan.
Daar werd het Opeltje opnieuw afgekeurd, maar nu om de linker fuseekogel. Wat moet je nou als leek met dat soort dingen?

Goede ervaringen? Een loshangend stuk blik aan mijn grote demper, onder de camper, in 2018. Een soort buitenmantel. In Frankrijk, dus met Google translate opgezocht hoe ik dat moest benoemen en uitleggen. De demper was niet lek, dus ik wilde alleen dat stuk blik verwijderd hebben, en thuis wel verder kijken.
Een en ander aan de chef-monteur bij een garage in Florac uitgelegd en hij was het met me eens. Hij reed de auto naar binnen, op de enige onbezette brug (ze hadden er 5 en ze waren erg druk) en flexte dat losse deel blik van mijn demper. Al met al was ik daar een half uurtje. Toen ik hem vroeg "wat krijgt u van mij?" zei de man: "doe maar een tientje..." Zó kan het dus ook, en die demper zit er nu, 3,5 jaar later, nog onder! :D

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door ducati 900 »

Half uur werk om een stuk blik los te flexen is ook werk, veel gepraat in tussentijd zeker?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door travelscout »

Het lijkt me zinvol eens te laten beoordelen (door een andere garage) of er wel de juist D-riem en componenten waren gemonteerd.
Paul.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door Aloys »

ducati 900 schreef:
di 28 sep 2021, 20:33
Half uur werk om een stuk blik los te flexen is ook werk, veel gepraat in tussentijd zeker?
Je had eens moeten zien hoe druk het was in die garage! Vier van de 5 bruggen bezet, alleen nog eentje in de hoek vrij. Die man moest nogal manoeuvreren voordat onze bus op die brug stond. En dan achteruit er weer uit, gereedschapskarretjes aan de kant enz. En van te voren, voor de garage, de boel eerst bekijken op de knieën. Het heeft 'm echt wel even van zijn werk gehouden! :D

Mijn punt is dat je (ik althans) bij voorbaat uitga van een situatie waarin men zal proberen je te 'naaien', in financieel opzicht. Zoals in de Nederlandse voorbeelden die ik noemde. En dat verwacht je dan eigenlijk nog meer in het buitenland, wanneer je de taal onvoldoende beheerst voor een zakelijk gesprek. En dat dat dus helemaal niet hoeft, dat er ook nog eerlijke mensen werken in die garages! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door ducati 900 »

Ah okay, ja dat is keurig afgehandeld dan.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door Atoz »

Aloys schreef:
wo 29 sep 2021, 8:07
Mijn punt is dat je (ik althans) bij voorbaat uitga van een situatie waarin men zal proberen je te 'naaien', in financieel opzicht. Zoals in de Nederlandse voorbeelden die ik noemde. En dat verwacht je dan eigenlijk nog meer in het buitenland, wanneer je de taal onvoldoende beheerst voor een zakelijk gesprek. En dat dat dus helemaal niet hoeft, dat er ook nog eerlijke mensen werken in die garages! :D
Niet alleen in garages maar ook bij andere herstellingen heb ik dat Belgisch/Nederlands gevoel.
Maar het is ook ons al een keer of.... Vijf (5!) overkomen dat we ergens in den vreemde geholpen werden.
Pools, Portugees, Spaans, Frans, zelfs in het Nederlands. Wij kunnen probleem aan! (Zie verder)

Wat wij doen is het probleem eerst uitschrijven in het Nederlands, is soms al moeilijk genoeg
Vervolgens in de lokale taal, Google Translate is onze vriend.
Ook alle auto en adres gegevens zetten we er op
Dan naar de ''garage'' waar we altijd in de lokale taal eerst uitbundig het personeel begroeten (doet wonderen)
En vervolgens geven we dat netjes geschreven briefje af.
Doet wonderen!

En tot nu toe zijn al die herstellingen best betaalbaar gebleven.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door Transitje »

We hebben twee keer een garage nodig gehad in het buitenland, na de eerste keer in Portugal liep ik erg moeilijk want er was me behoorlijk een poot uitgetrokken, veel meer vervangen dan nodig was bij ons oude Fordje. De tweede keer in Frankrijk een totaal andere ervaring, ondanks grote drukte met voorrang geholpen en op een uiterst vriendelijke manier geholpen. Toen ik wilde afrekenen was het maar zo'n luttel bedrag dat ik meer wilde betalen maar dat werd vriendelijk afgewezen. Gelukkig hadden we nog wel wat lekkers voor bij de koffie voor ze in de bus liggen. Zo kan het dus ook.
Probeer op het internet een exploded view te vinden van je auto, er zijn er genoeg, zodat je eventueel kunt aanwijzen wat er stuk is, of de monteur kan dat, dan communiceert het een stuk gemakkelijker.
Googel maar eens op: exploded view en dan je merk en type, kiezen voor: afbeeldingen
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door Kampeermark »

Aloys schreef:Goede ervaringen? Een loshangend stuk blik aan mijn grote demper, onder de camper, in 2018. Een soort buitenmantel. In Frankrijk, dus met Google translate opgezocht hoe ik dat moest benoemen en uitleggen. De demper was niet lek, dus ik wilde alleen dat stuk blik verwijderd hebben, en thuis wel verder kijken.
Een en ander aan de chef-monteur bij een garage in Florac uitgelegd en hij was het met me eens. Hij reed de auto naar binnen, op de enige onbezette brug (ze hadden er 5 en ze waren erg druk) en flexte dat losse deel blik van mijn demper. Al met al was ik daar een half uurtje. Toen ik hem vroeg "wat krijgt u van mij?" zei de man: "doe maar een tientje..." Zó kan het dus ook, en die demper zit er nu, 3,5 jaar later, nog onder! :D

Afbeelding
Niet helemaal inhoudelijk, maar ik heb 2 weken geleden het zelfde gehad, stuk plaat van de demper over het asfalt.. gelukkig een oude schaar mee, en er zelf onderuit geknipt Afbeelding

Goed om te lezen dat ie nog jaren mee gaat!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door peterkon »

Zo, alles is opgelost.
remmen van Brembo voor en achter gedaan.
Multi riem van Continental met rollen en poelie.
Kan er weer tegen.
Bedank voor alle info en reactie.
En wie weet komen we elkaar tegen.
Grt peter :cheers:
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: geluk bij een ongeluk



Bericht door Peter+Annie »

peterkon schreef:
di 28 sep 2021, 18:49

Bij het demonteren zag ik dat de remblokken ook wel vervangen mochten worden. Immers als je op vakantie bent en je gaat een goeie berg af dan worden blokken heet, en als er dan minder dan 3 of 4mm op zit kan de blok los raken van het metalen oppervlak,
Zo werkt t niet helemaal natuurlijk;als jij ziet dat je remblokken 4 mm hebben,en het hier niet mee eens bent ,geef je een monteur opdracht om ze te vervangen.
Als remblokken ( of remvoering) slechts 3 of 4 mm dik zijn is t geen gelopen race dat ze daadwerkelijk eraf zullen branden.

Bij een technische controle word de auto een testbank gezet en word (electronisch) de ( wettelijk vereiste) remvertraging opgemeten,en zolang deze binnen de gestelde eisen valt is er voor een monter geen enkele noodzaak om de remvoering te vervangen.

Indien die remblokken of remvoering niet "verglaast" is,of de remschijf of remtrommel niet ingesleten is zal de remvertraging( theoretisch) exact t zelfde zijn als bij gloednieuwe blokken.
De dikte van de remvoering heeft n.l. geen enkele invloed op de remvertraging zolang de blokken of remvoering het staal niet raken van de remschijf of remtrommel.
Plaats reactie