Airco Fiat Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Airco Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Omdat de HD veel te laag bleef heb ik de compressor vervangen en het systeem weer bijgevuld. De airco werkte weer prima maar na 5 maanden en 4000 km verder weer geen goede werking. De magn. koppeling slaat wel in hoewel de LD en HD intussen nog maar ca 1B bedragen. Waarschijnlijk is de druk afgenomen omdat er gas verloren gaat door het aan- en afkoppelen van de drukmeters. Tijdens metingen daarvoor kwam de druk nog tot ca 6B met een uitschieter van de HD tot 25 B. De uitgang van de compressor naar de condensor werd toen ook nog goed warm. Voordat ik het systeem weer bij laat vullen wil ik deze keer het filter vervangen en nagaan of het expansieventiel nog goed werkt. Het probleem is dat ik niet weet waar deze onderdelen te vinden zijn bij deze 3 ltr motor.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: airco fiat ducato 250



Bericht door Kroppie »

soms is de koelradiator/intercooler lek.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: airco fiat ducato 250



Bericht door Chevy55 »

Condensor heet zo een ding , en gezien de druk nu , kun je bijna wel zeker zijn dat het systeem lek is zoveel verlies je niet met de slangen een paar x aan en af koppelen .
Verstandiger is dan om hem af te persen en het lek boven te krijgen .
Als er nog druk is , kun je slangen aansluitingen ern de condensor inspuiten met sopje , de oude bellenblaas methode werkt nog altijd goed .
De enige min daarvan is de bereikbaarheid van de onderdelen , je kan waarschijnlijk niet overal bij .

Afkoppelen meter , eerst hoge druk kant los , zijn tegenwoordig allemaal snelkoppelingen , systeem laten lopen , en dan wat in slangen zit gaat via lage druk kant , het systeem in , dan verlies je verwaardeloosbaar aan gas .
Ook is het beter als je een compressor vervangt om het droger filter te vervangen , altijd doen , voorkomt een hoop problemen, als ie namelijk verzadigd is met vocht , bevriest het expansie ventiel , en krijg je allerlei klachten .

Wat de locatie van filter droger , kans is groot dat de filter droger op of tegen condensor aan zit , volg de hogedruk leiding , dan kom je vanzelf bij filter droger langs op weg naar de condensor .
Sterker nog nog , even googelen is niet los vervangbaar , daarvoor moet je de condensor ook vervangen .

Wil je dat niet , dan langdurig vacumeren , maar is de boel al wat ouder , dan zou ik er niet meer naar kijken , maar vervangen , dr kosten van 1x vullen , koop je waarschijnlijk al een nieuwe condensor voor .
2 zelfs , zie ze al aangeboden voor 60€ , ik zou wel voor gerenomeerd merk kiezen .
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Airco Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Bedankt voor de informatie maar ik kan op dit moment niet verder met onderzoeken. Ik vernam dat mijn bevriende gasleverancier in de lappenmand ligt. Als hij weer opgeknapt is kan er weer wat druk opgebouwd worden om eventuele lekkage op te sporen.
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1171
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Airco Fiat Ducato 250



Bericht door larofly »

pas bij mijn 3 lit. gevuld en uv toegevoegd. toen uv lamp erbij en controleren op lekkage :-B
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
mike 70
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 18:25
Locatie: RIJSSEN

Re: Airco Fiat Ducato 250



Bericht door mike 70 »

Om terug te komen op mijn laatste mededeling van 29-9-2021. Eind januari airco bijgevuld tot druk voldoende was om te werken. Enkele maanden afgewacht waarbij druk nagenoeg op peil bleef. BIjgevuld tot goede werkdruk. Nu voorlopig maar afwachten.
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Airco Fiat Ducato 250



Bericht door Bakkertjes »

en vervang ook de ventielen eens bij de aasluitingen
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Plaats reactie