Ervaringen met elektrische handrem?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Ervaringen met elektrische handrem?



Bericht door hurktoilet »

Vanwege mijn gezondheidsproblemen rijd mijn vrouw tegenwoordig ook met de camper. Had ze eigenlijk al vaker moeten doen, maar ja, dat grote ding en rijden vond ze toch al niet leuk, terwijl ik altijd denk dat ik net zo goed het gaspedaal (of de rem) in kan trappen als ik toch in de auto zit.
Anyway, dat rijden komt wel goed, op één ding na. Ze is klein en tegelijkertijd de laag geplaatste handrem van de ducato 2003 en koppeling en gas bedienen lukt haar domweg niet.
Nu heb je een handremverhoger. In een oud draadje is al eens genoemd dat je je draaistoel dan helemaal niet meer omgedraaid krijgt. Is misschien op te lossen. Het is een klemsysteem, dus ik neem aan dat je het ook makkelijk kunt verwijderen. Dat kan als we op keggen willen staan, en dan kan ik die laatste 20 cm wel rijden :cheers:
Maar je hebt ook elektrische handremmen, die extra bijgezet worden en met een motortje een remblok op je achterwiel zetten. Krijg je gewoon een knopje voor op je dashboard, je bestaande handrem blijft intact. Nadeel lijkt me dat je die bij een onverhoopt lege accu niet kunt gebruiken (ook niet uit zetten).
Afgezien daarvan lijkt het systeem me ideaal. Ja, het is prijzig (800 euro ex montage). Maar na de ervaring dat twee familieleden 500 km heen en terug moesten rijden om mijn camper en mijn vrouw uit Frankrijk terug te halen, weet ik één ding: dat (plus het gedonderjaag met de alarmcentrale over wat allemaal wel en niet mogelijk is, in een stress-situatie na een ongeluk) wil ik nooit meer.
SVP geen reacties in de sfeer van dat de verzekering het gewoon op had moeten lossen. Dat vind ik ook, en dat knokken we nog wel uit. Maar dat is een andere discussie. Voor nu gaat het er om dat mijn vrouw gewoon moet kunnen rijden.
Ben dus gewoon benieuwd naar ervaringen met extra 'elektrische handremmen'. Mag wat geld kosten, maar dan moet het wel gewoon werken...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Ervaringen met elektrische handrem?



Bericht door Zijspan »

Ooit eens een automatische handrem gehad op de Renault auto, was wel handig soms, even duwtje tegen de auto kan niet meer ging er automatisch op bij contact uit.
Maar als deze extra handrem jullie onderweg houd lijkt mij dat een oplossing, net als de automatische versnellingsbak.
En bij accu leeg ga je vanzelf niet weg, dan start de camper ook niet, draait de motor weer dan is er weer stroom.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
tonic
Berichten: 2437
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ervaringen met elektrische handrem?



Bericht door tonic »

Ik ben die systemen nog nooit tegengekomen als aftermarket opbouw systeem. Dat zegt natuurlijk niet zoveel maar heb er mijn bedenkingen bij.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ervaringen met elektrische handrem?



Bericht door isoplus »

+1, geen stroom is niet het grootste probleem. Startkabels mee en je haalt de rem eraf met stroom uit de huishoudaccu toch?
Ik had een Hymer op een Ducato zonder automaat, vooral stad en filerijden brak mij op den duur op, de knietjes worden ouder :wink:
Nu met de robotbak en de kleinere afstand tussen stuur en deur in het busje gaat alles weer als vanzelf. Dus doen als je daar door weg kunt blijven gaan.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ervaringen met elektrische handrem?



Bericht door isoplus »

Dat bestaat al heel lang, je zou even moeten zoeken bij bedrijven die auto's ombouwen voor mindervaliden. Ik ben de naam van het bedrijf kwijt maar dat leverde een familielid een Vito waarbij remmen en handrem vanaf een kolom aan het stuur bediend werden.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Ervaringen met elektrische handrem?



Bericht door jopan53 »

In hoever kan de onderstoel aangepast worden zodat de zetel dichter tegen het stuur komt te staan en lager.

Ikzelf heb een ISRI zetel die in bijna alle richtingen verstelbaar is. Met de juiste maat onderstoel en een in de hoogte en diepte ruim verstelbare zetel kunnen jullie misschien beiden comfotabel achter het stuur zitten.

Groeten en succes, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Ervaringen met elektrische handrem?



Bericht door Gino608D »

isoplus schreef:
do 23 sep 2021, 9:27
Dat bestaat al heel lang, je zou even moeten zoeken bij bedrijven die auto's ombouwen voor mindervaliden. Ik ben de naam van het bedrijf kwijt maar dat leverde een familielid een Vito waarbij remmen en handrem vanaf een kolom aan het stuur bediend werden.
Welzorg Auto op Maat doet dat in ieder geval:
https://www.welzorg.nl/auto-op-maat/
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ervaringen met elektrische handrem?



Bericht door travelscout »

Geen ervaringen maar misschien wel een andere suggestie:
https://www.whatvan.co.uk/test-drives/f ... king-brake
Paul.
Plaats reactie