Houtvrije opbouwconstructie
Houtvrije opbouwconstructie
Dit onderwerp gestart n.a.v. een ander topic waarin dit terloops ter sprake kwam maar wat daardoor "off-topic" raakte.
Voor mij is een houtvrije opbouw het belangrijkste selectiecriterium bij de aanschaf van een camper. Verder vind ik het van belang dat er isolatiemateriaal gebruikt wordt wat geen water opneemt zoals Styrofoam en dat de buitenkant van GFK is.
Maar ik merk dat hier verschillend over gedacht wordt. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Mijn overweging is dat iedere camper vroeg of laat te maken krijgt met lekkage. En dat lekkage meestal opgemerkt wordt als het al in een vergevorderd stadium is.
Bij een camper met een houtvrije opbouw met Styrofoam-isolatie is het in dat geval een kwestie van de oorzaak van de lekkage opsporen en verhelpen. En het geheel laten drogen.
Maar als er hout in de opbouw verwerkt is, zeker in combinatie met bijv. Styropor-isolatie wat water vasthoudt is de kans groot dat dit dusdanig aangetast is dat het vervangen moet worden wat een arbeidsintensieve klus is met een grote onkostenpost tot gevolg.
Het voordeel van een buitenkant van GFK t.o.v. aluminium is dat het veel sterker is en er daardoor minder snel schade ontstaat als je een ander object raakt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Voor mij is een houtvrije opbouw het belangrijkste selectiecriterium bij de aanschaf van een camper. Verder vind ik het van belang dat er isolatiemateriaal gebruikt wordt wat geen water opneemt zoals Styrofoam en dat de buitenkant van GFK is.
Maar ik merk dat hier verschillend over gedacht wordt. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Mijn overweging is dat iedere camper vroeg of laat te maken krijgt met lekkage. En dat lekkage meestal opgemerkt wordt als het al in een vergevorderd stadium is.
Bij een camper met een houtvrije opbouw met Styrofoam-isolatie is het in dat geval een kwestie van de oorzaak van de lekkage opsporen en verhelpen. En het geheel laten drogen.
Maar als er hout in de opbouw verwerkt is, zeker in combinatie met bijv. Styropor-isolatie wat water vasthoudt is de kans groot dat dit dusdanig aangetast is dat het vervangen moet worden wat een arbeidsintensieve klus is met een grote onkostenpost tot gevolg.
Het voordeel van een buitenkant van GFK t.o.v. aluminium is dat het veel sterker is en er daardoor minder snel schade ontstaat als je een ander object raakt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
- Bas vd laar
- Berichten: 6298
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Houtvrije opbouwconstructie
Niet mijn ervaring, er zijn veel goed gebouwde campers te koop.Mijn overweging is dat iedere camper vroeg of laat te maken krijgt met lekkage
Je sluit op deze manier wel veel types uit, ik zou een vochtmeter kopen als je bang bent voor vocht, en regelmatig controleren, dat geldt ook voor de naden.
Re: Houtvrije opbouwconstructie
Dan moet je een buscamper kopen deze worden ook steeds populairder ik heb nu 4 campers versleten in 22 jaar en de volgende wordt een buscamper. Het verschil word steeds kleiner qua luxe en comfort ook geen kitnaden en ander onderhoud meer. Tenzij je een rijdende stacaravan wilt kopen van een meter of 8 a 9 meter dan houd het op.
Mvrgr.Wil
Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Re: Houtvrije opbouwconstructie
En ook bij een buscamper zijn er kitnaden, kijk maar eens goed naar de overgangen tussen de platen. Ze vallen niet op, omdat ze meegespoten zijn in de carrosserie kleur. Ook die kitnaden kunnen lekken.
Bij GFK kan osmose optreden (door kleine barstjes in de gelcoat, dat is de gladde, soms gekleurde, buitenste laag) kan er water de glasvezellaag bereiken en de gelcoat laag los drukken. Verder worden er in een GFK opbouw versterkingen 'in gelamineerd' ter hoogte van ramen, luiken en deuren zodat die daaraan vastgeschroefd kunnen worden. Als daar water bij komt ontstaat er of roest (bij stalen elementen) of houtrot, tenzij de versterkingen bestaan uit materialen die niet gevoelig zijn voor vocht. Maar zelfs watervast verlijmd multiplex (wat vaak toegepast wordt als ingelamineerde versterking) gaat onbeschermd op den duur door vocht aangetast worden.
Materialen zeggen lang niet alles, ook de wijze van toepassing en constructie is van groot belang.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Bij GFK kan osmose optreden (door kleine barstjes in de gelcoat, dat is de gladde, soms gekleurde, buitenste laag) kan er water de glasvezellaag bereiken en de gelcoat laag los drukken. Verder worden er in een GFK opbouw versterkingen 'in gelamineerd' ter hoogte van ramen, luiken en deuren zodat die daaraan vastgeschroefd kunnen worden. Als daar water bij komt ontstaat er of roest (bij stalen elementen) of houtrot, tenzij de versterkingen bestaan uit materialen die niet gevoelig zijn voor vocht. Maar zelfs watervast verlijmd multiplex (wat vaak toegepast wordt als ingelamineerde versterking) gaat onbeschermd op den duur door vocht aangetast worden.
Materialen zeggen lang niet alles, ook de wijze van toepassing en constructie is van groot belang.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Houtvrije opbouwconstructie
Lekken is idd wel een dingetje wat je goed in de gaten moet houden.
Zijn er ook nog nadelen van een kunststof/GFK opbouw?
Denk bv aan sterkte, vormvastheid, verlijmbaarheid (hechting) en hitte bestendigheid.
Zijn er ook nog nadelen van een kunststof/GFK opbouw?
Denk bv aan sterkte, vormvastheid, verlijmbaarheid (hechting) en hitte bestendigheid.
Re: Houtvrije opbouwconstructie
Het enige nadeel wat ik ken is dat het na verloop van tijd wat verkleurd.
Vanuit mijn watersportverleden weet ik niet beter dan dat osmose alleen optreedt in dat deel van een polyester boot dat permanent in het water ligt, dus onder de waterlijn.
Dat soort verstevigingsprofielen zijn doorgaans van aluminium.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Vanuit mijn watersportverleden weet ik niet beter dan dat osmose alleen optreedt in dat deel van een polyester boot dat permanent in het water ligt, dus onder de waterlijn.
Dat soort verstevigingsprofielen zijn doorgaans van aluminium.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
- seth_space
- Berichten: 8655
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Houtvrije opbouwconstructie
Er zijn meer campers van 30 jaar en ouder met houtopbouw dan campers zonder houtopbouw
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Houtvrije opbouwconstructie
Hout in de opbouw heeft ook veel voordelen...
Veel sterkere en stabielere wanden.
Delaminatie van de gelcoat toplaag komt weinig voor.
Als het goed is gaat het jarenlang mee.
Net zoals enkel GFK+isolatie zonder hout veel nadelen heeft.
Zeker een lichte dunwandige opbouw spat bij een ongeval helemaal uit elkaar.
Met hout in de wanden ben je veiliger. Alhoewel dat relatief is.
Bij houtvrij hoop je dat ze het inwendig toch een beetje zijn gaan verstevigen.
Verkleuren, slecht tegen UV kunnen, hard en broos worden bij veroudering, scheurvorming en barsten, zijn alvast een paar slechte eigenschappen.
De volledig houtvrije camper ga je niet vaak tegenkomen.
Veel sterkere en stabielere wanden.
Delaminatie van de gelcoat toplaag komt weinig voor.
Als het goed is gaat het jarenlang mee.
Net zoals enkel GFK+isolatie zonder hout veel nadelen heeft.
Zeker een lichte dunwandige opbouw spat bij een ongeval helemaal uit elkaar.
Met hout in de wanden ben je veiliger. Alhoewel dat relatief is.
Bij houtvrij hoop je dat ze het inwendig toch een beetje zijn gaan verstevigen.
Verkleuren, slecht tegen UV kunnen, hard en broos worden bij veroudering, scheurvorming en barsten, zijn alvast een paar slechte eigenschappen.
De volledig houtvrije camper ga je niet vaak tegenkomen.
Groeten Kampo
Re: Houtvrije opbouwconstructie
ik zou ook denken aan massieve banden, kunnen niet lek raken, en vooral niet mee gaan rijden !!, stel je voor dat de motor of de bak slijt, kortom niets is voor eeuwig zelfs wij niet.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bob Diesel
- Berichten: 31957
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Houtvrije opbouwconstructie
Gedachte kronkel
In de vliegtuig industrie is Aluminium/koolstof
En kunstof icm verlijmen al jaren toepasbaar
Denk dat er geen houtenlat meer constructief word gebruikt
In de camper wereld
Het zal wel weer het kostenplaatje zijn
Maar dat het dus veel beter kan
Ik denk van wel
Maar dan gaat het te lang mee en dat is slecht voor de omzet getallen
In de vliegtuig industrie is Aluminium/koolstof
En kunstof icm verlijmen al jaren toepasbaar
Denk dat er geen houtenlat meer constructief word gebruikt
In de camper wereld
Het zal wel weer het kostenplaatje zijn
Maar dat het dus veel beter kan
Ik denk van wel
Maar dan gaat het te lang mee en dat is slecht voor de omzet getallen
Re: Houtvrije opbouwconstructie
Verkleuren is een bekend probleem. Maar ik vraag mij af hoevaak de overige zaken die je noemt voor komen. Ik lees daar op dit forum niet of nauwelijks over. Terwijl lekkage-ellende een onderwerp is wat regelmatig voorbij komt.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Re: Houtvrije opbouwconstructie
Voor roest aan onze bus (Jumper uit 2015) ben ik niet zo bang. De stukjes dak die we eruit hebben gezaagd en die nog maanden in de tuin hebben gestaan, onbehandeld, in weer en wind, vertoonden nog niet het minste roestplekje toen we de tuin opruimden.
Desondanks behandelen we elke zaagsnede en elk boorgat keurig met Hmmerite hoor.
Desondanks behandelen we elke zaagsnede en elk boorgat keurig met Hmmerite hoor.