Bob Diesel schreef:Gedachte kronkel
In de vliegtuig industrie is Aluminium/koolstof
En kunstof icm verlijmen al jaren toepasbaar
Denk dat er geen houtenlat meer constructief word gebruikt
In de camper wereld
Het zal wel weer het kostenplaatje zijn
Maar dat het dus veel beter kan
Ik denk van wel
Maar dan gaat het te lang mee en dat is slecht voor de omzet getallen
Blijkbaar is bij een camper zelfs verdicht isolatiemiddel al sterk genoeg om zonder allerlei ingewikkelde koolstof alu constructies als materiaal voor een opbouw te dienen.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
En isolatie voor de stevigheid is win-win lijkt me
Op de site van Hymer Duitsland is prima te zien hoe zo'n camper, zonder hout, in elkaar steekt. Dat Pual systeem werkt prima, onze Hymer hebben wij 10 jaar niets aan hoeven doen anders dan even wassen met een borstel en schoon water.
Hoe ontevreden wij verder ook waren over andere zaken, de waterdichtheid stond boven elke verdenking.
Nu hebben wij een standaard Ducato-busje en daar zitten toch echt een flink aantal kitnaden op, door de wijze van puntlassen en kitten zal dat niet gauw gaan lekken.
Ik heb meer bedenkingen over de wijze waarop de dakluiken en kabeldoorvoeringen aangebracht en gekit zijn, het lijkt alsof de camperbouw een zeer traditionele en langzaam lerende industrie is wat dat betreft.
Versieren en bling-bling, daarin lopen ze voorop en zolang klanten daar voor vallen zal er wat dat betreft weinig veranderen.
Hier staat een kipcaravannetje in de tuin uit de jaren zestig van de vorige eeuw, veel hout en nietjes maar nog steeds waterdicht.
Waarschijnlijk met aandacht en vakmanschap gebouwd?
Ben benieuwd wanneer de schimmel verhalen van vol plastic campers komen. Bij kunststof kozijnen is dat ook reeds een steeds vaker voorkomend verschijnsel.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
PUAL schijnt te dateren van 1978.
Dus als dat in de tussentijd geen problemen op heeft geleverd dan zou ik daar ook maar niet meer op gaan wachten Seth
maar sommige plastics verouderen sneller dan hout rot en ijzer roest.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
seth_space schreef:Ben benieuwd wanneer de schimmel verhalen van vol plastic campers komen. Bij kunststof kozijnen is dat ook reeds een steeds vaker voorkomend verschijnsel.
Er drijven nog legio polyester zeiljachtjes die in de 60-er jaren gebouwd zijn en dus al meer dan 50 jaar oud zijn. Dus voor dat verschimmelen ben ik niet zo bang.
Maar gaat dat niet vooral om osmose? Dat is een bekend probleem. Maar dat doet zich alleen voor op het gedeelte van de boot onder de waterlijn. Dat gedeelte is bij een camper doorgaans niet zo groot
Conclusie is dat je dus niet zomaar kan stellen dat houtvrij het beste is.
Er zijn ook vandaag weinig campers die volledig houtvrij zijn, ondanks wat ze beweren. Houtvrij is eerder een marketing kreet.
De kwaliteit van de opbouw en afwerking is veel belangrijker.
Veel vakmanschap is over de jaren verloren gegaan.
Gelukkig is er ook nieuwe kennis bijgekomen. Ik ben alvast geen voor of tegenstander van helemaal houtvrij.