Houtvrije opbouwconstructie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door Marco Polo »

Heb nog geen nadeel gehoord van houtvrij?.
Alleen die osmose bij onderwaterschepen van polyesterbootjes.

Wat is er aan vakmanschap verloren gegaan?
Zelf de notoire Italiaanse camperbouwers waar je hier regelmatig waarschuwingen tegen kon horen omdat ze na een aantal jaren structureel lekten en niet houtvrij waren zijn na hun faillisementen opgekocht door Trigano en weer verder gegaan waar ze gebleven waren.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door Marco Polo »

Zat van de week in een NKC uitgave te lezen dat er alleen in NL honderden bedrijfjes zijn die campers bouwen.
In het voorjaar ook zo’n bouwer tegen gekomen in Spanje.
30 jaar lang van een uit de hand gelopen hobby zijn bedrijf gemaakt.
Net met pensioen, natuurlijk op pad met eigen bouwsel, en bedrijf zonder problemen voortgezet door een medewerker volgens mij.
Vraag is enorm.
En je gaat me niet vertellen dat daar geen vakkennis zit.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op za 25 sep 2021, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door lassche »

Precies. Dat is ook mijn (voorlopige) conclusie. En het is toch ook niet voor niks dat de merken uit het hogere segment er zo'n 25 jaar geleden mee begonnen. En dat er steeds meer merken, tegenwoordig ook in het lagere segment volgen.
Ik zie er alleen maar voordelen in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door seth_space »

@lassche, nee zeker niet allen osmose maar ernstige en soms gevaarlijke schimmel op polyester.
Meestal vocht en ventilatie als oorzaak, maar dat is immers bij hout niet anders.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door lassche »

Ik kende het schimmelverschijnsel eerlijk gezegd niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door lassche »

Wat ik er zo over lees is de oorzaak een combinatie van hoge luchtvochtigheid, warmte en stilstaande lucht.

Ventileren is dus het devies.

Maar in een boot (die in het water ligt) is de luchtvochtigheid sowieso al hoger dan in een camper verwacht ik. Dan zal de factor luchtvochtigheid in een camper en daarmee de kans op schimmel ook minder groot zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door seth_space »

Of de luchtvochtigheid in een boot hoger is waag ik te betwijfelen. Maar praktijk ervaring kan dat logenstraffen natuurlijk.
En ja, ventilatie is en blijft essentieel.
Waarmee ik maar aangeef dat een camper met houtopbouw zeker niet hoeft onder te doen voor een houtvrij opbouw.
De vele zeer oude campers bevestigen dat beeld.
Ook een houtvrij opbouw zal dus gecontroleerd moeten worden op lekken.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door TestCase »

Nu lees ik steeds over, zeer gevaarlijke, schimmel op polyester maar ik ken dat verschijnsel niet. Heeft iemand een pointer/url? Graag onderbouwen.

Ik kan niets vinden.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
lassche
Berichten: 997
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door lassche »

En een buitenwand staat los van aldanniet een houtvrije opbouw. Er zijn ook merken die houtvrij bouwen met een aluminium buitenwand.

Voordeel van GFK is dat het veel sterker is en makkelijker te repareren. Nadeel is de verkleuring op termijn en misschien de genoemde schimmel. Ben wel benieuwd of er iemand is die dat zelf ondervonden heeft.
Het voordeel van aluminium is de langere kleurvastheid. Nadeel is dat het minder sterk is dan GFK en daarmee eerder kans op schade. Verder bestaat er kans op aluminiumrot.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door kampo »

Bij zelfbouw kan je de samenstelling van je panelen zelf kiezen.
Dat zijn dan eigenlijk panelen die oa ook voor koelwagens gebruikt worden.
De GFK (ook wel gelcoat) laag binnen en buiten is naar keuze 1,2 of 3mm dik)
3mm zal je bij fabrieks kampeerwagens weinig tegenkomen.
Daar is alles flinterdun en fragiel. Gelukkig wordt het wat sterker door de samenbouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door seth_space »

TestCase schreef:
zo 26 sep 2021, 8:31
Nu lees ik steeds over, zeer gevaarlijke, schimmel op polyester maar ik ken dat verschijnsel niet. Heeft iemand een pointer/url? Graag onderbouwen.

Ik kan niets vinden.

//Kees
Er zijn er heel veel te vinden.
Hier een wilkekeurige
https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... -polyester
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door TestCase »

Ooh, dat is gewone schimmel die ontstaat bij een vochtig milieu. Zie sommige badkamers, etc. Heeft niets met polyester te maken maar ontstaat overal waar het vochtig blijft, hout, metaal, beton, pleisterwerk, steen,....
https://www.murenvochtig.nl/schimmel-in-huis/badkamer
Elke camper, elk zeiljacht, elk huis (vooral het zéér goed geïsoleerde) kan hier last van krijgen wanneer je niet goed ventileert.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door seth_space »

Dus dat verzonnen voordeel van vol kunststof kan op dezelfde manier behandeld worden dan houtbouw (wat ik al eerder aangaf)
Lekkages direct aanpakken en ventileren en je houtopbouw gaat minstens zo lang mee als kunststof bouw.
In de praktijk blijkt dat er meer oudere houtbouw campers zijn, dus echt lange termijn moet kunststof zich nog bewijzen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door Marco Polo »

Blijft een dubbele discussie waarbij het materiaal van de sandwichwanden en de inhoud door elkaar blijven lopen.
Plaats reactie