Houtvrije opbouwconstructie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door lassche »

Dit onderwerp gestart n.a.v. een ander topic waarin dit terloops ter sprake kwam maar wat daardoor "off-topic" raakte.

Voor mij is een houtvrije opbouw het belangrijkste selectiecriterium bij de aanschaf van een camper. Verder vind ik het van belang dat er isolatiemateriaal gebruikt wordt wat geen water opneemt zoals Styrofoam en dat de buitenkant van GFK is. 

Maar ik merk dat hier verschillend over gedacht wordt. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Mijn overweging is dat iedere camper vroeg of laat te maken krijgt met lekkage. En dat lekkage meestal opgemerkt wordt als het al in een vergevorderd stadium is.

Bij een camper met een houtvrije opbouw met Styrofoam-isolatie is het in dat geval een kwestie van de oorzaak van de lekkage opsporen en verhelpen. En het geheel laten drogen. 

Maar als er hout in de opbouw verwerkt is, zeker in combinatie met bijv. Styropor-isolatie wat water vasthoudt is de kans groot dat dit dusdanig aangetast is dat het vervangen moet worden wat een arbeidsintensieve klus is met een grote onkostenpost tot gevolg.

Het voordeel van een buitenkant van GFK t.o.v. aluminium is dat het veel sterker is en er daardoor minder snel schade ontstaat als je een ander object raakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door Bas vd laar »

Mijn overweging is dat iedere camper vroeg of laat te maken krijgt met lekkage
Niet mijn ervaring, er zijn veel goed gebouwde campers te koop.
Je sluit op deze manier wel veel types uit, ik zou een vochtmeter kopen als je bang bent voor vocht, en regelmatig controleren, dat geldt ook voor de naden.
Will
Berichten: 3529
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door Will »

Dan moet je een buscamper kopen deze worden ook steeds populairder ik heb nu 4 campers versleten in 22 jaar en de volgende wordt een buscamper. Het verschil word steeds kleiner qua luxe en comfort ook geen kitnaden en ander onderhoud meer. Tenzij je een rijdende stacaravan wilt kopen van een meter of 8 a 9 meter dan houd het op.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1790
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door doov »

Maar bij een buscampert heb je meer kans op roestvorming.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door gjvonk »

En ook bij een buscamper zijn er kitnaden, kijk maar eens goed naar de overgangen tussen de platen. Ze vallen niet op, omdat ze meegespoten zijn in de carrosserie kleur. Ook die kitnaden kunnen lekken.

Bij GFK kan osmose optreden (door kleine barstjes in de gelcoat, dat is de gladde, soms gekleurde, buitenste laag) kan er water de glasvezellaag bereiken en de gelcoat laag los drukken. Verder worden er in een GFK opbouw versterkingen 'in gelamineerd' ter hoogte van ramen, luiken en deuren zodat die daaraan vastgeschroefd kunnen worden. Als daar water bij komt ontstaat er of roest (bij stalen elementen) of houtrot, tenzij de versterkingen bestaan uit materialen die niet gevoelig zijn voor vocht. Maar zelfs watervast verlijmd multiplex (wat vaak toegepast wordt als ingelamineerde versterking) gaat onbeschermd op den duur door vocht aangetast worden.

Materialen zeggen lang niet alles, ook de wijze van toepassing en constructie is van groot belang.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door Metor »

Lekken is idd wel een dingetje wat je goed in de gaten moet houden.
Zijn er ook nog nadelen van een kunststof/GFK opbouw?
Denk bv aan sterkte, vormvastheid, verlijmbaarheid (hechting) en hitte bestendigheid.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door lassche »

Het enige nadeel wat ik ken is dat het na verloop van tijd wat verkleurd.

Vanuit mijn watersportverleden weet ik niet beter dan dat osmose alleen optreedt in dat deel van een polyester boot dat permanent in het water ligt, dus onder de waterlijn.

Dat soort verstevigingsprofielen zijn doorgaans van aluminium.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door seth_space »

Er zijn meer campers van 30 jaar en ouder met houtopbouw dan campers zonder houtopbouw :mrgreen:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door kampo »

Hout in de opbouw heeft ook veel voordelen...
Veel sterkere en stabielere wanden.
Delaminatie van de gelcoat toplaag komt weinig voor.
Als het goed is gaat het jarenlang mee.

Net zoals enkel GFK+isolatie zonder hout veel nadelen heeft.
Zeker een lichte dunwandige opbouw spat bij een ongeval helemaal uit elkaar.
Met hout in de wanden ben je veiliger. Alhoewel dat relatief is.
Bij houtvrij hoop je dat ze het inwendig toch een beetje zijn gaan verstevigen.
Verkleuren, slecht tegen UV kunnen, hard en broos worden bij veroudering, scheurvorming en barsten, zijn alvast een paar slechte eigenschappen.

De volledig houtvrije camper ga je niet vaak tegenkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door Kroppie »

ik zou ook denken aan massieve banden, kunnen niet lek raken, en vooral niet mee gaan rijden !!, stel je voor dat de motor of de bak slijt, kortom niets is voor eeuwig zelfs wij niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door Dafluc »

Zolang je geen lekkage hebt maakt het inderdaad niet uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31857
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door Bob Diesel »

Gedachte kronkel
In de vliegtuig industrie is Aluminium/koolstof
En kunstof icm verlijmen al jaren toepasbaar
Denk dat er geen houtenlat meer constructief word gebruikt

In de camper wereld
Het zal wel weer het kostenplaatje zijn
Maar dat het dus veel beter kan
Ik denk van wel
Maar dan gaat het te lang mee en dat is slecht voor de omzet getallen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door lassche »

kampo schreef:
do 23 sep 2021, 13:35

Verkleuren, slecht tegen UV kunnen, hard en broos worden bij veroudering, scheurvorming en barsten, zijn alvast een paar slechte eigenschappen.
Verkleuren is een bekend probleem. Maar ik vraag mij af hoevaak de overige zaken die je noemt voor komen. Ik lees daar op dit forum niet of nauwelijks over. Terwijl lekkage-ellende een onderwerp is wat regelmatig voorbij komt.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Houtvrije opbouwconstructie



Bericht door bus21 »

Voor roest aan onze bus (Jumper uit 2015) ben ik niet zo bang. De stukjes dak die we eruit hebben gezaagd en die nog maanden in de tuin hebben gestaan, onbehandeld, in weer en wind, vertoonden nog niet het minste roestplekje toen we de tuin opruimden.
Desondanks behandelen we elke zaagsnede en elk boorgat keurig met Hmmerite hoor.
Plaats reactie