Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Camperic »

Afgelopen vakantie kwam ik er achter dat de hh accu niet wordt geladen tijdens het rijden. Aangezien de zonnepanelen afhankelijk van de weersomstandigheden niet altijd voldoende opbrengen is wel fijn dat de accu onderweg wordt geladen.

Vanaf de accu + pool gaan kabel(tje)s via een zekeringblokje met 2 zekeringen naar EBL99. Een dikke kabel via 50A en dun kabeltje via 15A (moet volgens EBL-handleiding 2A zijn :think: ). Het dunne kabeltje gaat naar Block 2 (nr 3 op afbeelding) op EBL99.

EBL99 front.jpg
EBL99 front.jpg (139.67 KiB) 707 keer bekeken
Klopt het dat bij ik draaiende motor 12V op dat kabeltje moet meten en wanneer dat niet het geval is het de oorzaak kan zijn dat de accu niet wordt geladen bij draaiende motor?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: HH accu laadt niet tijdens rijden



Bericht door Geert Huizing »

Eric,
Op block 2 klem 5 zit een dun kabeltje vanaf je HHaccu, hier staat altijd 12V op.
Op Block 2 klem 3 zit een dun kabeltje, deze is de D+ ingang, hier moet 12V op staan als je motor draait, dit kabeltje hoort met 2Amp gezekerd te zijn, is deze zekering heel ?
Is de 50Amp zekering bij je startaccu heel ?
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Camperic »

Dank je :thumbup:

De 50A zekering bij startaccu heb ik gecheckt en is goed, net als de 50A zekering bij hh accu.
Op block 2 pin 5 staat inderdaad altijd de accuspanning en, zojuist getest, op block 2 pin 3 meet ik 12V bij draaiende motor.
Dat kan dus niet de oorzaak van het probleem zijn.

Net voordat we ermee weg gingen heb ik de accu vervangen door een LifePO4. Met de oude accu is me nooit opgevallen dat niet wordt geladen met draaiende motor. Ik heb de accu echter vervangen, omdat we de capaciteit nu echt nodig hebben (CPAP 's nachts) en nu valt het me dus op. Of het met oude accu (Varta LFD180) ook was weet ik dus niet zeker. Zou een laadbooster nodig zijn voor de LifePO4 en dus mogelijk de oorzaak?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door rhomodel »

Misschien een rare vraag: je hebt wel laadspanning op de kabels die naar de accu gaan als de motor loopt en de zonnepanelen zijn afgekoppelt?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door bertt »

Stuur je EBL maar op, die zal vrijwel zeker gerepareerd moeten worden. Een Knaus zo te zien, Heb het zelfde gehad.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Geert Huizing »

Eric,

Het lijkt er op dat het batterie trennrelais defect is geraakt.
Op het schema wat bij je handleiding zit staat het relais rechtsboven getekend, hij verbindt de start-, en hhaccu als de motor draait. Je zou nog voor de zekerheid de aansluitingen van de startaccu en hhaccu kunnen meten op de achterzijde van de EBL op blok E20-3F. Bij draaiende motor moeten deze spanningen gelijk zijn. Als dit niet zo is dan haast zeker het trennrelais defect.
Als je een beetje handig bent is dit relais zelf te vervangen.
https://www.zwiebelfam.nl/schaudt-ebl-reparatie/

Ik verwacht niet dat het probleem komt door afwezigheid van een laadbooster.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door 309T16 »

Toch niet ondenkbaar. Een Lfp geeft wel een grotere stroom/belasting bij het inkomen van het relais.

Een wellicht goedkopere oplossing is buiten de EBL om een zwaarder relais te plaatsen.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Camperic »

Top :thumbup:

Helaas kan ik niet goed bij de achterkant van de EBL. Die zit in de dubbele bodem ondersteboven tegen vloer geschroefd en er is vrijwel geen werkruimte :-?
Meten op blok E20-3F aan de achterkant is dus niet mogelijk zonder de EBL uit te bouwen (waarbij je bovendien erg lastig bij de achterste bevestigingsschroeven kunt). Om het relais te kunnen vervangen moet de EBL er echter toch uit, dus dat wordt de eerste stap. Daarna meten en als bij draaiende motor de spanningen niet gelijk zijn dan relais vervangen.
309T16 schreef:
di 21 sep 2021, 14:58
Een wellicht goedkopere oplossing is buiten de EBL om een zwaarder relais te plaatsen.
Hoe doe ik dat buitenom en kan ik niet beter het huidige relais door een zwaarder relais vervangen?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Kroppie »

of een cyrix plaatsen, 2 dikke draden naar de plussen van de accu,s, en een dun mindraadje, cyrix is in lithium uitvoering verkrijgbaar.

kan op een geschikte willeurige makkelijke plek geplaatst worden

https://stroomwinkel.nl/cyrix-li-load-24-48v-120a.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Vopper »

Een paar maanden geleden had ik ook dit probleem.
De oorzaak was een defecte diode tussen de D+ ingang en het scheidingsrelais in de EBL.
Gelukkig had Hymer het schema van de EBL bij de handleiding zitten.
Na vervangen van de diode werkt het weer :D

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Camperic »

Dat zou dus ook de oorzaak kunnen zijn i.p.v. relais.
Goed om in gedachte te houden :thumbup:
Kroppie schreef:
di 21 sep 2021, 15:37
of een cyrix plaatsen, 2 dikke draden naar de plussen van de accu,s, en een dun mindraadje, cyrix is in lithium uitvoering verkrijgbaar.

kan op een geschikte willeurige makkelijke plek geplaatst worden

https://stroomwinkel.nl/cyrix-li-load-24-48v-120a.html
Dank je :thumbup:
Datasheet met aansluitschema vond ik hier bij Victron.

Cyrix aansluitschema.jpg
Cyrix aansluitschema.jpg (41.73 KiB) 405 keer bekeken

In dit schema is geen EBL opgenomen en die zal toch ook van spanning moeten worden voorzien. Hoe doe ik dat dan het beste?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Kroppie »

aan de ebl niets maar dan ook niets veranderen, gewoon laten zoal het is, alleen de hh accu word nu tijdens het rijden via de cyrix opgeladen en niet meer via de ebl, verbinding tussen hhaccu en ebl laten zoals het nu is, en dan zal alles blijven werken zoals het voorheen deed, alleen word nu de hhaccu wel geladen tijdens het rijden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Camperic »

Het liefste wil ik geen andere kabels vanaf de accu's trekken.
Is het mogelijk om de + kabels van beide accu's die nu achter op de EBL blok E20-3F zijn aangesloten op de Cyrix aan te sluiten en vanaf beide Cyrix polen een + kabel op de achterkant van EBL aan te sluiten?
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Huishoudaccu laadt niet tijdens het rijden



Bericht door Kroppie »

helaas worden lieverkoekjes niet gebakken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie