Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door LMC591A28JTD »

Hoi allemaal,
Na een tijdlang boodschappen (online) doen, heb ik nu bijna alles in huis en ga ik mijn Mercedes Marco Polo van twee flexibele zonnepanelen voorzien samen met een Votronic MPPT duo digital 250 .

Ik heb een simpele vraag: hoe zal ik de panelen het beste bevestigen?

Ik plak ze met 3M 2mm tape en aan de randen een dun randje Sikaflex 252.
Naast elkaar of aan weerskanten van de rail? Zien jullie voor- of nadelen? Voor de kabeldoorvoer maakt het niet uit. Het dak loopt overigens licht af naar weerskanten.
Zie de foto's.

naast elkaar.jpg
naast elkaar.jpg (191.14 KiB) 526 keer bekeken
aan de randen.jpg
aan de randen.jpg (185.24 KiB) 526 keer bekeken
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door beatrix18 »

Je kan de rails eventueel ook benutten om de panelen te bevestigen. Bijvoorbeeld zo:

https://www.solarcampersolutions.co.uk/ ... -panel-kit

Maar ik denk, omdat je alles al in huis hebt, je ze gewoon moet plaatsen wat het beste past.
Anders even via Google plaatjes kijken want er zijn je al heel veel voorgegaan.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door jepebe »

Ik denk dat je ze zo moet plaatsen dat je geen lucht opsluit. Dan zou ik het niet opsluiten met een randje sikaflex
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door jepebe »

dubbel
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb wel eens gehoord dat je er een soort matje onder moet maken ivm warmteontwikkeling.
Ik zou ze in ieder geval niet zo op dat zwarte dak monteren
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door jepebe »

mickel moen heeft dat gedaan hier nadat eerdere pogingen zonder die plaat tot kapotte panelen leidden
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door Mickel Moen »

Misschien moet ik dit wel even nuanceren. Bij mij gaat het om een hefdak. Zo'n dak tordeert altijd enigszins bij openen en sluiten. Helemaal als de ene kant meer omhoog of omlaag gaat dan de andere kant.

Dit torderen is naar mijn mening de belangrijkste oorzaak van het kapot gaan van panelen op mijn bus.

Warmte moet een paneel tegen kunnen.

Ik heb bij het vervangen van mijn panelen die tussenlaag overigens wel laten zitten. Het materiaal is polycarbonaat kanaaltjesplaat. Daar kan lucht doorheen, dus het kan een enigszins koelend effect hebben, wat het rendement ten goede komt.

Verder veronderstel ik, dat het torderen enigszins opvangt.

Voor diegenen die ook op een hefdak willen plaatsen hierbij mijn advies:

Kies voor duurdere panelen uit de maritieme series.
Kies voor panelen met een metalen kern. De volledig kunststof zijn te slap.

Kies liever voor meerdere kleine dan grote. Hoe groter hoe groter de mechanische spanning op het paneel.

Om diezelfde reden adviseer ik ook panelen met halve cellen. Ook hier is weer de redenatie, dat halve cellen minder last zullen hebben van mechanische spanning dan hele cellen.

Kortom doe zoveel mogelijk om mechanische spanning op een paneel en de cellen te minimaliseren.

Zie verder mijn blog. Link hieronder.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op ma 20 sep 2021, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door LMC591A28JTD »

Hoi allemaal,
dank weer voor jullie goede raad.

Ik ben eens gedoken in wat je op het internet allemaal aan verhalen over kapotte flexpanelen vindt. Iedereen heeft wel een andere reden, waarom een paneel uitgevallen is.

Wat ik het veel aantref, is:

1. De diodes in de aansluitkastjes worden te warm en verbranden
2. Water dringt in het paneel (bijv. toplaag gebarsten door hagel) of via de zijkanten
3. De toplaag van het paneel is van minderwaardig kunststof, vaak niet geschikt EVA en wordt broos
4. De panelen delamineren, de verschillende lagen laten onderling los door de grote hitte op het dak.
4. Er ontstaan door trillingen slechte verbindingen en daardoor hotspots met brandgaten in de folie
6. Water dat onder het paneel zit kan niet weg, bevriest het het paneel knapt


@MickelMoen: Lees dit eens door, gewoon een vast dak, dus geen hefdak en dus geen torderen en toch 3 x een defect paneel: https://www.nuggetforum.de/forum/techni ... mal-defekt

Er zijn vast wel nog meer redenen te bedenken, waardoor een flexpaneel het begeeft.

Ik heb in ieder geval panelen met een EFTE toplaag (die met die bobbeltjes) en die toplaag lijkt veel duurzamer.
Ik ga ze verder plakken op stroken 3M folie van 2 mm dik (onder elke cel een strookje) en heb daarmee vanzelf luchtcirculatie onder het paneel, waardoor de warmte enigszins weg kan en het paneel kan uitzetten. Bovendien is het verwijderen vanwege de 3M strookjes en de dunne rand Sika 252 redelijk simpel als het toch mis zou gaan.

Ik kit de voorrand helemaal af en ga verder op enkele plaatsen achteraan een rietje of iets dergelijks in de kit leggen. De randen kit ik verder rondom af met Sikaflex 252 met aan de achterzijde dus openingen zodat er zich geen druk onder het paneel kan opbouwen en eventueel water weg kan als ik het dak openzet.

We zullen het zien. Bedankt voor jullie advies.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door isoplus »

Geen idee of het je helpt maar op het kajuitschuifdak van mijn boot zitten 2 van dergelijke panelen al minstens 5 jaar zonder problemen.
Die zijn niet gekit maar met schroeven vast gezet door de daarvoor bestemde ringen.
De schroeven zijn voorzien van kit in het stalen dak gedraaid, de panelen kunnen dus wat bewegen en zijn goed beloopbaar.
Een bootje heeft niet het snelheidsbereik van een camper natuurlijk.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door kampo »

Misschien kan je het beter kitten met de gewone sikaflex 223iUV of 221 (de laatste wordt geel)
die kleeft voldoende voor de bevestiging van de lichtgewicht panelen.
Sikaflex 252 is er moeilijk weer af te halen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Hoe zal ik de flexibele panelen monteren?



Bericht door LMC591A28JTD »

kampo schreef:
ma 20 sep 2021, 21:31
Misschien kan je het beter kitten met de gewone sikaflex 223iUV of 221 (de laatste wordt geel)
die kleeft voldoende voor de bevestiging van de lichtgewicht panelen.
Sikaflex 252 is er moeilijk weer af te halen.
dankje, ik denk dat ik bij 2mm 3M tape aan de randen van het paneel een driehoekskitnaad krijg van ca. 3 x 2 mm. Daarmee zit het paneel vast en dat krijg je als het los moet redelijk gemakkelijk weggesneden. En het zorgt er tevens voor dat er geen vocht tussen de vele lagen van het paneel kan komen.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Plaats reactie