Drinkwater drukpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Drinkwater drukpomp



Bericht door TestCase »

Denk niet dat je met de drukschakelaar dit oplost, je moet dan nl. een hysterese in kunnen stellen en daar is het drukvat nou net voor.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hysterese

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Drinkwater drukpomp



Bericht door isoplus »

Het expansievaatje hoeft niet bij de pomp geplaatst te worden, gewoon ergens in de koudwaterleiding na de pomp. Kan zelfs ergens in een kast of onder het bed met een dunne leiding naar een t-stuk in de waterleiding.
Dat moet niet echt moeilijk zijn.
Bij de meeste pompen kan je slechts de bovendruk instellen, het inschakeldrukverschil is een vaste waarde.
Op de voorzijde zit een inbusboutje en door links- of rechtsom te draaien verander je de max druk.
bretzfra10
Berichten: 113
Lid geworden op: za 25 okt 2008, 11:06
Locatie: Harderwijk

Re: Drinkwater drukpomp



Bericht door bretzfra10 »

Jos, bedankt. Ja ook al gedaan. Paar slagen uitgedraaid, minder gevoelig, doet iets, maar niet zo veel. Ben bang als ik verder uitdraai ik de schroef er uit draai.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Drinkwater drukpomp



Bericht door de Jonckheer »

Ik snap niet goed waarom je een drukpomp met een microswitch in een kraan wilt schakelen. Is nergens voor nodig. Het overgrote voordeel van een drukpomp is nou juist dat je goede kranen kunt gebruiken in plaats van die speelgoed troep. Ik heb een hydrofoor in gebruik met een 25 liter drukvat. Die pomp kan ik uitzetten maar dat gebeurt alleen als de bus 's winters binnen staat zonder water. In huis draai je toch ook de hoofdkraan niet dicht als je de deur uitgaat? Waarom in de camper dan wel?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Drinkwater drukpomp



Bericht door Kroppie »

dat ik mijn camper kocht zaten er kranen met een microswitch in EN een drukpomp, gewoon zo gelaten en alleen een relais tussen kraan en de pomp geplaatst om de switchen heel te houden, en dat zijn ze ook 14 jaar gebleven.

jo
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6380
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Drinkwater drukpomp



Bericht door isoplus »

Nico heeft zelf de watervoorziening aangelegd, bij een fabriekscamper die bij nieuwbouw voorzien was van een dompelpomp is het wel een goed idee om de pomp te kunnen uitschakelen als je niet in de camper bent wanneer je de dompelpomp vervangt met een membraampomp.
De druk is vaak wat hoger en de leidingen blijven constant onder die druk staan, springt er dus een slang van een koppeling of gaat zo'n plastic t-stuk om zeep dan wordt de inhoud van je watertank vrolijk in je camper gepompt.
Dat wil je niet waarschijnlijk dus het idee van Jos is zo gek niet en je hoeft niet alles om te bouwen.
Plaats reactie