Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door wvansl »

Misschien zou het aanzetten van de airco dus kunnen helpen als de temp oploopt? Want dan hoor ik wel duidelijk de ventilator inschakelen.
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Kroppie »

al ik harder moet werken , krijg ik het ook warmer, daarom gaat de ventilator draaien als de airco ingeschakeld word, airco vraagt harder werken van de motor, dus helling op?, airco uit.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

D
Laatst gewijzigd door Chevy55 op do 23 sep 2021, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

Dat verhaal klopt hier niet helemaal , het lijkt erop dat de 2de fan niet opstart , doet ie dat wel met de airco ingeschakeld , dan zou je zo maar is het probleem tijdelijk kunnen ondervangen , mits alles verder naar behoren werkt .

Normaal inderdaad is het uitzetten van de airco , en de kachel op warm , een manier om extra warmte kwijt te raken .

Volgens mij is het vrij normaal dat de temperatuur oploopt bij stevig klimmen , niks om je zorgen te maken zolang ie niet in het rood of aan de kook gaat .
Er zit bij de oudere types meestal een 83c thermostaat in , daar staat onze 2.8 idtd meestal , tot ie echt zijn best moet doen , en dan loopt naar de 90c , zelden daarboven , maar ook dat heb ik wel is gezien , zeker als je langzaam klimt is , het dan wel zaak dat de fans aan slaan , anders gaat het uiteindelijk mis .
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Camperic »

Het is iig niet zoals het hoort, want het valt me juist op dat mijn 2.8JTD onder alle omstandigheden incl. steile hellingen en file rijden nooit warm wordt. Koelvloeistoftemperatuurmeter komt nooit boven horizontaal.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Kroppie »

in de loop der jaren komt er wat aanslag aan de binnenzijde van de radiator wat de warmte gleiding naar buiten nadelig beinvloed, ook is het zo dat er door vuil ophoping tussen de fijne lamellen van de radiator de lucht doorstroming en de warmtegeleiding er meestal niet beter op word en tenslotte oxideren de en verbuigen de fijne dunne alu lamellen ook nog eens, wat ook niet aan een goede warmteoverdracht en luchtdoorstroming mee werkt, een alu radiator word niet alleen vervangen als ie lek is !!, de ouderwetse koperen kon je nog wel eens wat verbeteren , maar de moderne alu exemplaren alleen maar vervangen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

Dat het niet is zoals het hoort , hoeft niet meteen een probleem te zijn .
Gewoon kijken of het binnen de perken blijft , dat je koelwater richting de 100c loopt is geen probleem,
Zolang ie maar niet aan de kook gaat en de boel eruit gooit .
Dat gebeurt ook pas dik boven de 100c omdat de boel onder druk staat .

De motor kan dat probleemloos hebben .

Tuurlijk als je het terplekke op kan lossen , is het fijn .
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

Camperic schreef:
do 23 sep 2021, 11:37
Het is iig niet zoals het hoort, want het valt me juist op dat mijn 2.8JTD onder alle omstandigheden incl. steile hellingen en file rijden nooit warm wordt. Koelvloeistoftemperatuurmeter komt nooit boven horizontaal.
Ik weet het niet van de JTD 2,8 . Hoe het zit .

Maar even een voorbeeld van bv een volvo v70 bj2001 tot 2008 ongeveer , meter staat exact recht in de midden , temperatuur kan dan variëren van 75 tot 105c , zonder dat de meter beweegt , pas boven die 105c gaat ie oplopen naar rode gebied , en gaat aan de kook met 116c of in die buurt .

Ik wil alleen maar zeggen , niet meteen paniek omdat je meter wat hoger staat , zolang ie niet aan de kook gaat , is er niet echt een probleem .
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door hathi »

Gewoon een nieuwe radiateur,er in ,deze zijn al niet duur,en dat probleem,wil je onderweg niet meemaken,…….als je met meer dan een koel fan,het probleem op moet lossen,klopt er al iets niet,….mss paste er bij Fiat al geen grotere radiateur in,al moest dat eigenlijk wel,bij de fabricage,wie weet ?
Hans
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

hathi schreef:
do 23 sep 2021, 12:48
Gewoon een nieuwe radiateur,er in ,deze zijn al niet duur,en dat probleem,wil je onderweg niet meemaken,…….als je met meer dan een koel fan,het probleem op moet lossen,klopt er al iets niet,….mss paste er bij Fiat al geen grotere radiateur in,al moest dat eigenlijk wel,bij de fabricage,wie weet ?
Beter de topic even lezen van begin .
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door travelscout »

Nee, onze 2,8JTD loopt nooit warm en reken maar dat we er niet mee rijden als een stel bejaarden...
Meter altijd horizontaal, en de meter werkt goed.
Oplopende temperatuur bij hard werken => moet goed te koelen zijn!

Overigens horen we de fans bij zwaar werk ook allebei regelmatig "janken"....
Doe er wat aan als je dat niet hebt!
Paul.
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

Is off-topic , maar als je bejaard ben , dan rij je ook als een bejaarde !!!!





Ongeacht of je hard of langzaam rijdt !
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door hathi »

Exact, gelezen dat heb ik gedaan,vandaar, ook…die radiateur vervangen…een motorblok welke door 2 fans gekoeld moet worden,om op de juiste temperatuur te blijven,vind ik niet normaal en dat zou ik meteen veranderen,en dat is ook mogelijk,lijkt me……….hebben de latere FIATS dan ook 2 koel fans,ik geloof het niet
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Bas vd laar »

Ja die hebben al sinds jaar en dag 2 fans
Ze lopen echt niet snel heet, een 1.9 heeft daar eerder last van, een 2.8 niet zo snel
Het is bij de Fiats normaal dat er een fan aanspringt bij klimmen, zeker in combinatie met warm weer, doet de mijne ook altijd, wanneer hij dat doet dan blijft de temperatuur ruim binnen de perken.
Plaats reactie