Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door hathi »

Klopt Bas ………maar Nu dus niet,want hij loopt vrij snel,naar het rood,zoals TS schrijft,
Hans
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

hathi schreef:
do 23 sep 2021, 23:09
Exact, gelezen dat heb ik gedaan,vandaar, ook…die radiateur vervangen…een motorblok welke door 2 fans gekoeld moet worden,om op de juiste temperatuur te blijven,vind ik niet normaal en dat zou ik meteen veranderen,en dat is ook mogelijk,lijkt me……….hebben de latere FIATS dan ook 2 koel fans,ik geloof het niet
Dan kan je beter met fiat om de tafel , is hun ontwerp verkeerd .
Er zijn genoeg ander redenen waarvoor die dubbele fan en stand hoog en laag nodig zijn 1 is de airco .

En ze schrijven dat waarschijnlijk de fan's niet in hoog werken , dan kom je met warm weer , airco aan en klimmen , lagere snelheid en dus minder rijwind , en max beladen wat we allemaal zijn echt wel in de problemen .
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door travelscout »

Het is heel normaal dubbele vens met hoge én lage snelheid, koeling is goed in iedere denkbare situatie.
Maar dan met de boel wel in orde zijn!
Draaien wel altijd dezelfde kant uit.
Overigens zit er ook nog een oliekoeler (als warmtewisselaar met koelwater) in deze motoren.
Kan geen logische reden hiermee bedenken voor klacht TS!.

Nogmaals, indien radiateur 90 graden haalt (controleren met een infrarood thermometer): begin bij de e-thermostaat!
Pas op: schakelt in de min!!
Paul.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door RobMG »

Vandaag weer flink geklommen, meter blijft lang op normale temperatuur, dus zeg maar halverwege, 50%. Met ca 2500 rpm naar boven en dan loopt de meter plotseling vrij snel op, tot in het rood. Camper aan de kant en dan loopt de meter ook weer snel terug in stationaire loop, in enkele minuten weer halverwege. De fan hoor ik dan op hoge snelheid draaien. Radiator aan buitenzijde nauwelijks vervuild....zal dus wel binnenin zitten. Dank voor jullie reacties. Groet Rob.
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

Zou eerst is naar je thermostaat kijken .
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Bas vd laar »

Ja, als de fan gewoon werkt dan denk ik ook dat je thermostaat nauwelijks open gaat.
Dat is tientjeswerk en zo gepiept.
Als je het laat doen misschien 100 euro
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Atoz »

De kostprijs voor een nieuwe radiator was verwaarloosbaar tov het comfort om zonder zorgen te klimmen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Bas vd laar »

Een nieuwe radiateur en dan erachter komen dat het niks uitmaakt omdat je thermostaat stuk is.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Atoz »

Neen
Dat was de oplossing, de handbediende ventilatoren zijn gebleven.
(Gewoon omdat die module waar de relais in zitten, defect was)
Lang verhaal, veel rood, en opgelost
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

Het is niet de manier , om maar klakkeloos je radiator te vervangen , zonder de simple en meest voorkomende problemen , van het koel circuit te bekijken
En de thermostaat staat op de eerste plaats, is simpelste en snelste , vaak redelijk toegankelijk is die niet de boosdoener, en 9 van de 10x zie je het al , als je hem verwijderd , vaak sluit ie dan geen 100% meer , wat ie wel moet doen .

Nu weet ik niet of ze ooit voor dit type ducato zijn geleverd , maar heb ook veel problemen gezien met los komende waaiers van de waterpomp , dit zijn dan altijd kunstof waaiers , niet van metaal .
Dan kan je ook dit soort klachten krijgen .
Laatst gewijzigd door Chevy55 op zo 26 sep 2021, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door RobMG »

Thermostaat controleren dus, ik was in de veronderstelling dat een defecte thermostaat altijd open ging staan. Kennelijk is dat dus niet altijd zo, checken dus. Maar denk dat maar thuis te doen. Met dank maar weer Groet Rob.
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Chevy55 »

RobMG schreef:
zo 26 sep 2021, 10:51
Thermostaat controleren dus, ik was in de veronderstelling dat een defecte thermostaat altijd open ging staan. Kennelijk is dat dus niet altijd zo, checken dus. Maar denk dat maar thuis te doen. Met dank maar weer Groet Rob.
Kan ook gedeeltelijk open blijven staan , dan zie je vaak dat het erg lang duurt voor de motor op temperatuur komt .

Ook maar gedeeltelijk openen , dan kom je dus in de pro lemen met klimmen, of hoge belasting , en ga maar door , alles is mogelijk bij die dingen .
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door jaap van duijn »

Thermostaat demonteren moet toch lukken?.
Dan in een pan met water opwarmen en zien wanneer deze open gaat.
NIET hoger als 100Gr.C. laten komen zou slim zijn (misschien kan 110 of 120 ook maar weet ik niet.
Je kan heb je metertje bij de hand ook meten dan.
Allemaal primitief maar kan je veel zelf.

succes Jaap
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door cor heku »

of je haalt/en laat , tijdelijk, de thermostaat er uit. duurt iets langer voordat de motor warm is maar, als bij een klim de motor dan heet loopt, dien je aan een losse waterpompvin of sterk vervuild systeem waar de doorstroming niet voldoende is te denken. Warm lopen door een niet goed geopende thermostaat is er dan niet meer bij. In koude omstandigheden niet toepassen omdat de motor dan amper op bedrijfstemperatuur kan komen.
cor
Plaats reactie