Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Misschien zou het aanzetten van de airco dus kunnen helpen als de temp oploopt? Want dan hoor ik wel duidelijk de ventilator inschakelen.
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
al ik harder moet werken , krijg ik het ook warmer, daarom gaat de ventilator draaien als de airco ingeschakeld word, airco vraagt harder werken van de motor, dus helling op?, airco uit.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
D
Laatst gewijzigd door Chevy55 op do 23 sep 2021, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Dat verhaal klopt hier niet helemaal , het lijkt erop dat de 2de fan niet opstart , doet ie dat wel met de airco ingeschakeld , dan zou je zo maar is het probleem tijdelijk kunnen ondervangen , mits alles verder naar behoren werkt .
Normaal inderdaad is het uitzetten van de airco , en de kachel op warm , een manier om extra warmte kwijt te raken .
Volgens mij is het vrij normaal dat de temperatuur oploopt bij stevig klimmen , niks om je zorgen te maken zolang ie niet in het rood of aan de kook gaat .
Er zit bij de oudere types meestal een 83c thermostaat in , daar staat onze 2.8 idtd meestal , tot ie echt zijn best moet doen , en dan loopt naar de 90c , zelden daarboven , maar ook dat heb ik wel is gezien , zeker als je langzaam klimt is , het dan wel zaak dat de fans aan slaan , anders gaat het uiteindelijk mis .
Normaal inderdaad is het uitzetten van de airco , en de kachel op warm , een manier om extra warmte kwijt te raken .
Volgens mij is het vrij normaal dat de temperatuur oploopt bij stevig klimmen , niks om je zorgen te maken zolang ie niet in het rood of aan de kook gaat .
Er zit bij de oudere types meestal een 83c thermostaat in , daar staat onze 2.8 idtd meestal , tot ie echt zijn best moet doen , en dan loopt naar de 90c , zelden daarboven , maar ook dat heb ik wel is gezien , zeker als je langzaam klimt is , het dan wel zaak dat de fans aan slaan , anders gaat het uiteindelijk mis .
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Het is iig niet zoals het hoort, want het valt me juist op dat mijn 2.8JTD onder alle omstandigheden incl. steile hellingen en file rijden nooit warm wordt. Koelvloeistoftemperatuurmeter komt nooit boven horizontaal.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
in de loop der jaren komt er wat aanslag aan de binnenzijde van de radiator wat de warmte gleiding naar buiten nadelig beinvloed, ook is het zo dat er door vuil ophoping tussen de fijne lamellen van de radiator de lucht doorstroming en de warmtegeleiding er meestal niet beter op word en tenslotte oxideren de en verbuigen de fijne dunne alu lamellen ook nog eens, wat ook niet aan een goede warmteoverdracht en luchtdoorstroming mee werkt, een alu radiator word niet alleen vervangen als ie lek is !!, de ouderwetse koperen kon je nog wel eens wat verbeteren , maar de moderne alu exemplaren alleen maar vervangen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Dat het niet is zoals het hoort , hoeft niet meteen een probleem te zijn .
Gewoon kijken of het binnen de perken blijft , dat je koelwater richting de 100c loopt is geen probleem,
Zolang ie maar niet aan de kook gaat en de boel eruit gooit .
Dat gebeurt ook pas dik boven de 100c omdat de boel onder druk staat .
De motor kan dat probleemloos hebben .
Tuurlijk als je het terplekke op kan lossen , is het fijn .
Gewoon kijken of het binnen de perken blijft , dat je koelwater richting de 100c loopt is geen probleem,
Zolang ie maar niet aan de kook gaat en de boel eruit gooit .
Dat gebeurt ook pas dik boven de 100c omdat de boel onder druk staat .
De motor kan dat probleemloos hebben .
Tuurlijk als je het terplekke op kan lossen , is het fijn .
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Ik weet het niet van de JTD 2,8 . Hoe het zit .
Maar even een voorbeeld van bv een volvo v70 bj2001 tot 2008 ongeveer , meter staat exact recht in de midden , temperatuur kan dan variëren van 75 tot 105c , zonder dat de meter beweegt , pas boven die 105c gaat ie oplopen naar rode gebied , en gaat aan de kook met 116c of in die buurt .
Ik wil alleen maar zeggen , niet meteen paniek omdat je meter wat hoger staat , zolang ie niet aan de kook gaat , is er niet echt een probleem .
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Gewoon een nieuwe radiateur,er in ,deze zijn al niet duur,en dat probleem,wil je onderweg niet meemaken,…….als je met meer dan een koel fan,het probleem op moet lossen,klopt er al iets niet,….mss paste er bij Fiat al geen grotere radiateur in,al moest dat eigenlijk wel,bij de fabricage,wie weet ?
Hans
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Beter de topic even lezen van begin .hathi schreef: ↑do 23 sep 2021, 12:48Gewoon een nieuwe radiateur,er in ,deze zijn al niet duur,en dat probleem,wil je onderweg niet meemaken,…….als je met meer dan een koel fan,het probleem op moet lossen,klopt er al iets niet,….mss paste er bij Fiat al geen grotere radiateur in,al moest dat eigenlijk wel,bij de fabricage,wie weet ?
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Nee, onze 2,8JTD loopt nooit warm en reken maar dat we er niet mee rijden als een stel bejaarden...
Meter altijd horizontaal, en de meter werkt goed.
Oplopende temperatuur bij hard werken => moet goed te koelen zijn!
Overigens horen we de fans bij zwaar werk ook allebei regelmatig "janken"....
Doe er wat aan als je dat niet hebt!
Meter altijd horizontaal, en de meter werkt goed.
Oplopende temperatuur bij hard werken => moet goed te koelen zijn!
Overigens horen we de fans bij zwaar werk ook allebei regelmatig "janken"....
Doe er wat aan als je dat niet hebt!
Paul.
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Is off-topic , maar als je bejaard ben , dan rij je ook als een bejaarde !!!!
Ongeacht of je hard of langzaam rijdt !
Ongeacht of je hard of langzaam rijdt !
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Exact, gelezen dat heb ik gedaan,vandaar, ook…die radiateur vervangen…een motorblok welke door 2 fans gekoeld moet worden,om op de juiste temperatuur te blijven,vind ik niet normaal en dat zou ik meteen veranderen,en dat is ook mogelijk,lijkt me……….hebben de latere FIATS dan ook 2 koel fans,ik geloof het niet
Hans
- Bas vd laar
- Berichten: 6332
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm
Ja die hebben al sinds jaar en dag 2 fans
Ze lopen echt niet snel heet, een 1.9 heeft daar eerder last van, een 2.8 niet zo snel
Het is bij de Fiats normaal dat er een fan aanspringt bij klimmen, zeker in combinatie met warm weer, doet de mijne ook altijd, wanneer hij dat doet dan blijft de temperatuur ruim binnen de perken.
Ze lopen echt niet snel heet, een 1.9 heeft daar eerder last van, een 2.8 niet zo snel
Het is bij de Fiats normaal dat er een fan aanspringt bij klimmen, zeker in combinatie met warm weer, doet de mijne ook altijd, wanneer hij dat doet dan blijft de temperatuur ruim binnen de perken.