Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door RobMG »

Tijdens naspeuringen op het net, kwam ik terecht bij een post van umpie30 uit 2012 nav een zelfde probleem : meter die direct na contact aanzetten naar halverwege liep. Zijn remedie: stekkertjes achterop het klokkenpaneel even loshalen, harde reset dus. De toenmalige TS heeft dit met goed gevolg gedaan, dus dacht ik ...ook maar doen dan. En ja hoor, helemaal top, mijn temp mtr staat weer keurig onderin. Dank Umpie30. Nu blijft het natuurlijk de vraag of het (vermeende) warmlopen nu ook opgelost is. Dat gaan we dus avonturen, maar ik heb liever dat ik dat gewoon kan zien, ipv maar hopen dat het niet zo is, omdat de meter halverwege staat en daar ook in alle gevallen blijft staan. Dank allen. Groet Rob.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Kroppie »

:thumbup: , geeft toch een hoop minder stress.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door umpie30 »

Zo zie je maar dat de simpelste handeling , een stekkertje los en vast zet , het weer wint van al die meer dan 7 jaar scheikundigen 😂

Fijn dat het ook allemaal on topic bleef.
Begint hier beetje op Facebook groepen te lijken met de haantjes 😂😂😂
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door 309T16 »

Typisch een opmerking van jou Umpie.

Ikzelf heb geen Facebook. Dat zegt al genoeg lijkt mij.
Lees het topic nog eens goed door.

Is nergens beweerd, dat er scheikundigen aan het woord zijn in dit topic. Er werd gewoon iets beweerd, dat niet correct was.

Dat het daarna wat uitdijt hoort er bij. Zou anders louter en alleen functioneel en dus saai zijn. Handig voor de de snelle probleemoplossing.
Niet voor de vaste clan hier. Dan zou het forum nooit zijn geworden, wat het nu is.

Ik moet wel toegeven dat jouw antwoorden off-topic gedrag compenseren. Hoewel, maar al te vaak een criticaster en halve worsten voorhouden vanuit een soortement superioriteitsgevoel van een dealer :wink:

TS, mooi dat het opgelost is :thumbup:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door hathi »

Dat er een antwoord gegeven word,wat niet klopt,kan altijd gebeuren,het is immers op afstand,met dikwijls summiere info, maar als er dan een juist antwoord komt,moet je daar alleen blij om zijn , „en wat is dan typisch Umpie“…….hij weet het immers,en dit komt bij mij over als een beetje jaloezie ? ….. Ere wie Ere toekomt, en hij heeft wel een punt,er word ook dikwijls ,bij vele andere storingen, een (te) ver gezocht , ja soms bijna scheikundige antwoorden gegeven,en ik vermoed dat hij dat bedoeld? Maar dat gebeurd op een Forum,……..we zullen het wel horen?
Hans
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door 309T16 »

Geen jaloezie Hans, afkeer hoe hij vaak topics afhandelt.

Grt. Willart.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door hathi »

Ja Willart……,dat kan je zo ervaren,ik zie het in ieder geval niet zo …maar dat mag hier hoor :hug:
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Atoz »

309T16 schreef:
za 02 okt 2021, 9:48
Geen jaloezie Hans, afkeer hoe hij vaak topics afhandelt.
Vinden ze van mij en jou ook wel, moet je verder niet expliciet vermelden.
.... ..
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door JPWGusta »

gripen schreef:
di 28 sep 2021, 21:48
...Voor zover ik weet zitten er in mijn 2001 ducato 2.8jtd, 2 koelwatertemp sensoren.
Allebei onder het thermostaathuis, naast elkaar.
Als ik van de ene de stekker loshaal, valt de temp. meter op het dashboard op 0.
Haal ik de andere los, dan beginnen de koelingsfans te draaien...
mMario schreef:
di 28 sep 2021, 23:13
Ja, dat klopt. Bij alle 2.8 JTD motoren zitten er twee temp.sensoren op thermostaathuis. Bij het getoonde schema staat er één en de ander staat dan weer bij instrumentpaneel schema ingetekend.
En zo weer wat bijgeleerd :thumbup:
Fijn dat het zo simpel opgelost is.
Greetz, JP
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
hermanusb
Berichten: 322
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door hermanusb »

Chevy55 schreef:
zo 26 sep 2021, 10:01
Het is niet de manier , om maar klakkeloos je radiator te vervangen , zonder de simple en meest voorkomende problemen , van het koel circuit te bekijken
En de thermostaat staat op de eerste plaats, is simpelste en snelste , vaak redelijk toegankelijk is die niet de boosdoener, en 9 van de 10x zie je het al , als je hem verwijderd , vaak sluit ie dan geen 100% meer , wat ie wel moet doen .

Nu weet ik niet of ze ooit voor dit type ducato zijn geleverd , maar heb ook veel problemen gezien met los komende waaiers van de waterpomp , dit zijn dan altijd kunstof waaiers , niet van metaal .
Dan kan je ook dit soort klachten krijgen .
Onze V70 motoren van die bouwjaren zijn er berucht om.
Alleen origineel zitten er juist geen kunstof waaiers aan.

Sommige beunhazen drukken er goedkope waterpompen in met kunstofwaaiers,

Alleen heeft TS eerder een electronisch probleem dan een mechanisch probleem.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door RobMG »

Volgende probleem wat ik ook graag wil oplossen. De temperatuur meter werkt weer voorbeeldig. Onderweg geprobeerd zoveel mogelijk info te verzamelen. Warmlopen is niet meer voorgekomen, doet zich alleen maar voor bij wat langduriger zwaar belasten. Nu grotendeels snelweg gereden , met af en toe een stukje binnendoor met soms toch ook venijnige (kortere) klimmetjes...geen centje pijn. Sterker nog.....de kleine fan ( in rijrichting gezien de rechtse) heb ik nog niet zien draaien, ook niet na flinke inspanning op de snelweg en daarna een tijdje stationair laten lopen. De temperatuur meter blijft dan mooi in het midden staan, zonder fan. Pas als ik dan de motorairco aanzet, gaat de kleine fan, gelijktijdig met de grote ( links in rijrichting gezien) draaien ( het bekende loeien wat we zo vaak op de camping/camperplaats horen), gedurende een paar seconden. In normale gevallen is de standaard doorstroming in het koelsysteem dus voldoende om de motor op de juiste temperatuur te brengen en te houden, zonder inkomen van de fan. Inwendige vervuiling van radiator/koelsysteem lijkt dus niet aan de orde. Ook de thermostaat is m.i. ok, temperatuur loopt tenslotte keurig op tot in het midden en blijft daar ook, ook bij flinke belasting. Pas als het extreem wordt loop de temp op tot in het rood. Dit komt hier in Nederland nooit voor, kan het dus niet checken. En toen ik eerder langs de kant stond met de temp meter in het rood heb ik niet gekeken of de(kleine) fan toen draaide, ik hoorde toen wel het loeien van de grote fan ( of wellicht beiden?). Binnen een 10tal seconden stond de temp meter toen weer in het midden. Al met al lijkt het alsof de kleine fan niet, of niet tijdig, wordt aangestuurd, zoals Bas al eerder suggereerde. Zou dit het relais kunnen zijn? zo ja waar kan ik dit vinden? Of wellicht een temperatuur sensor? Met dank maar weer en een fijn weekend. Groet Rob
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door RobMG »

Al weer topic van even geleden; nu toch maar even de oplossing van het probleem warmlopen uitsluitend bij echt zware belasting: Camper vandaag weer terug uit APK ( behalve lampje zijverlichting vervangen weer zonder problemen :-B ). Verder gevraagd storing mbt warmlopen te onderzoeken/verhelpen. Uitgelezen en kennelijk bleek daaruit dat het relais voor de betreffende fan defect was. Dit is vervangen en alles zou weer top moeten zijn.....de eerstvolgende zware beklimming zal dat moeten bevestigen, maar tot dan ga ik er van uit dat ook dit weer opgelost is. Groet Rob.
Zijspan
Berichten: 2592
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Zijspan »

Dan zou de fan dus niet gewerkt hebben, nu zou dan het warm lopen over moeten zijn.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Bas vd laar »

Dat zeg ik al vanaf pagina 1... :-B
Plaats reactie