Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door RobMG »

Goedemorgen, we zijn met onze 2lDucato 244 2,8 jtd onderweg naar Kroatie. Probleemloos....tot we een binnendoor bergweg namen. Tenp. mtr staat altijd in het midden, nu liep deze echter vrij snel naar het rood. Verwarming op hoog en gestopt, de mteter liep ook weer snel naar de middenstand. Ik heb begrepen dat de fan 2 standen heeft, de hoogste stand functioneert kennelijk niet. Zekeringen gecheckt...ok. En ja vloestofreservoir keurig op peil. Zou een relais kunnen zijn? Alleen welk dan, dat wordt in het instructieboekje niet aangegeven. Andere oorzaken? Kan iemand hier een digitale helpende hand bieden? Met dank. Groet Rob.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: 2,8 JTD loopt warm



Bericht door travelscout »

Als de tweede fan niet in komt en de radiateur is rond de 90gr C, dan is de e-thermostaat als eerste de verdachte, in een later stadium zekeringen en relais..(Bij een uitvoering met airco op de motor zijn er extra opties). Als ik me goed herinner thermostaathuis rechtsboven op de motor anders aan de zijkant van de radiateur. Controleer in een pannetje water de juiste werking ervan.

Let ook op, er wordt in de min geschakeld, niet in de plus!
Paul.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb begrepen dat de fan 2 standen heeft
Hij heeft 2 fans, niet 1 fan met 2 standen.

Gaat er uberhaupt wel een fan aan?

Anders kun je altijd nog een noodoplossing aanleggen, met een schakelaar naar binnen toe zodat je de fan aan kan zetten tijdens het rijden als de temperatuur oploopt.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Atoz »

Schakelaar.... Neem uiteindelijk een relais, heb onderweg genoeg schakelaars vervangen :( , vergeet niet dat die ventilatoren 20 tot 30A verbruiken per stuk....

Uiteindelijk het radiator vervangen en sindsdien gaat dat heel veel beter.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Bas vd laar »

Voor nood de fans aansluiten op de accu met een schakelaar is prima. Zekering er tussen en klaar.
Kan hij het verder nakijken als hij terug is.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door c.westerman »

:thumbup: :cheers:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door RobMG »

Dank voor alle reacties, ik heb de 2e fan inmiddels gevonden :oops: . Vandaag geen enkel probleem, heb ook geen steile hellingen gereden. Ga eerst eens de stekkerverbindingen loshalen en inspuiten met contactspray, mocht het nodig blijken, zal ik de 2e fan direct met 12v voeden. Super hoor, jullie hulp. Nogmaals dank. Groet Rob.
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door wvansl »

Had eergisteren exact hetzelfde, ook 2.8jtd.
Temp meter ging naar ongeveer 70% ipv de normale 50%. (niet in het rood dus).

Het gebeurd alleen maar op een weg met veel haarspeldbochten, waar je weinig vaart (en dus koelende) wind hebt.

Zakte snel weer toen ik wat meer vaart kon maken.
Ik vermoed dat de fan niet heel goed werkt of dat het misschien "normaal"?
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Bas vd laar »

Ga er maar van uit dat de fan niks doet.
Als de fan aanslaat, dan is dat net over de helft van de meter, dan gaat hij niet door naar 70 procent.
Je hoort hem trouwens ook wel als hij inkomt.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Marinus »

RobMG schreef:
zo 19 sep 2021, 9:24
Tenp. mtr staat altijd in het midden, nu liep deze echter vrij snel naar het rood. Verwarming op hoog en gestopt, de mteter liep ook weer snel naar de middenstand.
Bij mijn 2.8 i.d.TD gebeurde dat regelmatig tijdens het rijden.
Plotsklaps ging de temperatuurmeter omhoog om even daarna ook weer snel omlaag te lopen.

Bij mijn auto zat het euvel in een slechte verbinding van de connector aan de sensor van de motortemperatuur.
Op het plaatje hieronder staat aangegeven waar bij mijn auto deze sensor zit, rechts op het motorblok.
Nadat ik de fastons in de connector voorzichtig wat dicht gebogen had was het probleem opgelost.
.
Motorruimte.JPG
Motorruimte.JPG (43.97 KiB) 1062 keer bekeken
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Zijspan »

Bij onze 2.8 Jtd zat de radiator verstop, een gevolg van water er in doen ipv van koelvloeistof alles was opgelost toen er een nieuwe radiator in zat met met verse koelvloeistof.
Dat is als je een gebruikte camper koopt soms wat reparatie er aan.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
gripen
Berichten: 29
Lid geworden op: do 22 feb 2018, 14:20

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door gripen »

Zelfde probleem, 2.8jtd, bj 2001, wordt warm van zodra de rijwind afneemt (klimmen, file, ...)
De temperatuursensor aan de zijkant van de radiator waarvan sprake in voorgaande posts, zit er bij mij niet.
Er zitten 2 sensoren onder het thermostaathuis en een weerstand tussen de fans achter de radiator.
De fans draaien wel als de motorairco in bedrijf is, maar niet als deze uitgeschakeld is.
Zoek ik het dan in de temperatuursensoren of in de weerstand ?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door mMario »

Bij de 2.8 JTD worden de beide ventilatoren achter de radiateur geschakeld via de ECU die via sensor op thermostaat huis de motortemperatuur meet en ook de druksensor van de Airco geeft de signalen aan de ECU door om de ventilatoren in te schakelen. De grote ventilator links (in rijrichting gezien) slaat vrij snel aan als airco aan staat en behoord twee snelheden te hebben. De weerstand voor lage halve snelheid en de stroomrelais voor beide ventilatoren zitten aan de achterkant bovenaan de radiateur. En inderdaad reageert temperatuurmeter vrij snel als de motor extra vermogen moet leveren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door lassche »

Dit komt mij bekend voor. In onze vorige camper zat ook een 2.8JTD (van 2001). En op een langere helling liep de temperatuur altijd flink op. Maar nooit tot in het rood.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Plaats reactie