Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door 309T16 »

jaap van duijn schreef:
zo 26 sep 2021, 12:06
Thermostaat demonteren moet toch lukken?.
Dan in een pan met water opwarmen en zien wanneer deze open gaat.
NIET hoger als 100Gr.C. laten komen zou slim zijn (misschien kan 110 of 120 ook maar weet ik niet.
Je kan heb je metertje bij de hand ook meten dan.
Allemaal primitief maar kan je veel zelf.

succes Jaap
Uh, in een open pannetje kan het toch nooit hoger dan 100 graden worden.

Heb zelf een probleem gehad met de koeling van mijn rallyauto. Zat hem in het gedrag van de koelwaterthermostaat in samenwerking met de thermostaat geregelde oliekoeler.

Bleek dus dat van de drie KW thermostaten, er geen één dezelfde karakteristiek had.

Was wel een leuk testje in het bekende sauspannetje van dat andere topic :-B
Laatst gewijzigd door 309T16 op zo 26 sep 2021, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door jaap van duijn »

@309T16,

Man je bent er vroeg bij, water gaat koken bij 100graden op grond level, maar kan nog wel warmer worden.
Probeer het eens dan weten we het allemaal.

groeten Jaap
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door 309T16 »

Jaap was nog aan het toevoegen. Zie je reactie nu.

Leg eens uit. Stoom kan heter worden, maar water niet. Dat blijft toch mijn idee na 6 jaar scheikunde op de middelbare school.

Ik heb de bovengenoemde test met infrarood temperatuur meter gedaan. Uiteraard ook geen moeite gedaan om boven de 100 uit te komen.

Gr. Willart.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door hathi »

Conclusie,100 graden,water is ruim voldoende,om een thermostaat te doen openen,en daar ging het hier om,Toch,……maar wat Cor Heku,hier aangeeft,lijkt me een beter idee, dan die uit probeersels,…..en vanuit dat resultaat,terug werken,vrij Simpel,en voor de meesten uitvoerbaar ?
Hans
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door 309T16 »

Ben benieuwd thermostaat of verstopte radiator
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door jaap van duijn »

@309T16,

Mijnheer aan U alle eer hoor niets tegen in te brengen alleen het ik jaren lang water laten koken ofwel verdampen bij 72Gr.Celcisu.
Maar dit zijdelinks heeft niets met die thermostaat te maken.
En O ja ik had / heb verder geleerd als 7e leerjaar :).
We gaan weer over op de warmlopende FIAT van onze medeforummer die zit er maar mee.

Fijne dag nog en groeten Jaap
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Kroppie »

dus tegenwoordig kookt water bij 72graden ?(zeker in vacuum), en niet bij 100, vroeger fout geleerd waarschijnlijk , verdampen gebeurt bij veel lagere temperaturen al dacht ik

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 26 sep 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door 309T16 »

Inderdaad Jos. Verdampen gebeurt bij elke temperatuur boven nul. Zijn gewoon driftige bewegende energieke moleculen aan de oppervlakte, die er uit springen :-B

Overigens heeft de Ducato een niet al te goede naam met zijn KW thermostaat en daarbij behorende temp meting.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door isoplus »

Ik denk dat Jaap het heeft over zoetwatermakers(verdampers) op schepen, daar kook je water onder vacuüm. Tenminste dat deed ik lang geleden toen ik nog zwart haar had :-B
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door 309T16 »

Ha, dan snap ik het nu ook. Dus wel een gesloten systeem met onderdruk i.p.v. overdruk zoals in de auto.

Kortom kookpunt verlagend.

Ik kende de toepassing niet, wel interessant!
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door jaap van duijn »

Heren,

Dus koken op 72 graden is onder vacuum met de z.g. vacuum verdampers deze worden nog steeds gebruikt. Meest goedkope manier van schoon en perfect drinkwater te maken aan boord van schepen in open water, hoe schoner het zeewater hoe meer en betere verwerking meest voor 1 liter schoondrink water nodig 4-5liter zeewater. De verwarming komt van het motor of ketel "koelwater" zo ongeveer 82-85 Gr.C.
Maar dit was terzijde.
Dan bij de FIAT waar alles om gaat, juist daar zit een radiator dop gemonteerd en zeg ik goed die heeft zelfs een openingen bij ?? 0,3bar overdruk.
We gaan dus water onder druk zetten waardoor met hogere temperaturen het kookpunt pas bereiken net andersom bij dat vacuum.
En zijn we er nog niet uit hoe het TS vergaan is, want nu zijn we bezig ons gelijk te halen.
Voor mij een ieder heeft gelijk hoor en de winnaar is .......

Weer over naar TS of die al een oplossing heeft voor zijn probleem, dus verstopt radiator, kapotte of slecht werkende thermostaat, een slecht werkende radiator dop, een juist gevuld expansie vat en wat kan er nog zijn.

Groeten Jaap
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door RobMG »

Het wordt me nu toch wel heel onduidelijk, hoor....de geschiedenis: al voor we vertrokken viel het me op dat de motor sneller op de juiste temperatuur was dan voorheen. Heb ik voor kennisgeving aangenomen. Vervolgens liep de motor warm, zoals in mijn eerste bericht aangegeven. Mede dank zij jullie input leek een mechanische oorzaak voor de hand te liggen. De problemen zijn niet onoverkomelijk, dus na thuiskomst maar aanpakken. Tot vandaag......vanmorgen bij het starten en wegrijden stond de temp. meter direct al in het midden en is daar de hele dag blijven staan. Ook na uitschakelen, opnieuw starten, af laten koelen, minpool even losgehaald gaat de meter direct na aanzetten contact naar halverwege...niet goed dus. Narigheid is dat ik nu (denk ik)geen correcte meting meer krijg en dat voelt niet fijn, gegeven het feit dat de zaak volgens de meter heet liep, zie mijn 1e bericht??? Misschien liep de motor helemaal niet heet en is de oorzaak elektrisch, defecte meter, temperatuurvoeler, slecht contact of slechte min? Geen idee...maar wellicht hebben jullie een tip? Waarvoor dank. Groet Rob.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door Kroppie »

naar wat ik nu lees verdenk ik de temperatuur voeler, of de draadaansluiting daar aan (geoxideerd contact o.i.d.).

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Fiat Ducato 2.8JTD loopt warm



Bericht door JPWGusta »

Lees net dit topic, en zoals Jos vermeldt, dacht ik al gelijk aan de sensor. Maar... zodra de wijzer oploopt, zouden de ventilatoren gelijk moeten aanslaan, daar deze door dezelfde sensor via de inspuitregelunit worden gestuurd.
Schema.png
Schema.png (53.88 KiB) 99 keer bekeken
componenten.png
componenten.png (10.01 KiB) 99 keer bekeken
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Plaats reactie