12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Even voorstellen,
Wij zijn ruim een jaar in het bezit van een Burstner T605 uit 2003, 130k gelopen.
Afgelopen jaar probleemloze reizen mee gemaakt.
Alleen de laatste weken een probleem met de 12 volt van het woongedeelte.
- 12 volt is spontaan een keer uittgevallen op de camping, weer bijgezet.
- Vorige week stond deze ook uit op de oprit, weer bijgezet geen probleem.
-Gisteren onderweg naar huis, viel onder het rijden de 12Volt weer uit. Kon het thuis ook niet weer bijkrijgen.
Actie gedaan:
- Accu gemeten 14 Volt (multimeter) en op display ook.
- Alle zekeringen doorgemeten allemaal goed.
- Op Block 2 (Koelkast) zit een rotte verbinding, deze losgehaald.
- Electroblock aan/uit geschakeleld geen resultaat. (EBL99)
- Walstroom aan het uitgezet, gewoon 240Volt op de wcd.
- Motor gestart, 12V bijgezet. Ging even aan en daarna direct weer uit.
- Bovenstaande nog een keer gedaan, zonder resultaat
- Accu is vorig jaar vervangen.
Vanmidddag nog een keer geprobeerd, zonder resultaat.
Ik zat te denken aan een massaprobleem of een defecte EBL. Accu lijkt mij onwaarschijnlijk, leeftijd en voltage.
Iemand nog goede tips?
Wij zijn ruim een jaar in het bezit van een Burstner T605 uit 2003, 130k gelopen.
Afgelopen jaar probleemloze reizen mee gemaakt.
Alleen de laatste weken een probleem met de 12 volt van het woongedeelte.
- 12 volt is spontaan een keer uittgevallen op de camping, weer bijgezet.
- Vorige week stond deze ook uit op de oprit, weer bijgezet geen probleem.
-Gisteren onderweg naar huis, viel onder het rijden de 12Volt weer uit. Kon het thuis ook niet weer bijkrijgen.
Actie gedaan:
- Accu gemeten 14 Volt (multimeter) en op display ook.
- Alle zekeringen doorgemeten allemaal goed.
- Op Block 2 (Koelkast) zit een rotte verbinding, deze losgehaald.
- Electroblock aan/uit geschakeleld geen resultaat. (EBL99)
- Walstroom aan het uitgezet, gewoon 240Volt op de wcd.
- Motor gestart, 12V bijgezet. Ging even aan en daarna direct weer uit.
- Bovenstaande nog een keer gedaan, zonder resultaat
- Accu is vorig jaar vervangen.
Vanmidddag nog een keer geprobeerd, zonder resultaat.
Ik zat te denken aan een massaprobleem of een defecte EBL. Accu lijkt mij onwaarschijnlijk, leeftijd en voltage.
Iemand nog goede tips?
- Bijlagen
-
- B2D224EB-5963-4BEF-A669-9973239B7B22.jpeg (225.47 KiB) 727 keer bekeken
-
- BB53D877-528E-46FA-A1A5-85345EE12F2F.jpeg (203.87 KiB) 727 keer bekeken
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Een accu kan 14 volt aangeven op een multimeter maar gewoon stuk zijn.
Ook al is hij pas 1 jaar oud.
Altijd met het eenvoudigste beginnen: accu testen
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gI89vD_BwE
Heb ik al veel plezier en gemak van gehad
Een garage kan het natuurlijk ook, is 5 minuten werk
Ook al is hij pas 1 jaar oud.
Altijd met het eenvoudigste beginnen: accu testen
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gI89vD_BwE
Heb ik al veel plezier en gemak van gehad
Een garage kan het natuurlijk ook, is 5 minuten werk
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Accu van de auto geplaatst, helaas zonder resultaat.
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Je zou eens kunnen proberen om alle stekers uit de ebl99 te trekken te controleren of de pennen nog goed en schoon zijn, evt schoonmaken, wat contact spray inspuiten en weer terug te plaatsen. Wel eerst de hoofdschakelaar (battery cut off switch op ebl) uit zetten
Veel van dit soort problemen kan veroorzaakt worden door slechte contacten.
Veel van dit soort problemen kan veroorzaakt worden door slechte contacten.
Laatst gewijzigd door Metor op vr 17 sep 2021, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Een accu, die een spanning van 14V heeft, wordt geladen. Zelfs een LFP heeft niet zo'n hoge spanning.
Via de lopende motor (dynamo), zonnepaneel of walstroomlader.
Als je de walstroomlader aanzet, dan elimineer je de eventuele slechte accu. Nog geen 12V beschikbaar. Dan is er ergens een ontbrekende verbinding.
Kapot relais in de EBL, connector EBL, schakelaar kapot op het paneel, zekering, draadbreuk enz.
Systematisch meten vanaf de accu is dan enige manier om het te vinden.
Via de lopende motor (dynamo), zonnepaneel of walstroomlader.
Als je de walstroomlader aanzet, dan elimineer je de eventuele slechte accu. Nog geen 12V beschikbaar. Dan is er ergens een ontbrekende verbinding.
Kapot relais in de EBL, connector EBL, schakelaar kapot op het paneel, zekering, draadbreuk enz.
Systematisch meten vanaf de accu is dan enige manier om het te vinden.
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Wat bedoel je met '12V bijzetten'?
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Was ook mijn eerste gedachte.
hoe "zet je bij"
Hendel, schakelaar, knopje?
hoe "zet je bij"
Hendel, schakelaar, knopje?
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Met bijzetten bedoel ik “schakelaar op op paneel” aanzetten. Op de foto het (verende) schakelaartje naast het 220 lampje.
@309T16 Ik denk ook dat het een relais in de EBL is, alle overige opties al nagelopen.
EBL open gemaakt en de glaszekering 220V gecontroleerd.
Afgelopen weekend, steeds hetzelfde. De voeding blijft even aan staan, na korte tijd (5 -30 seconden) gaat de 12 Volt weer uit.
@309T16 Ik denk ook dat het een relais in de EBL is, alle overige opties al nagelopen.
EBL open gemaakt en de glaszekering 220V gecontroleerd.
Afgelopen weekend, steeds hetzelfde. De voeding blijft even aan staan, na korte tijd (5 -30 seconden) gaat de 12 Volt weer uit.
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Massaverbinding HH accu? Proberen met een andere kabel op een andere plek zou dit simpel uitsluiten
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Ga ik nog even proberen met een losse draad naar een aardpunt het het chassis.
Re: 12V valt weg onder rijden en doet nu niets meer
Nieuwe aarde gemaakt, geen verschil.
Ik hoor de EBL schakelen en dan valt de 12V uit. Soms doet de 12V 1 minuut en soms 30 minuten, alle apparatuur is in deze tijd volledig operationeel.
Ga nu de EBL opsturen.
Ik hoor de EBL schakelen en dan valt de 12V uit. Soms doet de 12V 1 minuut en soms 30 minuten, alle apparatuur is in deze tijd volledig operationeel.
Ga nu de EBL opsturen.